Gå til innhold

Linux og Windows på samme PC


jogrba

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor stor diskplass krever Linux?

Varierer veldig. Alt kommer ann på hvilke pakker du velger i installasjonen, men med GNOME/KDE desktop og alle nødvendige programmer og libraries kan det komme opp i 2 gb eller mer. Og velger du å installere alt kan det ta 3-4 gigs. Men en minimal install med bare en liten WM og få programmer trenger bare å ta 300mb.

Lenke til kommentar

Jeg er helt grønn når det gjelder Linux, men jeg er kun etter en Linux-versjon som jeg kan bruke til å spille av DVD-er og DivX-filmer. Altså en Linux-versjon som tillater installasjon av programmer til denne bruken.

 

Grunnen til at jeg går over til Linux, er at jeg har kjøpt en Plasma-skjerm med oppløsning 852x480. Og jeg har hørt at man i Linux kan skrive den oppløsningen man ønsker i en fil om man skal koble PC-en og plasma-TV-en sammen (med VGA-kabel).

 

Alt dette hovedsakelig for å kunne være i stand til å se på film på TV-en med korrekt oppløsning sendt fra PC-en...

Lenke til kommentar
Jeg er helt grønn når det gjelder Linux, men jeg er kun etter en Linux-versjon som jeg kan bruke til å spille av DVD-er og DivX-filmer. Altså en Linux-versjon som tillater installasjon av programmer til denne bruken.

Det kan du gjøre med omtrent alle distroer, men siden du er helt grønn på Linux, bør du velge enten Fedora, SuSE Professional eller Mandrake. Merk at du må installere codecser manuelt ettersom distribusjons-leverandørene ikke har lov til å inkludere dem i distroene sine.

Lenke til kommentar

Merk at f.eks. NTFS-støtte ikke alltid eksisterer i de kommersielle distroene, slik som SuSE (Vet ikke om SuSE har NTFS-støtte eller ikke), Fedora osv. En veldig god medieavspiller som spiser alt av audio/videoformater til frokost heter mplayer. Den tar også DVD-filmer. Den er egentlig kommandobasert, men man kan også få GUI til den. Fungerer glimrende.

Lenke til kommentar
Merk at f.eks. NTFS-støtte ikke alltid eksisterer i de kommersielle distroene, slik som SuSE (Vet ikke om SuSE har NTFS-støtte eller ikke), Fedora osv. En veldig god medieavspiller som spiser alt av audio/videoformater til frokost heter mplayer. Den tar også DVD-filmer. Den er egentlig kommandobasert, men man kan også få GUI til den. Fungerer glimrende.

SuSE har NTFS støtte out-of-the-box.

 

Alle distroar kan gjere det du spør om. Forskjellen på distroane er stort sett berre kva for pakkar som er installert etter installasjonen, pakkesystemet og litt korleis ting er satt opp.

Lenke til kommentar
Merk at f.eks. NTFS-støtte ikke alltid eksisterer i de kommersielle distroene, slik som SuSE (Vet ikke om SuSE har NTFS-støtte eller ikke), Fedora osv. En veldig god medieavspiller som spiser alt av audio/videoformater til frokost heter mplayer. Den tar også DVD-filmer. Den er egentlig kommandobasert, men man kan også få GUI til den. Fungerer glimrende.

SuSE har NTFS støtte out-of-the-box.

 

Alle distroar kan gjere det du spør om. Forskjellen på distroane er stort sett berre kva for pakkar som er installert etter installasjonen, pakkesystemet og litt korleis ting er satt opp.

Selvfølgelig. Det er klart. Fedora/Redhat har ikke NTFS-støtte out-of-the-box etter hva jeg har hørt, i hvert fall. Men hvis jeg sier noe feil, bare si fra.

Lenke til kommentar
Merk at f.eks. NTFS-støtte ikke alltid eksisterer i de kommersielle distroene, slik som SuSE (Vet ikke om SuSE har NTFS-støtte eller ikke), Fedora osv. En veldig god medieavspiller som spiser alt av audio/videoformater til frokost heter mplayer. Den tar også DVD-filmer. Den er egentlig kommandobasert, men man kan også få GUI til den. Fungerer glimrende.

SuSE har NTFS støtte out-of-the-box.

 

Alle distroar kan gjere det du spør om. Forskjellen på distroane er stort sett berre kva for pakkar som er installert etter installasjonen, pakkesystemet og litt korleis ting er satt opp.

Selvfølgelig. Det er klart. Fedora/Redhat har ikke NTFS-støtte out-of-the-box etter hva jeg har hørt, i hvert fall. Men hvis jeg sier noe feil, bare si fra.

Bare å legge inn en RPM.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke innstallert denne rpm en. Den legger seg på /tmp og når jeg trykker på den står det at den er allerede installert. Men med rpm -q finner jeg den ikke. Har fulg oppskiften på den siden men når jeg skriver: "rpm -ivh kernel-module-ntfs-2.6.9-1.681_FC3-2.1.20-0.rr.3.3.i686.rpm" Får jeg meldingen: "error: open of kernel-module-ntfs-2.6.9-1.681_FC3-2.1.20-0.rr.3.3.i686.rpm faile d: Ingen slik fil eller filkatalog"

 

Har denne kjernen:

[root@localhost ~]# uname -r

2.6.9-1.681_FC3

 

Er det andre måter å dele filer med windows på? (har ingne FAT partisjoner, og har ikke partitionmagic)

Hva er smb4k? bare for KDE, jeg bruker GNOME

Lenke til kommentar

Den pakket seg ut selv. Hvor skal jeg egenlig legge dem? Tror det er bare den pakkede fila som ligger på tmp. Prøvde med søkekommandoen og søket på kernel, og da kom den opp:

kernel-2.6.9-1.667

kernel-module-ntfs-2.6.9-1.681_FC3-2.1.20-0.rr.3.3 (det er denne jeg lastet ned)

kernel-2.6.9-1.681_FC3

kernel-utils-2.4-13.1.39

 

Men hvor ligger den og hvorfor fungerer ikke kommandoen:

rmp -ivh kernel-module-ntfs-2.6.9-1.681_FC3-2.1.20-0.rr.3.3.rpm

 

Jeg har Fedora FC3 og der er samba configueringen grafisk. Så da trenger jeg vel ikke smb4k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...