bjokys Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 (endret) Har ett par gamle PSU'er liggende, og har fått ett bra tilbud om ett billig Qtec miditower sort pro line. Jeg trenger ett enkelt kjøleskap til en stor kommende databegivenhet, og har da lyst til å lage ett kjølekap kamuflert som ett kabinett. Angående plass vet jeg at det blir litt trangt, men jeg trenger bare å kjøle ett par cola, og selve prosjektet er vel egentlig mest for læringens skyld. Planen er å eventuelt lage ett "indre kammer" i kabinnettet, koblet til ett peltier element. Jeg tror jeg kan få fine temperaturer med dette. Er det noen som vet om dette kommer til å fungere, og/eller tips om hvordan jeg kan bygge tingen? Endret 12. desember 2004 av bK_Coder Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Sånne ting er gøy! 1: du trenger et pelt-element 2: du trenger en aluboks... for at kulden skal kunne spre seg til hele boksen din med cola i 3: isoler boksen 4: kjøl ned pelten...... Dette har jeg egentlig lyst til å gjøre selv men ....... Lykke til! Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 Tøft. Må si det lego-kabinettet ditt var genialt, aeinstein... Men men: 1. kabinett (check) 2. strømforsyning (check) 3. peltier (handles på netconnection?) 4. bare noen alu plater (fåes billig i nærheten) 5. isolasjon (noen forslag til god isolasjon?) 6. cola (check) 7. tg-billett (check) Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 5 : Isopor på en vanlig byggevåreforretning. Pass på kondens og dammer i bunnen av pcen din Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 takk for tipset, har tenkt det samme Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Høres jo moro ut! :!: Hvilken størrelse er det på kabinettet? Må jo prøve noe sånt selv etterhvert. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 Er bare midi, enklere å drasse med seg, og har plass til nok cola Lenke til kommentar
dmx Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 konge! du må lage work-log! Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 Det skal jeg når den tiden kommer Akkurat nå er hele posjektet i planleggingsfasen, men har ett par spørsmål. Kan jeg bruke en rspenningsregulator (f. eks en rheobus) på peltier, for å øke/senke effekten? Lurte da på å koble peltieren og viften slik at når jeg skrur ned spenningen, blir effekten mindre på peltieren og viftestøyen tilsvarende svakere... Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Det må jo gå ann å justere, kanskje det funker med en billig dimmer fra ikea Hvor mange watts peltier vil man trenge? Og hvor får man aluminium, og hva koster det? Jeg skal gjøre dette over nyttår! Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Alu på clas. men man burde lodde sammen 5 sider (en terning har 6 sider) altså en side åpen som dør. Når man lodder alle sammen får man jo 5 ganger større kjøleflate flate enn hvis man bare fester pelten i en plate. Vet ikke åssen slik lodding skal foregå Mitt forslag er heller å bøye ei større plate slik at man får tre flater som kjøler, da slipper man lodding og man får relativt stort kjøleareal. Tenkte også på ei vifte inni evt på ei kjøleribbe som er inntil pelten. Tror ikke spenningsregulator er tingen... heller en sånn "ampere-regulator" ... hvis det fins... er ikke sikker! Vet litt for lite om pelt til pc og kjølingen vs strømmen. Gleder meg til du starter på worklog... hva med å linke herfra og starte med en gang og heller få feedback der? Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) Ja, du må starte en worklog snart, jeg må se litt før jeg begynner. Har selv tenkt å sette sammen 5 sider. Kunne det gått an å sveise? I såfall kjenner jeg sikkert noen som fikser det. Har en 250 watt psu liggende, kan den drive en pelt, og vil det være nok power for å kjøle orntli?(skal seff isolere med isopor eller lignende.) Hva slags verktøy trengs for å skjære i kabinett-ramma?tenkte jeg skulle få ut cd-spiller brønnene så jeg får plass øverst. Og hvor får jeg tak i peltier?(utenom netconnection) EDIT: Hvor stort rom(hvor mange colaer ) regner du med å ha? -Eirik1989 Endret 17. desember 2004 av eirik1989 Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Tenkte 5 sider jeg også. Angående peltier så må du se hvor mange ampere 12-volt linjen på strømforsyningen din leverer, og gange denne med 12 (12V), så får du effekten. Dersom din 350W PSU leverer 14A på 12V linjen, kan du maksimalt drive en P=U*I=14A*12V=168W peltier. Er det ikke slik det fungerer? Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 hmmm...skjønte ikke en dritt...Lag kjøleskapet, du sså kan jeg herme! Lenke til kommentar
Zephh Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Har selv tenkt å bruke peltier element fra toppen av en ødelagt kjøleboks kjøpt på Biltema. (12V) Kanskje en tur dit kan gi deg inspirasjon? Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Ja, det med biltema hørtes ikke dumt ut. Ofrer gjerne en kjøleboks for et peltierelement(vet at jeg bare kan bruke boksen, men det er ikke moro!)! Får ta meg en tur dit i neste uke. Men jeg uroer meg for om psu'en blir litt for liten, den har bare 8 Amper på 12V. Vil 96w holde til å kjøle noe som helst? Lenke til kommentar
Zephh Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Kjøleboksen jeg kjøpte en gang i tiden er på 4Amp. Den har vifte på innsiden og på utsiden. Burde være enkelt å lage noe ut fra dette. Jeg har tenkt å bruke kjøleboksen som "kabinett" til en pc. Stakk en tur ned i garasjen og tok et par bilder: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå