Gå til innhold

Usikker på harddisk-ytelse, si deres mening

Caliber

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjørt noen tester på harddiskene mine etter en clean install av windows xp. Har et abit ic7-max3 hovedkort, hvor s-ata port 1 & 2 blir kontrollert av en intel-kontroller, mens de resterende portene (3 - 6) blir kontrollert av en Silicon Image kontroller.

Har laget en oversikt over resultatene jeg fikk, med tre like tester på hver disk for å forsikre om at det ikke er engangstilfelle. De tre diskene jeg har kjørt testen med er en wd raptor 36,7gb, en maxtor diamondmax 9 160gb og en maxtor diamondmax 10 250gb. Alle diskene benytter seg av s-ata og nyeste drivere er installert.

Er mest usikker på diamondmax 10 disken, men for all del, ser dere noe i det hele tatt som burde bemerkes, si ifra.

Edit: Skulle egentlig kjørt et resultat med to av de raptor-diskene i raid-0, men den ene disken døde. Får se hva som skjer når jeg reklamerer, vanskelig å få tak i en disk fra samme batch som den jeg har kjørt disse testene med.

Raptoren har 31gb av 36gb ledig plass.

Diamondmax9-disken har 160gb av 180gb ledig plass.

Diamondmax10-disken har 31gb av 250gb ledig plass.

Alle er formatert med NTFS.

Programmet brukt til å teste er et program kalt ATTO disk benchmark.

post-62-1102810957_thumb.jpg

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fra det jeg kan se ser det ut som 160GB'n overraskende nok er raskest av de 3.

Kan jo selvsagt være at noen av diskene er mer fulle enn andre og fragmentert.

Hvilket program har du brukt til å benchmarke de med btw ?

Merkelig nok ser det ut til å være tilfellet ja. Oppdatert første post slik at de svarer til dine spørsmål. Ta en titt på hvor "fulle" de er og se om det gir noen mening. Syns ytelses-droppet til diamondmax10-disken er skremmende, er jeg paranoid?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...