Gå til innhold

Er Gud allmektig?

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke kristen, religiøs, troende eller noe som helst slikt. Men jeg har alikevel fått med meg at Gud ikke er kommunist, og derfor mener at den største ondskap er å ta fra folk den frie vilje. Og med fri vilje, så kommer muligheten til å velge ondskap.

Er gud allmektig derimot, har du ikke fri vilje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ingenting å si om han er passiv tilskuer eller ikke; poenget er at for at han i det hele tatt skal kunne være tilskuer, må menneskers handlinger være predeterminerte.

For å si det på en annen måte: Dersom Gud vet hva jeg gjør om fem minutter, må det være bestemt nå hva jeg gjør om fem minutter. Dette innebærer at jeg ikke har noe valg om hva jeg skal gjøre om fem minutter, ettersom det allerede er bestemt på forhånd. Ergo: Mennesket kan ikke ha fri vilje dersom Gud er allvitende.

Lenke til kommentar
Det har ingenting å si om han er passiv tilskuer eller ikke; poenget er at for at han i det hele tatt skal kunne være tilskuer, må menneskers handlinger være predeterminerte.

For å si det på en annen måte: Dersom Gud vet hva jeg gjør om fem minutter, må det være bestemt nå hva jeg gjør om fem minutter. Dette innebærer at jeg ikke har noe valg om hva jeg skal gjøre om fem minutter, ettersom det allerede er bestemt på forhånd. Ergo: Mennesket kan ikke ha fri vilje dersom Gud er allvitende.

Et interresant argument, mer interresant enn ondskapens problem. Men jeg er usikker på om det holder.

Spørsmålet jeg vil stille er om det er umulig at fri vilje kan forutsies?

Hvis Gud vet alt, inkludert hvordan fri vilje virker, kan det da være mulig for Gud å furtsi hvilke valg som vil gjøres?

Fri vilje er altså muligheten til å selv gjøre sine egne valg. Men samtidig vil det være forutsigbart hva vil til slutt velger å gjøre, selv om vi bestemmer det selv.

Lenke til kommentar

Han kan kjenne oss så godt at han gjetter det.

Eneste jeg kan tenke på i farten. Men det betyr og at han ikke er allvitende

Hva om han kjenner oss så godt at han vet hva vi kommer til å gjøre, før vi har tatt valget?

Det betyr at vårt valg er forutsigbart for den allvitende. Men medfører forutsigbart nødvendigvis forutbestemthet?

Forutbestemt vilje betyr at en rekke årsaker, små eller store, til sammen gjør at alle våre valg blir som de blir. Alt har en årsakssammenheng.

Fri vilje betyr at vi kan løse oss fra denne årsakssammenhengen. Det vi velger å gjøre er ikke nødvendigvis gitt av utenforliggende årsaker.

Det betyr at man kan ikke se dagens situasjon for å spå fremtiden.

Men hvem sier at Gud er bundet av tid og rom slik som vi mennesker er? Gud er tross alt hevet over dette universet, og for han er kanskje tid en dimensjon han kan bevege seg fritt i? Gud er kanskje i fremtiden og nåtiden samtidig? Dermed vil det være fullt mulig for Gud å observere nå hva vi velger i fremtiden, selv om vi har fri vilje.

Lenke til kommentar
Men religion er fortsatt fullt av selvmotsigelser. Min favoritt, fordi jeg har funnet på den sjæl, er følgende:

Hvordan kan himmelen være et himmelsk sted å være dersom ikke alle slipper inn? Hvordan kan man leve i evig lykke når man vet at mange andre mennesker, venner og kjente som man er glad i, lever i helevete og aldri vil slippe inn i himmelen? Dette er jo rett og slett egoisme og hykleri i aller største grad.

Jeg mener det står i bibelen at du ikke husker noe tidligere liv i himmelen.

At ikke alle slipper inn er jo pga av at da hadde himmelen blitt et helvete :hmm:

Så for at himmelen skal være himmelsk, så må vi leve i ignoranse om de som lider i helvete. Hykleri kalles det.

Lenke til kommentar
Men religion er fortsatt fullt av selvmotsigelser. Min favoritt, fordi jeg har funnet på den sjæl, er følgende:

Hvordan kan himmelen være et himmelsk sted å være dersom ikke alle slipper inn? Hvordan kan man leve i evig lykke når man vet at mange andre mennesker, venner og kjente som man er glad i, lever i helevete og aldri vil slippe inn i himmelen? Dette er jo rett og slett egoisme og hykleri i aller største grad.

Jeg mener det står i bibelen at du ikke husker noe tidligere liv i himmelen.

At ikke alle slipper inn er jo pga av at da hadde himmelen blitt et helvete :hmm:

Så for at himmelen skal være himmelsk, så må vi leve i ignoranse om de som lider i helvete. Hykleri kalles det.

Du virker å ha følt hva kjærlighet er.Du kjenner din kjærlighet.Jeg er enig med deg. :)

Endret av Sunni
Lenke til kommentar

Han kan kjenne oss så godt at han gjetter det.

Eneste jeg kan tenke på i farten. Men det betyr og at han ikke er allvitende

Hva om han kjenner oss så godt at han vet hva vi kommer til å gjøre, før vi har tatt valget?

Det betyr at vårt valg er forutsigbart for den allvitende. Men medfører forutsigbart nødvendigvis forutbestemthet?

Forutbestemt vilje betyr at en rekke årsaker, små eller store, til sammen gjør at alle våre valg blir som de blir. Alt har en årsakssammenheng.

Fri vilje betyr at vi kan løse oss fra denne årsakssammenhengen. Det vi velger å gjøre er ikke nødvendigvis gitt av utenforliggende årsaker.

Det betyr at man kan ikke se dagens situasjon for å spå fremtiden.

Det var sånn ca det jeg mente ;)

Lenke til kommentar
Men hvem sier at Gud er bundet av tid og rom slik som vi mennesker er?

Jeg har ventet på denne innvendingen. ;) Det er etter min mening det eneste gode argumentet imot påstanden om at fri vilje er i konflikt med allvitenhet.

Jeg synes imidlertid ikke at dette argumentet heller holder mål. Dersom en skapning skal være utenfor tiden, innebærer det at denne skapningen må være utenfor eksistensen, det vil si: skapningen er ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...