Gå til innhold

Kjøp av bærbar, hvem har best kredittordning?

superreven

Anbefalte innlegg

Skal som sagt kjøpe meg en bærbar pc.. Er student så jeg vil gjerne ha den på avbetaling. Tenkte først på Notebook tilbudet til Netshop, men ser at de kun tilbyr 4 mnd. utsettelse via Cresco. Dette er litt kort tid for meg, + jeg har dårlige erfaringer med Cresco og har lest innlegg fra folk på forumet her at de er av de mindre seriøse.

Kikket litt inne hos Dell på den nye Inspiron 9200 maskinen, den så bra ut, men kanskje litt tung å dra med seg fram og tilbake på skolen..?

Dell ser iallefall ut til å ha både 24 mnd. og 36 mnd. avbetaling, vil det bli problemer for en fattig student å få godkjent denne ordningen? Noen erfaringer ellers, med nedbetaling via Dell?

Andre forslag tas i mot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke nødvendig for en fattig student å bli enda fattigere!

Avbetaling er en dårlig løsning som fører til at produktet blir mye dyrere enn det hadde vært om du hadde betalt det med en gang. Du får jo tross alt noen og 15tusen i stipend+lån av lånekassen i januar, spar dem og bruk de på laptop istedet!

Endret av hanscats
Lenke til kommentar

Kjøp på kreditt gjør at det du kjøper blir omtrent dobbelt så dyrt. Forbrukskreditt er noe av de aller dyreste lånene du kan ha, og flere av disse betalingsutsettelses/kredittselskapene setter faktisk renten opp nå om dagen, fordi de vet at folk normalt ikke klarer å betale alt i tide - og dermed blir det enda dyrere. Pga. de høye rentene vil det ta vanvittig lang tid å betale det ned, fordi du må betale rentene sammen med avdraget.. dermed blir avdragsbidraget ganske lite, og rentebidraget ganske høyt.

Tenk på at om 24 eller 36 måneder, så er maskinen allerede teknologisk utdatert.. og likevel betaler man fortsatt på den...!

Rådet er å heller gå for en maskin du kan cashe ut av butikken. Har du så dårlig med penger, så er det siste du trenger et svinedyrt lån på toppen av det hele. Ihvertfall som student.. ingen vits i å låse fast økonomien din i en bærbar PC. Og har du ikke råd til å cashe den ut - kikk på bruktmarkedet isteden.

Endret av jendor
Lenke til kommentar

Nå tror jeg du må blande sammen mye rart..

Cresco er en del av Gjensidige/DNB Nor, og sånn sett verken små eller useriøse.

4 mnd utsettelse betyr at du betaler et par hundre kroner for rentefri utsettelse av hele beløpet. Etter dette må du betale minimum 500,- (elns) i mnd til beløpet er nedbetalt.

hanscats har uansett rett i prinsippet om at man bør kjøpe for penger man har, men må du bruke kreditt er ikke Cresco noe verre enn andre, snarere tvert i mot.

Jeg har også hørt om folk som har "dårlige erfaringer" med kredittselskaper, men felles for dem er at de ikke har gjort som de skulle. (Latt være å betale, vært for sent ute med avdrag, overtrukket kreditten etc)

Lenke til kommentar
Nå tror jeg du må blande sammen mye rart..

Cresco er en del av Gjensidige/DNB Nor, og sånn sett verken små eller useriøse.

4 mnd utsettelse betyr at du betaler et par hundre kroner for rentefri utsettelse av hele beløpet. Etter dette må du betale minimum 500,- (elns) i mnd til beløpet er nedbetalt.

hanscats har uansett rett i prinsippet om at man bør kjøpe for penger man har, men må du bruke kreditt er ikke Cresco noe verre enn andre, snarere tvert i mot.

Jeg har også hørt om folk som har "dårlige erfaringer" med kredittselskaper, men felles for dem er at de ikke har gjort som de skulle. (Latt være å betale, vært for sent ute med avdrag, overtrukket kreditten etc)

Blander ikke noe rart jeg nei.

For det første har jeg ikke skrevet at de er små, jeg skrev "(jeg) ...har lest innlegg fra folk på forumet her at de er av de mindre seriøse."

At de er av de mindre seriøse betyr i dette tilfellet, at de er blant de som er mindre seriøse, enn andre som tilbyr samme tjenester.

Og det du sier med at folk som har dårlige erfaringer med Cresco gjelder folk som "... har latt vær og betale, vært sent ute med avdrag" osv. Var ikke tilfeller som med dem jeg "siktet" til da jeg skrev at andre på forumet hadde hevdet dette.

Jeg ville ev. holdt avdragene mine, så det er ikke det jeg er bekymret for.. Snarere at de tar ågerrenter og bare er ute etter å loppe folk for mest mulig peng.

link til den diskusjonen jeg sikter til

Og dette kommer ikke fra hvem som helst, nemlig bl.a. fra Snekker`n, som ikke akkurat er noen nybegynner her og som alltid (etter som jeg er klar over) er seriøs i innleggene sine. Jeg velger iallefall og høre på det som blir sagt i det innlegget.

Skrev også at jeg selv hadde en dårlig erfaring med Cresco, det gikk på at jeg kjøpte en seng tidligere. Denne betalte jeg 250,- for å få 4 mnd. betalingsutsettelse på. Etter 4 måneder var gått, 3 dager før faktisk, betalte jeg regningen på sengen og trodde saken var ute av verden. Det var den ikke, da jeg fikk regning på ex. antall kroner i renter og 45,- i adm. gebyr. Jeg ringte dem og spurte hva det var for, da fikk jeg beskjed om at jeg hadde vært for sent ute med betalingen min... det hadde jeg ikke. Det løste seg ikke før jeg sendte dem en bekreftelse fra banken min, da holdt de kjeft og ordnet opp! Det var ikke snakk om mange kronene, men allikevel! Prinsipp!

Lenke til kommentar

Dell sin ordning er ganske bra ja. Jeg lurer likevel på om du vil få kreditt som student om du ikke har en inntekt å vise til. Det er jo bare til å prøve.

Likevel må jeg spørre. Er du heeeelt sikker på at du vil dette? Som gammel student vet jeg at penger er ikke akkurat i overflod i studietiden og månedlige betalinger på slike ting kan sikkert svi endel.

Lenke til kommentar
Likevel må jeg spørre. Er du heeeelt sikker på at du vil dette? Som gammel student vet jeg at penger er ikke akkurat i overflod i studietiden og månedlige betalinger på slike ting kan sikkert svi endel.

Er ikke helt sikker nei... det er en av grunnene til at jeg postet denne posten. Få feedback og erfaringer, råd osv.

Vil uansett vente til over nyttår med bestilling for å se an økonomien... så får jeg se..

En annen ting jeg tenkte på; hva om jeg kjøpte en gammel billig maskin og kjøpte deler selv å sette i... Mener å ha lest på tidligere poster at iallefall Dell sine maskiner er det lett å skifte ut komponenter selv (har bygget 3 stasjonære så jeg er ikke helt grønn), så vil det være penger å spare på det?

Igjen tar imot tips, råd med åpne armer! :)

Lenke til kommentar
dersom man skulle avskrive firmaer som useriøse hver gang en fyr på et forum skrev et innlegg om en kompis som ble behandlet dårlig av det og det firmaet hadde det nok ikke vært særlig mange seriøse firmaer igjen.

Stemmer det, men hvis du leser det jeg skriver ser du at jeg selv også har hatt problemer med de.

Lenke til kommentar
Og det du sier med at folk som har dårlige erfaringer med Cresco gjelder folk som "... har latt vær og betale, vært sent ute med avdrag" osv. Var ikke tilfeller som med dem jeg "siktet" til da jeg skrev at andre på forumet hadde hevdet dette.

Jeg ville ev. holdt avdragene mine, så det er ikke det jeg er bekymret for.. Snarere at de tar ågerrenter og bare er ute etter å loppe folk for mest mulig peng.....

.....

Skrev også at jeg selv hadde en dårlig erfaring med Cresco, det gikk på at jeg kjøpte en seng tidligere. Denne betalte jeg 250,- for å få 4 mnd. betalingsutsettelse på. Etter 4 måneder var gått, 3 dager før faktisk, betalte jeg regningen på sengen og trodde saken var ute av verden. Det var den ikke, da jeg fikk regning på ex. antall kroner i renter og 45,- i adm. gebyr. Jeg ringte dem og spurte hva det var for, da fikk jeg beskjed om at jeg hadde vært for sent ute med betalingen min... det hadde jeg ikke. Det løste seg ikke før jeg sendte dem en bekreftelse fra banken min, da holdt de kjeft og ordnet opp! Det var ikke snakk om mange kronene, men allikevel! Prinsipp!

Cresco, på lik linje med andre finansieringsselskaper, tar høy rente og er bare ute etter å tjene penger. Tror du kan gi opp dersom du er ute etter et finansieringsselskap som har andre målsettinger du.

Og med senge-saken du beskriver, hva er unormalt eller useriøst der? Dersom Cresco har registrert en betaling som for sen, så er det da helt naturlig at de krever en kvittering som viser at det var betalt i tide. Et finansieringsselskap har nok erfaring med kunder til å vite at det er mange som vil prøve å juge til dem. At de vil se en kvittering som viser at beløpet ble betalt til rett tid burde da ikke være noe problem når beløpet faktisk er betalt i tide.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Og med senge-saken du beskriver, hva er unormalt eller useriøst der?

Det er unormalt i den grad at når jeg betaler en regning i tide så forventer jeg ikke å måtte bruke min egen tid og penger (telefontakst), på å måtte bevise at jeg nettopp har gjort det. Skulle jeg måtte gjøre det hver gang jeg betalte en regning så ville jeg ikke gjort annet.

Men som sagt så var ikke dette ene og alene grunnen til at jeg var skeptisk (man får da vel lov å være kritisk?) til denne tjenesten, derav min link til en annen post der dette ble diskutert.

Lenke til kommentar
Og med senge-saken du beskriver, hva er unormalt eller useriøst der?

Det er unormalt i den grad at når jeg betaler en regning i tide så forventer jeg ikke å måtte bruke min egen tid og penger (telefontakst), på å måtte bevise at jeg nettopp har gjort det. Skulle jeg måtte gjøre det hver gang jeg betalte en regning så ville jeg ikke gjort annet.

Men som sagt så var ikke dette ene og alene grunnen til at jeg var skeptisk (man får da vel lov å være kritisk?) til denne tjenesten, derav min link til en annen post der dette ble diskutert.

Du betalte, etter eget utsagn, 3 dager før utsettelsesfristen gikk over til avbetaling. Det er da veldig sannsynlig at betalingen ble regisrert ETTER at utsettelsen gikk over til avbetaling. Et hvilket som helst kredittfirma ville bedt om en bekreftelse på at betaling skjedde før fristen i et slikt tilfelle. Det viser overhodet ikke noe useriøst ved Cresco.

Når det gjelder snekker'n sine uttalelser i tråden du linket til, gir de overhodet ikke nok informasjon til å si noe som helst. Betalingsfrie måneder krever at du har hatt lånet en viss periode, samt at du må ha overholdt betalingsfristen hele denne perioden. Om man ber om betalingsfrie måneder før denne perioden har gått, ja da vil man få avslag. Dette gjelder hos GE Capital, Cresco, alle "vanlige" banker og alle andre finansieringsselskaper.

Så langt har du altså bygd opp påstanden din om at Cresco er useriøse ved å vise til at de oppfører seg som alle andre finansieringsselskaper.

Lenke til kommentar
Så langt har du altså bygd opp påstanden din om at Cresco er useriøse ved å vise til at de oppfører seg som alle andre finansieringsselskaper.

Jeg har ikke (ved egne erfaringer) bygget opp noen påstand om at Cresco var useriøse på denne tråden, jeg skrev "(jeg) ...har lest innlegg fra folk på forumet her at de er av de mindre seriøse. " som jeg viste link til.

Jeg hevdet ikke selv at de var useriøse, jeg skrev at jeg selv hadde hatt en dårlig erfaring. Det er opp til meg selv å bedømme om eg synes det var en god eller dårlig erfaring. Jeg har betalt regninger i 10 år uten å måtte gjøre dette her noen gang.

For å oppsummere: jeg hadde en dårlig erfaring, viste til andre her på forumet som mente de var useriøse.

Men det til side, dette var ikke det jeg ville oppnå med denne tråden. I stedenfor å kjekle ville jeg ha svar på hvem som hadde best kredittordning og om Dell sitt system var noe å satse på.

edit:leif

Endret av superreven
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt hvor positive vi var til Cresco og co her da.. :p

Jeg er like lite positiv til Cresco som jeg er til andre finansieringsselskap av den typen. De lopper folk for penger ved å ta en unaturlig høy rente. Men, på lik linje som ved kritikk av webshopper (noen som har lest kritikk av Netshop-tråder?), bør man i det minste ha noe å komme med annet enn at de oppfører seg på den måten man bør forvente av en kreditor.

Lenke til kommentar

Har selv kjøpt en laptop med finansiering fra Dell gjennom deres samarbeidspartner Resonia Leasing AB, som er eid av GE Capital. Fungerer veldig bra, og har ingen dårlige erfaringer hittil.

De har også en ordning som tillater at du kan ta betalingsfrie måneder hvis du har behov for det. Kan være greit hvis det kniper.

Har aldri skjønt helt hvorfor mange er så store motstandere av forbruksfinansiering. Det er klart det er bedre å kjøpe hvis man har penger til det, men det er ikke alle som har muligheten til å spa opp flere mange tusen kroner på en gang.

Eksempelvis hadde jeg aldri kunne anskaffe meg den laptop'en jeg har nå (Latitude D800) uten finansiering. Å stille med flere titalls tusen kroner til en laptop ville vært umulig. Å spare var ikke et alternativ da jeg trengte laptop ASAP. Og selv om man setter av en god del hver måned kan sparing være en langdryg prosess.

En god del av rentene man betaler kan man skrive av på skatten (60% tror jeg), og i år fikk jeg tilbake flere tusen på skatten for i fjor nettopp pga. dette. Til neste år blir beløpet desto større.

Kredittkjøp lønner seg aldri. Men for mange, meg selv inkludert, har det vært et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...