Gå til innhold

Er Gud allmektig?

Anbefalte innlegg

Ingen som har hørt om treenigheten her?

Gud - skapte verden, og hersker i himmelriket

Jesus - guds sønn, frelste menneskene og skal dømme levende og døde

Den hellige ånd - mystisk kraft??

Hvis den hellige ånd er en mystisk kraft (the force): kan det være denne de føler, de som omtaler Gud panteistisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I mitt syn så er Gud et eller annet. Ikke noe fysisk oppe i himmelen, men en universal energi som omringer oss alle.

Jeg forstår ikke hvorfor dere panteister kaller denne kraften for Gud? Kan vi ikke kalle det for en kraft. Og holde gudene vekke fra denne troen?

Jeg kaller det da for en kraft! Leste du ikke innlegget?

Det jeg sier er at en eventuell Gud og denne kraften er den samme tingen.

Dette skrev jeg for at folk skal forstå bedre hvordan min tankegang fungerer.

Selv kaller jeg det ikke Gud, men en kraft som sagt.

Jeg greier ikke å gå rundt å tro på en person som i Kristendomen.

Det holder ikke mål og jeg er ikke SÅ naiv at jeg tror på alt som står i en gammel og feiltolket bok.

Dessuten er jeg HELT enig med deg! Det er dette bildet på en Gud, en hersker om du vil som har gjort at folk blir helt snåle av å være super-religiøse!

De tror at en "Gud" kikker ned på dem og iakttar alt de gjør.

Denne "kraften" jeg snakker om kan jo også se alt du gjør ettersom den er alt.

Men denne kraften har ingen bevissthet som oss. (Ihvertfall ikke som vi vet)

Derfor er det ingen grunn til å være engstelige for at noen ser deg og om du kommer til Himmelen eller Helvete.

Heller er det mye bedre å sette seg ned i fjell og mark. Gjerne ved en sildrende bekk.

Sette seg ned og bare føle. Føle alt som omringer deg og føl at du er ett med universet.

Det er deilig det! Da er du ordentlig fri! Fri fra en dum religion som binder deg og som ikke lar det gjøre det DU vil! Man må selfølgelig følge enkelte rammer da. Som at du skal ikke drepe og sånt, men dette er noe folk flest forstår.

Har man denne tankegangen kan man slutte å lure på alt mulig rart og bare slå seg til ro med det man vet fra før. Jaujau hippie-stoff ja!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...