Gå til innhold

Oppfordring: Tørk PC-en for støv

SupremeX

Anbefalte innlegg

Ang støvsuging: Sørg for å jorde munnstykket på støvsugeren til pc'n. (fest en ledning mellom dem). Og sug med svak styrke, så du ikke napper beskyttelsesplasten av kondensatorene. På trange steder er pirking / skraping med hjørnet av et papirhåndkle bra for å løsne søvet slik at det kan suges med lite sug.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ha kabinettvifter som blåser luft kun inn eller ut er vel ikke det beste.

Det beste er vel å la viftene blåse inn luft foran og ut bak eller omvendt slik at det blir en slags gjennomstrømming av ny luft i en bestemt retning.

støvfilter er jo ikke dumt men naturlig nok har jo det og sine ulemper.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Problemet med støvfiler er jo at hastigheten på luftstrømmen blir lavere, og det blir ikke bedre hvis man bruker et filter som er veldig fint. Jeg lar heller være å bruke filter og heller blåser kabinettet rent et par tre ganger i året med ren luft på boks.

Endret av Foxtrot
Lenke til kommentar

For å få minst mulig støv i en PC må man ha overtrykk.

Dvs at man blåser mere luft inn enn man tar ut.

(Seff funker det best hvis man har støvfilter på de viftene som blåser inn).

Har man bare vifter som suger luft ut, vil luft trekkes inn i alle sprekker i kabinettet, med det resultat at støvet tar seg inn overalt.

(Gjorde nettop ren søsters Dell, der de har utblåsning fra CPU kjøler via trakt og PSU'ens utblåsning, ergo undertrykk.)

Den så ikke ut. Det var samlet seg støv i alle åpninger der det kunne tenkes.

Jeg er utdannet TV-rep og jobbet 4 år på verksted før jeg byttet jobb.

Skjønner godt hva han mener han som nevnte at røyking produserer ekkelt brunt støv.

Spesielt fint er det hvis man rengjør noe som hører til en som røyker pipe.

Har mange skrekkhistorier angående det.

Men det jeg vil frem til er at på verksteder bruker man som regel støvsuger for å rengjøre TV'er.

Jeg bruker støvsuger selv, kombinert med en malerpensel som jeg bruker til å børste løs støv med.

Støvsugeren bruker jeg kun til "avtrekk".

Bruker denne medtoden på TV'er og på PC'er.

En grei måte man kan bruke er å kjøre en liten tur ned til din lokale bensin-dealer og sette burken (PC'en) på panseret, åpne dørene (ikke bilens dører, men PC'ens) og voldta den med trykkluft.

Blir det ikke rent da, så blir det aldri rent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...