BrokenTomato Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 (endret) Hei! Jeg har enda ikke helt forstått hvordan dette fungerer. Skal innrømme jeg har ikke lett så mye heller da. Men uansett, jeg har tenkt å gå til innkjøp av en shuttle boks. Se her. Men som sagt vet jeg ikke hvor PCI-Ekspress kortet skal tilsluttes. Jeg ser det er en AGP slot, og en PCI. Skal dette kortet i PCI slotten? Eller rett og slett i AGP slotten? Eller er det ikke mulighet for PCI-Ekspress i denne shuttle boksen? Forbehold om feilposting. MVH J Endret 3. februar 2010 av BrokenTomato Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 (endret) Hei Jørgen, nei det er nok desverre ikke mulighet for PCIe på den shuttle boksen nei, jeg tror ikke det er noen SFF maskiner for AMD med PCIe på det norske markedet enda. Det er vel for øyeblikket bare chipsetene nForce4 og K8T890 som støtter PCIe for AMD, og de er relativt nye. Men om du venter så kommer det nok. Endret 12. desember 2004 av Gunnar_ Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 (endret) Okey Da tror jeg at jeg skal spare penger å vente i spenning! Takk for et bra svar! MVH Jørgen EDIT: Kom over denne shuttle boksen her! Hva er forskjellen på en 1x og 16x PCI-Ekspress slot? Endret 13. desember 2004 av jgrondal Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 (endret) Hei igjen, PCIe består av serielle 'lanes' eller 'baner' som hver kan overføre 250MB i sekundet i hver retning. En x1 PCIe har bare en slik 'lane' og har "kun" båndbredde på 250MB sekundet, og er beregnet på netverkskort, diskkontrollere, lydkort, TV-kort og andre kort som ikke bruker mye båndbredde. x1 PCIe er også veldig liten, nettopp fordi den bare har et par kobberspor til slotten. (jeg mener "et par" som "noen", ikke "to") PCIe x4, x8, x16 og senere x32 har basisbåndbredden x (ganger) tallet. PCIe x16 kommer til å ta over for AGP og har 16x250=4000 MB/s i hver retning, mens AGP 8x "bare" har 2100 MB/s. (men tester har vist at dagens skjermkort ikke yter bedre på PCIe enn AGP fordi de enda ikke bruker mer båndbredde enn det AGP kan gi. Men i fremtiden vil nok kort komme som trenger den ekstra båndbredden som PCIe gir.) PCIe x4 og x8 kommer vi nok til å se mest av på server hovedkort hvor f.eks SCSI/FC, 10Gigabit nettverkskort og andre kort som trenger mer båndbredde enn 250MB/s blir brukt. I begynnelsen vil også mange SLI (to skjermkort på en gang) hovedkort bruke to x8 PCIe spor. Grunnen til dette er at dagens chipsett ikke støtter mer enn totalt 20 'lanes' og kan derfor ikke ha to x16 spor, men heller to x8. Men som med AGP gir det ikke tapt ytelse med dagens kort i forhold til x16. Jeg håper at dette hjelper deg litt på veien og om du vil vite mer på en lettfattelig måte så kan du se disse videoene: ftp://download.intel.com/technology/pciex...ds/overview.zip ftp://download.intel.com/technology/pciex.../enterprise.zip ftp://download.intel.com/technology/pciex...oads/client.zip ftp://download.intel.com/technology/pciex...munications.zip Endret 13. desember 2004 av Gunnar_ Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Har det kommet noen pci-express SCSI kontrollere enda? Nå som SLI hovedkorta er kommet, hadde det jo vært greitt å få utnytta seagate 15000rpm diskene oxo. Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Adaptec sa i april at de "om et par måneder" ville komme med PCIe produkter, men så vidt jeg vet har hverken de eller Tekram noe SCSI kontrollere på plass. Men du Nizzen, et x1 PCIe spor har mer enn nok båndbredde til full fart på to slike disker, så du trenger ikke noe x8-16 spor til noen kontrollere. Og om du vil utnytte hele farten på SCSI disker så har jo PCI-X vært her i mange år som også har mer enn nok båndbredde. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) (men tester har vist at dagens skjermkort ikke yter bedre på PCIe enn AGP fordi de enda ikke bruker mer båndbredde enn det AGP kan gi. Men i fremtiden vil nok kort komme som trenger den ekstra båndbredden som PCIe gir.) Det er heller opptil spill utviklerene med å utnytte de mulighetene PCIe gir. In my opinion, PCI-E will have a major impact on how games are designed because you should be able to finally read from the graphic chip memory without breaking the streaming of the transactions between the core logic and the GPU. PCI-E is a point to point bus meaning that it works just like HyperTransport (dedicated upstream/downstream). On AGP, when you switch between read and write, you have to turn around and that takes time. This should allow a new range of algorithms to be possible (like on consoles). You could use the GPU to calculate very quickly zone of dangers when the player is throwing a grenade (physic blast shadowing). The information could then by passed to your AI and Physics engine to help the AI makes a good decision on how to react to this event and to find out which objects should be impacted (where and how) by the blast. This kind of shadowing algorithm may or may not be efficient (compared to distributed ray casting) but it gives some ideas. So overall, PCI-E won't have direct impact on rendering but it will have a big impact on engine design (only programmers will notice but games are going to get better more quickly). All of this can be done on the CPU but people are going to start looking at the GPU to do other things than just graphics. All of this because of PCI-E. _________________ Dany Lepage Technical Director/Lead Programmer Splinter Cell - X/3 (Chaos Theory) Ubisoft Montreal Endret 12. januar 2005 av MistaPi Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Greit nok det, men den største ulempen med AGP i denne sammenhengen ligger vel ikke fysisk, men i software, så problemet har hele tiden ligget hos programmererene. (driverene) Jeg mener fortsatt at nye kort er det som kommer til å først dra fordeler av PCIe, da HyperMemory (eller hva det nå heter) og andre teknologier er planlagt fra mange hold. Og tilbake til den orginale topic, som dere kan se på forsiden i dag finnes det nå AMD64 shuttle med PCIe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå