Gå til innhold

Div. programmer til Fedora 3


RS2000

Anbefalte innlegg

Hei. Har begynt en forsiktig overgang til Fedora 3, og må innrømme jeg er helt grønn på dette. Er på jakt etter P2P-programmer og en MP3-spiller, men blir ikke klok på noe. Prøver også å søke litt rundt på forskjellige sider / forum, men er like forvirret. :dontgetit:

 

Er det neon som har tips på hva jeg kan gjøre?

 

Mvh,

En ny Fedora-bruker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Har begynt en forsiktig overgang til Fedora 3, og må innrømme jeg er helt grønn på dette. Er på jakt etter P2P-programmer og en MP3-spiller, men blir ikke klok på noe. Prøver også å søke litt rundt på forskjellige sider / forum, men er like forvirret.  :dontgetit:

 

Er det neon som har tips på hva jeg kan gjøre?

 

Mvh,

En ny Fedora-bruker :)

MP3-spiller: her må du ha spesielle codecs fordi distribusjonene ikke har *lov* til å ha med mp3-codecser. Men en god musikkavspiller er xmms. Men den kan du også laste ned enn plug-in som gjør at du kan spille MP3-filer.

 

P2P: http://www.zeropaid.com/php/top_prog.php?f..._where_type=nix

 

Ellers er det en stickie-tråd hvor det er masse anbefalinger til programvare.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar
En ting er å finne programmer, men en annen ting er å installere dem  :(

Å? Er vel bare å skrive "rpm -ih pakke.rpm" eller lignende...

... og så mangler man mye annet og så er det stress å finne de filene osv :)

 

Har prøvd 2 distroer og er like vansklig i begge. Noen programmer blir installert med en gang ved hjelp av de kommandoene og andre kommer det masse feilmeldinger på om at man mangler noen andre filer.

Lenke til kommentar
En ting er å finne programmer, men en annen ting er å installere dem  :(

Å? Er vel bare å skrive "rpm -ih pakke.rpm" eller lignende...

... og så mangler man mye annet og så er det stress å finne de filene osv :)

Da er det vel bare å bruke "urpmi program", "apt-get install program" eller "yum install program". Alle disse laster ned pakken og alle dependencies'ene fra Internet og installerer dem. Ingen pakkehelvete da!

Lenke til kommentar

Hvis du finner rpm pakker så kan du bare kjøre disse som et installasjonsprogram, så legges pakkene/programmene inn for deg. Hvis ikke du finner dette men heller en tar.gz fil så må du pakke ut og installere.

 

Beep Media Player funker veldig godt som mp3 spiller på min FC3. Denne finner du i rpm versjon dersom du ønsker det. Azerus er en enkel å bruke bittorrent klient, men denne finner du ikke i rpm pakke. Denne trenger også java for å kjøre, så dersom du ikke har installert dette så må du det også.

Lenke til kommentar
Da så. Da er det bare jeg som ikke har fått det til enda ;)

Tja, jeg har aldrig hatt noe problemer med aa installere noe programmer, har selv brukt RPM. Ellers saa finnes det masse bra HOW-tos der ute som jeg har brukt flittig hver gang jeg staar fast med noe.

 

En annen ting er aa bruke dedikerte forums, eller skal jeg si Newsgroups. Det er jo bare helt genialt, seff er HW.no sitt forum ogsaa bra da :yes:

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
Jepp stemmer veldig godt det ja. Men du maa itelleg ha en compiler installert paa systemet. De fleste programmer har en How-to om hvordan du skal kompilere et p[rogram, veldig nyttig for aa lere seg aa installere.

Tror nå heller det er omvendt, for å kompilere må du ha en drøss med librarys og for å ikke nevne avhengiget av kompilator.

Lenke til kommentar

Heisann! Sitter nå og taster inn dette i min første bekjentskap med Firefox og Fedora. siste distro fra redhat Fedora vistnok...

Problemet mitt er det samme som trådstrarter. Er totalt grønn og kan ikke en bokstav av kommandoer eler noe. Det jeg er ute etter er linker til gode tutorials, samt en liten pekepinn på hvordan jeg skal få installert .bin filer.

Lasta ned denne saken fordi det skulle være en "Automatic and graphical installer for Linux."

Dette viste seg imidlertid å være en sannhet med modifikasjoner. I windowsverdenen er det som regel en kjørbar fil, men gher gjennkjennes ikke filen engang.

 

Ha medlidenhet i disse førjulstider og hjelp en stakkar så skal du se du får mye fint til jul :D

 

Hilsen en n00b av dimensjoner som er villig til å lære :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...