Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lyd-overføring til en annen PC på hjemmenettverket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

jeg har et lignende oppsett hvor jeg overfører (streamer faktisk) alle mine mp3'er via trådløs til en pc som er tilkoblet stereo-anlegget.

 

Hovedspørsmålet er egentlig hvor har du lagret all din musikk? På laptoppen? Eller på en helt annen maskin?

 

Jeg oppbevarer all musikk på en filserver (kan være hva som helt fom. win98) og kjører en webserver på denne - så har jeg lastet ned et asp-basert script - fungerer utmerket ... inklusive spillelister m.m.. Dvs. på pc'en som er tilkoblet stereo'en åpner jeg en web-leser, og har komplett kontroll over hva som skal spilles.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte å ha den eksterne harddisken kobla til den gamle maskinen som vil være kobla til anlegget. Så alle filene vil jo egentlig ligge på denne.

Bør jeg sette opp denne som en server? Jeg kjenner ikke så mye til serverer ol, tenkte bare å sette opp et hjemmenettverk med den i utgangspunktet.

Det er kanskje enklest å bruke en form for remote control på den gamle maskinen, altså bare fjernstyre denne, og kjøre mediaspilleren på den. Men jeg ønkser jo også, om jeg har en fil og to på selve laptoppen, å kunne spille av disse også uten å måtte overføre de til "serveren" først.

 

Fortell mer om det scriptet du bruker og hvordan det fungerer. Kan jeg få det?

 

Kanskje den gamle pc'en blir for treig til å sette opp som server? Pentium 3 500Mhz, 330Mb ram.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

dette med å ha filene fordelt mellom flere maskiner er ikke helt så enkelt. Som sagt kopierer jeg alle mine filer bort til min filserver og spiller dem derifra via webserver og script.

 

Dette gjør jeg bare for å kunne spille all musikk på alle pc'er hver for seg / samtidig / (for både mor og far, 2 barn).

 

Din løsning med fjernstyring (for eksempel via vnc) og spilling via stereo er selvføgelig fullgod mht. det du egentlig vil.

 

Når det gjelder maskinen din (500Mhz, 330Mb minne) er den helt grei for å kunne kjøre en enkel webserver med asp-støtte.

 

Hvis du er interessert i selve asp-scriptet se her!

Lenke til kommentar

ok, blir nok løsning med fjernstyring da, siden jeg bare har 2 pc'er. Men hvordan setter du den opp som en web-server? (bare lurer..) Og hva er vnc?

 

Hvilket OS ville du valgt? 98?

 

En annen ting, må jeg ha anti-virus og sånn sjait på server-pc'en på hjemmenettverket? Det slakker jo maskinen så SINNSYKT med Norton...

Endret av Surrections
Lenke til kommentar

Hei Kimmer, hei Surrections,

 

skal prøve å svar begge to i samme posting.

 

Kimmer:

jeg kjører helt vanlig IIS 5, men skal fungere med alle webservere som støtter asp (derfor min anbefaling av win98 - da følger "PWS" personal webserver med - konfigurasjonen foretas via webgrensesnitt - men databaseforbindelsen er nok microsoft basert - dette har jeg nok ikke sjekket godt nok.

 

Surrections:

En webserver må installeres som de fleste andre windows programmer. Så må den konfigureres. Hvordan det gjøres må du nok lese deg til - det kan ikke forklares her i en post.

 

Jeg ville nok valgt et "server-os" - men for så få brukere og så få tjenester ville windows 98 gjort nytten uten alt for store krav.

 

Når det gjelder VNC så står det for "Virtual Network Computing" og er et gratis fjernstyringsverktøy som jeg har brukt leeeeenge (mer en 5 - 6 år). Dette er gratis og fungerer utmerket på et lokalt nettverk. Når dette er installert kan du fjernstyre pc'en både fra en klient (du får et vindu med desktoppen til den fjernstyrte pc'en) eller via en webleser. Du kan lese mer om det her!

 

Når du har lest litt kan du laste programmet ned her!

 

Når det gjelder antivirus ville jeg har installert dette på alle maskiner i et nettverk - du kan prøve med noe gratis som ikke "spiser" opp alle ressursene dine - se på AVG fra Grisoft "Free Edition"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...