Gå til innhold

Oppfordring: Tørk PC-en for støv

SupremeX

Anbefalte innlegg

Jeg skulle støvtørke maskinen i sta, og tenkte jeg skulle gjøre en grundigere jobb enn jeg ellers gjør. Som vanlig begynner jeg med å tørke bunnen av kabinettet for støv, oppå optiske drev og rundt/i vifter, men siden jeg var i slaget i dag, tok jeg like godt ut harddisken også, og tenkte jeg skulle tørke støv på vifta fremfor der siden jeg ikke hadde gjort det. Da jeg dro ut harddisken var dette synet som møtte meg:

Moralen er: tørk støv fremfor harddisken også neste gang ;)

post-62-1102824475_thumb.jpg

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv hatt en liten jule rengjøring i pcen , fjernet noe støv osv.

Lagt på ny kjølepasta på cpu og skjermkort ! Fant ut at jeg skulle gjøre det grundig og bestemte meg derfor for og ta av chipset kjøler også. Har aldri hatt den av før og fikk derfor et lite sjokk når den var tatt av. Det så ikke bra ut (se vedlagt bilde)

post-62-1102825385_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Har selv hatt en liten jule rengjøring i pcen , fjernet noe støv osv.

Lagt på ny kjølepasta på cpu og skjermkort ! Fant ut at jeg skulle gjøre det grundig og bestemte meg derfor for og ta av chipset kjøler også. Har aldri hatt den av før og fikk derfor et lite sjokk når den var tatt av. Det så ikke bra ut (se vedlagt bilde)

Nå betyr vel ikke chipsetkjølingen så mye men sant nok som du sier. Ser ikke bra ut. Dette var vel ikke resultatet av noe du hadde gjort selv eller :p

Lenke til kommentar
Har ikke tupp av stål på støvsugeren, så det er ikke et problem.

Men du tenker på støv som virvles rundt? Lar alltid støvsugeren stå i et rom ved siden av(bak døra), så det bør heller ikke være et problem..

Vel det kan bli ett problem hvis du kjøred den på max og den suger seg fast i hovedkortet og slår løs en kondensator eller i verstfall spiser seg igjenom hovedkortet

Lenke til kommentar

God Morgen alle sammen. :thumbup:

PC`er er noen skikkelige "støvsugere", skulle bare satset på flere av de, og ingen støvsuger utenom.....

Fra spøk til alvor, har alltid brukt støvsuger på PC`ene, men lar PSU kabelen stå i, men PSU`en avslått, slik at jeg har jording nok.

Buker både stål og "hår" børsten om hverandre, og har ikke hatt eller sett noen problemer med bruk av det. Bruker forøvrig Beam sentralstøvsuger, og den suger good. Er selvsagt noe forsiktig, men...... :D

Etter nattevakt igår måtte jeg ta for meg den ene PC`en, fordi samboen mente det luktet brent støv / brent, og hun hadde fått slått den av.

Og selv om vi støvsuger huset hver dag, og vasker 2-3 ganger i uken, skal jeg si at det var mye dritt inni kabinettet.

Det lå på Chipsett kjøle viften og Cpu viften, det var bare en hel masse med grå gørr.

Så det var på tide. Og det var en av PC`ene som står på 24/7. Skummelt, med tanke på hvor lett det kan ta fyr.

"Hoved PC`en" står kun på når jeg er hjemme, men den står i et rom med vegg til vegg teppe, og jeg tok den i forrige uke, og den var likedan.

Så jeg er spent på hvordan PC nummer 3 ser ut inni.

2 av PC`ene står på soverommet til småguttene.

Så gå igang med "julevasken" på PC`ene.... Det brenner nok i Norge og dette er vell en av de mange elementene vi lett har til å overse. :hmm:

Tenk sikkerhet.

Lykke til.

MvH

WB

Lenke til kommentar
Nok en grunn til å ha kabinettviftene på lavt turtall, og bare ha vifter som blåser luft UT av kabinettet.

Dersom alle viftene blåser ut av kabinettet, blir støvet sugd inn gjennom alle sprekker ellers i kabinettet.

Nei det beste er nok at de fleste blåser inn i kabinettet og at disse er forsynt med støvfilter.

XenZor

Lenke til kommentar

Angående støvsuger; munnstykke av plast gir vel ingen garanti mot skader pga statisk elektrisitet ?

( gre tørt hår med plast kam )

Hadde vel vært sikkrere med munnstykke av stål, med jordingskabel mellom det og kabinettet?

Ikke det at jeg har teknt å prøve, foretrekker heller å bruke trykkluft på boks.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Har ikke tupp av stål på støvsugeren, så det er ikke et problem.

Men du tenker på støv som virvles rundt? Lar alltid støvsugeren stå i et rom ved siden av(bak døra), så det bør heller ikke være et problem..

Vel det kan bli ett problem hvis du kjøred den på max og den suger seg fast i hovedkortet og slår løs en kondensator eller i verstfall spiser seg igjenom hovedkortet

Øh, dessuten er det statisk elektrisitet som er problemet og selv om plast ikke leder elektrisitet, blir plast statisk ladet.

Lærer ikke folk fysikk på skolen lengre? Husker vi hadde forsøk på grunnskolen som gikk på å få blant annet en plaststav statisk ladet, tror vi brukte ett katteskinn(eller noe linende).

edit: ser Sigurd2 poengerte det samme mens jeg skrev, med ett bra eksempel. Problemet er som antydet ikke at man kortslutter noe, maskinen/PSU er selvfølgelig av mens man gjør dette.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Jeg hadde litt problemer med artifacts og at maskinen klikket i spill, og når jeg tok ut skjermkortet forstod jeg hvorfor.. På ATI silencer kjøleren min hadde det lagt seg et lag av støv og hybelkaniner mellom viften og kjøleribben, med det resultat at det knapt kom luft gjennom den.. Resultat? Nå er temperaturen 27 grader, mot ca 40 grader før :!:

Lenke til kommentar
Nok en grunn til å ha kabinettviftene på lavt turtall, og bare ha vifter som blåser luft UT av kabinettet.

Dersom alle viftene blåser ut av kabinettet, blir støvet sugd inn gjennom alle sprekker ellers i kabinettet.

Nei det beste er nok at de fleste blåser inn i kabinettet og at disse er forsynt med støvfilter.

XenZor

:yes:

Lenke til kommentar
Det er alltids noen som har en mer støvete PC enn deg:  :p

http://www.geocities.com/wtpodunck/dustypc.html

Himmel og hav! :blink:

hehe.. har desverre sett enda verre.

Skulle tatt noen bilder men det gjorde vi ikke. Fikset maskinen til en forfatter som bor på nesodden. Det var så mye støv i kabinettet at det støvet hadde fylt hele kabinettet og dette var et stående kabinett. Så fra topp til bunn var det støv. Om det ikke var grusomt nok så det ut til at støvet i pcen hadde tatt fyr engang og brent inni maskina for så samle mer støv igjen... Grusomme greier men pcen hans funka da =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...