Gå til innhold

Firmakjøp, mva o.s.v?


Anbefalte innlegg

Hvordan er det med å kjøpe varer gjennom firma til bruk der også?

Kunne sikkert lest meg til det et eller annet sted, men får så mye mer konkrete og

skikkelige svar her.

 

f.eks jeg skal kjøpe en pc gjennom firmaet, til bruk der. Mva blir det med mva og slikt?

 

Mvh, Jørn :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Hvis maskinvaren anses som en investering for firmaet, og firmaet har en omsetning på over 30.000 kroner ved slutten av året, kan man føre opp maskinvaren som en investering, og få tilbakebetalt momsen (investeringsavgiften var før 7%, satt ned til 0% rundt årtusenskiftet).

 

I tillegg finnes det den såkalte "hjemmepc-ordningen", denne kan jeg ikke fullt så godt, men et av hovedpoengene er at man kjøper gjennom firmaet, og betaler denne som månedlige trekk i lønnen. Denne kjøpssummen blir da fratrukket skattegrunnlaget ditt, tror jeg. Slik sett kan du ende opp med å få skatteprosenten din som tilbud på maskinen.

 

Tror hjemmepc krever litt papirmølle fra firmaets side.

Lenke til kommentar

Rett og slett genialt, dette er noe jeg må forske mer på, hjemme pc er jo lett å betale i måneden og slikt.

Men har merket registrerings papirmøllen (utenlandsk Ltd. selskap med norskt datter selskap) så kan jeg tenke meg er mye her og.

 

Mvh, Jørn :evil:

Lenke til kommentar
I tillegg finnes det den såkalte "hjemmepc-ordningen", denne kan jeg ikke fullt så godt, men et av hovedpoengene er at man kjøper gjennom firmaet, og betaler denne som månedlige trekk i lønnen. Denne kjøpssummen blir da fratrukket skattegrunnlaget ditt, tror jeg. Slik sett kan du ende opp med å få skatteprosenten din som tilbud på maskinen.

Bruttolønnstrekk kalles det. PC'en blir altså trukket i fra lønnen før du må skatte for den.

 

Det fungerer på en slik at firmaet "låner" ut PC'en til deg over et visst tidsrom hvor du betaler en slags leie eller avbetaling av bruttolønnen din, og etter et visst tidsrom betaler du en lite sum og PC'en er din.

Lenke til kommentar
Hvis maskinvaren anses som en investering for firmaet, og firmaet har en omsetning på over 30.000 kroner ved slutten av året, ...

Ikke helt riktig. Så sant du ikke driver et spesielt type firma (kan lese mer her), er regelen at du skal ha inntektsført minst 50 000 i løpet av 12 mnd. Så må du registreres, og så kan du skrive av momse. Men da må du også plusse på moms på dine tjenester.

 

Dersom du ikke er registrert i det såkalte avgiftsmantallet, kan du likevell skrive av f.eks. en PC som en investering og dermed ikke betale skatt for det aktuelle beløpet.

 

Er ingen revisor, men er i alle fall slik jeg har oppfattet lovverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...