MountainRivera Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 (endret) "Er Gud villig til å forhindre ondskap, men ikke i stand til det? Da er han ikke allmektig! Er han i stand til det, men ikke villig? Da er han ondskapsfull! Er han både i stand til det og villig? Hvor kommer så det onde fra? Er han verken i stand til det eller villig? Hvorfor kalle ham Gud?" EPIKUR (342? - 270 f.v.t.) Gresk filosof Endret 12. desember 2004 av MountainRivera Lenke til kommentar
likferd Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Ifølge bibelen så hadde jo Gud utryddet ondskap, men etter edens hage og tjo og hei, så forandret dette seg. Så ifølge den kristne lære er han nok i standt til det, men ikke villig. Om dette er ondskapsfullt eller ikke kan nok diskuteres, men jeg får kose meg med et par småsynder imens *tenne sigarett* Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Hvis man er i stand til å utrydde ondskap, men ikke villig er man enten ekstremt lat eller sadistisk/ond.. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 (endret) Hvis man er i stand til å utrydde ondskap, men ikke villig er man enten ekstremt lat eller sadistisk/ond.. Det kommer jo ann på hva du definerer som ondskap... Edit: Om du f.eks skulle sørge for at ingen gjorde en eneste forbrytelse eller en eneste ond gjerning på jorden, måtte du omtrent lobotomert hele verdensbefolkningen. Edit2:Og om man skulle sørget for at folk ikke fikk gjøre onde gjerninger er jo folk under tvang, og det kan jo også sees på som ondskap. Ond sirkel Endret 12. desember 2004 av likferd Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Jeg likte bedre forklaringen om at Gud er lat, anyways Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Jeg er ikke kristen, religiøs, troende eller noe som helst slikt. Men jeg har alikevel fått med meg at Gud ikke er kommunist, og derfor mener at den største ondskap er å ta fra folk den frie vilje. Og med fri vilje, så kommer muligheten til å velge ondskap. Jeg støtter altså Gud på dette området. Men religion er fortsatt fullt av selvmotsigelser. Min favoritt, fordi jeg har funnet på den sjæl, er følgende: Hvordan kan himmelen være et himmelsk sted å være dersom ikke alle slipper inn? Hvordan kan man leve i evig lykke når man vet at mange andre mennesker, venner og kjente som man er glad i, lever i helevete og aldri vil slippe inn i himmelen? Dette er jo rett og slett egoisme og hykleri i aller største grad. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Hvorfor heter Gud Gud, det er da flere guder ? For en egoist. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Hvorfor heter Gud Gud, det er da flere guder ? For en egoist. 1. bud: Du skal ikke ha andre guder enn meg. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Spørsmålet er vel heller: Er Gud? Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Hvis ikke Gud er, så må det eksistere noe annet utenfor vår forstand... Så la oss kalle det for Gud. Lenke til kommentar
simes Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Hvorfor skriver alle gud med stor G, når de åpenbart ikke har noe religiøst forhold til ham? Jeg for min del tror ikke på noenting før det er bevist. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Er det nå det er oppurtunt å spørre om Gud kan lage en sten så tung at han ikke kan løfte den? Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Hvorfor skriver alle gud med stor G, når de åpenbart ikke har noe religiøst forhold til ham? Jeg for min del tror ikke på noenting før det er bevist. Fordi Gud er et navn når man snakker om den jødisk-kristne guden. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Med andre ord, hvis Gud eksisterer, er han Satan. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Men religion er fortsatt fullt av selvmotsigelser. Min favoritt, fordi jeg har funnet på den sjæl, er følgende: Hvordan kan himmelen være et himmelsk sted å være dersom ikke alle slipper inn? Hvordan kan man leve i evig lykke når man vet at mange andre mennesker, venner og kjente som man er glad i, lever i helevete og aldri vil slippe inn i himmelen? Dette er jo rett og slett egoisme og hykleri i aller største grad. Jeg mener det står i bibelen at du ikke husker noe tidligere liv i himmelen. At ikke alle slipper inn er jo pga av at da hadde himmelen blitt et helvete Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Hvorfor skriver alle gud med stor G, når de åpenbart ikke har noe religiøst forhold til ham? Jeg for min del tror ikke på noenting før det er bevist. Jeg har større tro på falsifikasjon... kan du motbevise at Gud ikke eksisterer? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Jeg har større tro på falsifikasjon... kan du motbevise at Gud ikke eksisterer? Kan du motbevise at det vandrer rundt usynlige grønne kyr med rosa mønster i Oslos gater? Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Det kan ikke motbevises, en teori må være falsifiserbar i følge filosofen Popper. Dette er ingen korrekt teori. På samme måten beviste Popper at filosofene Freud og Marx hadde ugyldige teorier. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Popper var en tulling og hans falsifikasjonsprinsipp er svada. Det er den som ytrer en positiv påstand som har bevisbyrden, og vilkårlige påstander avvises følgelig qua vilkårlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå