Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hesbynett først ut med ADSL2!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er en skam at vi i Norge, som er så forbaska rik ikke har fått full fiberdekning over hele landet til nå. Vi lever tross alt i 2004, snart 2005!!

At det ikke er dekning over hele landet har jeg full forsåelse for, men som du nevner er vi i 2004/5, og da BØR det være mulig å få 10-100mbit i de største byene. Helt utrolig hvor tregt det går. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Helt utrolig hvor tregt det går. :thumbdown:

Og dette har antagelig med hvem som eier og leverer tjenester til dere, de fleste områder har vel langtidsavtaler med en eller annen kabeltvleverandør og så lenge disse ikke hiver ut coaxen og satser på fiber så skjer det vel neppe så mye.

Og tro at noen bare vil levere fiber til en og annen kunde uten tjenester ved siden av er nok urealistisk.

Lenke til kommentar
Hva skal du med så mye uthastighet?

 

Det er uansett et økonomisk aspekt her som dere (som vanlig) overser. Det er mye billigere å levere på eksisterende infrastruktur og spredenett enn å legge nytt...

Hva en skal med uthastighet? Jeg har nå en 1 Mb SHDSL linje med et par websider og en spillserver. Er for lite for meg. Derfor blir det flott når Klepp Energi skal legge inn fiberkabel. Skal da selvsagt ha en 10 Mb linje. Får veldig bra utlinje, kan øke uthastigheten på websidene jeg har og samtidig få veldig lav ping. For min del er en 10/10 Mb mye bedre en 24/2 Mb. Men klart om de går over til å lever 100/100 MB på fiberkabel i stedet så skal ikke jeg klage. :thumbup:

Lenke til kommentar

Klippet fra digi.no

 

Markedssjef i Hesbynett, Jonas Michael, forteller til digi.no at informasjon han har mottatt om utstyret som skal installeres, tilsier at tjenesten vil kunne leveres med full hastighet, det vil si 24 Mb/s nedstrøms, i avstander på inntil 4-5 kilometer fra sentralen. Opplastingshastigheten er derimot begrenset til 1 Mb/s.

 

Prisene for tjenesten er foreløpig ikke fastsatt, men Hesby sier at de skal være konkurransedyktige. Han anslår 500 kroner for en 4 Mb/s-linje, og selvfølgelig en del mer for full hastighet. Heller ikke etableringskostnadene er bestemt ennå.

 

Det var noen som sa tidligere at en kunne slå han om ut hastigheten ikke var 2mbit... Vel, her ser det vitterlig ut som det er 1mbit... :ermm: Kan jeg smekke deg med hånda? :p

 

Må si at jeg har ikke så mye lyst å bytte ut 10/10 linja mi fra Lyse med en 24/1 linje fra hesbynett... Spesielt ikke etter at de anslår prisen på en 4mbits (gudene vite hva upstream hastigheten er) linje til 500 kr måneden... Til sammenligning koster Lyse sitt tilbud på 4/4mbit 449kr i måneden. :whistle:

 

Noe sier meg at Hesbynett kommer til og tape kampen om kundene i de områder der begge aktører vil være tilstedet. Dersom det er som de sier at Lyse enkelt kan kjøre 100mbit (noe jeg ikke tviler på, får tidvis meget gode hastigheter internt på nettet til Lyse) ved små oppgraderinger, tror jeg Hesbynett kan sette spikern i kista en gang for alle. For jeg vet at iaffal jeg vil ha 20/20mbit isteden for en 24/1mbit til samme pris... ;)

Lenke til kommentar

Må si at jeg har ikke så mye lyst å bytte ut 10/10 linja mi fra Lyse med en 24/1 linje fra hesbynett... Spesielt ikke etter at de anslår prisen på en 4mbits (gudene vite hva upstream hastigheten er) linje til 500 kr måneden... Til sammenligning koster Lyse sitt tilbud på 4/4mbit 449kr i måneden. :whistle:

 

Nei det ville ikke eg heller ha gjort, men eg kan dessverre ikke få lyse. Så først inn her med bra opp/ned får meg som kunde.

PS: Les denne, med dette utstyret kan lyse 8 dobble hastigheten.

 

http://www.computerworld.no/index.cfm/prio...tikkel/id/47587

 

Ved å bruke lys med fire forskjellige bølgelengder, åttedobler Lyse kapasiteten i sitt fibernett.

Lenke til kommentar
Hva skal du med så mye uthastighet?

 

Det er uansett et økonomisk aspekt her som dere (som vanlig) overser. Det er mye billigere å levere på eksisterende infrastruktur og spredenett enn å legge nytt...

Hva en skal med uthastighet? Jeg har nå en 1 Mb SHDSL linje med et par websider og en spillserver. Er for lite for meg. Derfor blir det flott når Klepp Energi skal legge inn fiberkabel. Skal da selvsagt ha en 10 Mb linje. Får veldig bra utlinje, kan øke uthastigheten på websidene jeg har og samtidig få veldig lav ping. For min del er en 10/10 Mb mye bedre en 24/2 Mb. Men klart om de går over til å lever 100/100 MB på fiberkabel i stedet så skal ikke jeg klage. :thumbup:

Tja, da representerer du vel rundt 5% av privatmarkedet. Da er det jo helt naturlig at de flytter fokus fra de 95% som de har nå, over til de andre 5%ene. Da blir det samtidig mye billigere fordi produksjonskostnadene, utgiftene og trafikken blir mye høyere...

Lenke til kommentar
Tja, da representerer du vel rundt 5% av privatmarkedet. Da er det jo helt naturlig at de flytter fokus fra de 95% som de har nå, over til de andre 5%ene. Da blir det samtidig mye billigere fordi produksjonskostnadene, utgiftene og trafikken blir mye høyere...

Du spurte om hve en skal med kraftig utlinje og jeg svarte. Hadde en 1024/256 linje fra Telenor tidliger. Så vannvittig trekt å sende ut store vedlegg/mailer når den effektive uthastigheten bare er på ca 200 Kb. Nå har jeg ca 1030 Kb er mye letter å sende noen store vedlegg som f.eks en masse bilder som skal fremkalles. Sender ikke dem i 800 x 600 oppløsning for å si det slik. ;)

Men en annen ting med Klepp Energi/Lyse sitt tilbud er jo både med telefon og TV. De tar nå og legger fiberkabel samtidig som de skifter avløpsrørene. I løpet av 2 år skal alle i kommunen få tilbud om dette. Da får alle en veldig bra linje til en OK pris. Men at det ikke lønner seg over alt er vel ganske sikkert. Er vel ikke alle som kommer til å få tilbud om ADSL heller. :hrm:

Det beste med ADSL2 er vel at de klarer å lever på lengre avstander. Men jeg satser på fiber for fremtiden. Så får telefonkabelen bare ligge i veggen så lenge intill noen for overbevist meg om at den blir dårliger en noe annet angåande responstid og nedlasting/opplastning. Men inne den tid så er det vel kommet noe helt nytt igjen. :yes:

Lenke til kommentar
Tenk dere....svenske-f***'e sitter med 24mbits linjer til 400 svenske kr!!!  :omg:

Gleder meg villt til jeg får et slikt tilbud...  :D

Svenskene kan få gigbit, altså fiber rett i veggen til 850 kroner! :dribble:

Hvorvidt det er fiber rett i veggen eller ikke har jo ingen betydning for hastigheten da..

 

 

LOS leverer også fiber rett i veggen, men gigabit er det ikke lissom ;)

 

Sverige leverer vel også 100mbit til 6-700kr mnd.

Lenke til kommentar

Lyse bygger ut fiber overalt der jeg ferdes daglig. Vi bør alle ha grunn til å takke lyse, for at de ikke kun tenker på penger. Men at de også tenker litt på folket og bygger ut infrastrukturen i Rogaland. Og 10/10 til 700kr eller noe er jo latterlig billig, med tanke på prislappen det er å bygge ut en slik infrastruktur.

 

Og ikke nok med det, Rogaland får jo oppgradert strøm nettet, det blir lagt fiber, og gass ledninger.

Når dette proskjektet nærmer seg en slutt så vil Rogaland antakeligvis ha Norges beste infrastruktur når det gjelder gass/strøm/internett/tele/tv.

Det er nok ikke billig heller, fordi de må ha helt nye kabler, rør, de må grave opp på egen regning osv.

 

Poenget er at dette er en dyr teknologi og utbygging. Og det er ikke en selvfølge at det er så billig for oss.

 

Hesbynett derimot bruker de gamle linjene, og presse ut 24mbits hørres litt ustabilt ut. Hvorfor bruke penger på en gammel teknologi?

 

EDIT: stiller meg i køen som helller vil ha 10/10 enn 24/2. Ja du får kanskje syk nedlasting, men du får ikke lastet ned 24 fra en kompis som har 24/2. du får bare 2.

Endret av warillion
Lenke til kommentar
Hesbynett derimot bruker de gamle linjene, og presse ut 24mbits hørres litt ustabilt ut. Hvorfor bruke penger på en gammel teknologi?

Samme grunn som at Telenor pushet på ISDN når ADSL var vanlig i resten av Europa: Tjene penger. Hva tjener de mest på - benytte dagens teknologi og tjene 100mill, eller bygge ny teknologi til 90mill og tjene 100mill? Fiktive tall ja :)

 

Dessuten er det nok flere av oss her ute som heller vil ha 24/2 enn 10/10. ;)

Lenke til kommentar
Hesbynett derimot bruker de gamle linjene, og presse ut 24mbits hørres litt ustabilt ut. Hvorfor bruke penger på en gammel teknologi?

Samme grunn som at Telenor pushet på ISDN når ADSL var vanlig i resten av Europa: Tjene penger. Hva tjener de mest på - benytte dagens teknologi og tjene 100mill, eller bygge ny teknologi til 90mill og tjene 100mill? Fiktive tall ja :)

 

Dessuten er det nok flere av oss her ute som heller vil ha 24/2 enn 10/10. ;)

Gnål heller om politikernes distriktspolitikk, Telenor har jo leveringsplikt på POTS og ISDN. At Telenor ikke forutså at ADSL er lett å kritisere Telenor for i etterkant, men da Telenor holdt på med ISDN så trodde de at ISDN skulle holde til befolkningen i årevis.

Lenke til kommentar
Lyse bygger ut fiber overalt der jeg ferdes daglig. Vi bør alle ha grunn til å takke lyse, for at de ikke kun tenker på penger.

 

 

Pardon me, men Lyse driver neppe noe non-profit foretak. Nærmeste ISP som ikke har noe profittmotiv finner du på Cuba.

 

 

EDIT: stiller meg i køen som helller vil ha 10/10 enn 24/2. Ja du får kanskje syk nedlasting, men du får ikke lastet ned 24 fra en kompis som har 24/2. du får bare 2.

 

Det er ikke så rart at ISP'ene ikke bygger ut gigabit til folket - det er tross alt ikke så mye penger å hente i at folk vil laste ned musikk og film fra hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...