Gå til innhold

Er Gud allmektig?

Anbefalte innlegg

"Er Gud villig til å forhindre ondskap, men ikke i stand til det?

Da er han ikke allmektig!

Er han i stand til det, men ikke villig?

Da er han ondskapsfull!

Er han både i stand til det og villig?

Hvor kommer så det onde fra?

Er han verken i stand til det eller villig?

Hvorfor kalle ham Gud?"

EPIKUR (342? - 270 f.v.t.) Gresk filosof

Endret av MountainRivera
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge bibelen så hadde jo Gud utryddet ondskap, men etter edens hage og tjo og hei, så forandret dette seg. Så ifølge den kristne lære er han nok i standt til det, men ikke villig. Om dette er ondskapsfullt eller ikke kan nok diskuteres, men jeg får kose meg med et par småsynder imens :D *tenne sigarett*

Lenke til kommentar
Hvis man er i stand til å utrydde ondskap, men ikke villig er man enten ekstremt lat eller sadistisk/ond..

Det kommer jo ann på hva du definerer som ondskap...

Edit: Om du f.eks skulle sørge for at ingen gjorde en eneste forbrytelse eller en eneste ond gjerning på jorden, måtte du omtrent lobotomert hele verdensbefolkningen. ;)

Edit2:Og om man skulle sørget for at folk ikke fikk gjøre onde gjerninger er jo folk under tvang, og det kan jo også sees på som ondskap. Ond sirkel ;)

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Jeg er ikke kristen, religiøs, troende eller noe som helst slikt. Men jeg har alikevel fått med meg at Gud ikke er kommunist, og derfor mener at den største ondskap er å ta fra folk den frie vilje. Og med fri vilje, så kommer muligheten til å velge ondskap.

Jeg støtter altså Gud på dette området. :D

Men religion er fortsatt fullt av selvmotsigelser. Min favoritt, fordi jeg har funnet på den sjæl, er følgende:

Hvordan kan himmelen være et himmelsk sted å være dersom ikke alle slipper inn? Hvordan kan man leve i evig lykke når man vet at mange andre mennesker, venner og kjente som man er glad i, lever i helevete og aldri vil slippe inn i himmelen? Dette er jo rett og slett egoisme og hykleri i aller største grad.

Lenke til kommentar
Men religion er fortsatt fullt av selvmotsigelser. Min favoritt, fordi jeg har funnet på den sjæl, er følgende:

Hvordan kan himmelen være et himmelsk sted å være dersom ikke alle slipper inn? Hvordan kan man leve i evig lykke når man vet at mange andre mennesker, venner og kjente som man er glad i, lever i helevete og aldri vil slippe inn i himmelen? Dette er jo rett og slett egoisme og hykleri i aller største grad.

Jeg mener det står i bibelen at du ikke husker noe tidligere liv i himmelen.

At ikke alle slipper inn er jo pga av at da hadde himmelen blitt et helvete :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...