Gå til innhold

bærbar til fotosafari -- forslag?

BikeDude

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva skal du med kortleser? Jeg bruker kabel fra mitt digitalkamera rett til maskinen.

Canon sine digitale EOS 1 hus har riktignok firewire, men fungerer ikke spesielt godt som kortlesere. Sammenlign hastigheten med en ordentlig kortleser og du vil få hakeslepp. Greit nok at man har etpar EOS 1 hus, men i værste fall betyr det jo at man ikke bare har nedetid i forbindelse med at kameraet blir brukt som verdens dyreste kortleser, men i tillegg sløser man bort enda mer tid på at kameraet er en treeeg kortleser.

Jeg skulle vel alltids klart å sjonglere litt, men hvorfor stikke kjepper i hjula mine hvis jeg ikke på død og liv må? (mulig du har Nikon? Jeg kjenner ikke Nikon sine hus spesielt godt)

Firewire porten kan være grei i studiosituasjoner hvor man er koblet rett opp mot en stasjonær PC/Mac, men ute i felten? (vel, de fotografene jeg kjenner til synes det er ille nok med en sync ledning om de ikke skal tjore seg enda mer fast)

Wireless LAN er jo populært i enkelte situasjoner, men da må jeg la den bærbare stå og surre mens jeg tar bilder, og kresen som jeg er, så synes jeg også det er en mindre god løsning. :) (pluss at jeg får gleden av å kjøpe to Canon wireless kit, noe som neppe er en billig affære - vil vel heller prioritere å kjøpe noen ekstra SD kort)

--

Rune

Lenke til kommentar

hvis du skal ut på en sikkelig safari så tror jeg at jeg hadde gått for en av di modellene som er bygget som "tanks", det er flere modeller/produsenter der ute -men er dårlig på navn..

-én av dem er Getac W130 (Link)

Men før du drar med deg det digitale utstyret ut så tenk nøye igjennom bruken osv. -hvor ofte kan du få ladet, osv osv.

Jeg hadde aldri dratt ut på noe slikt uten å ha ett fult analogisk hus i reserve. samt en masse film. -tror faktisk at hasselbladen ville ha fått vært med :yes:

Ellers vil jeg anbafale pelicase (het i allefall det i sin tid), jeg har flere, den ene stor som en liten leilighet.. :p -da kan du være med på det meste!

Endret av tormodnt
Lenke til kommentar
én av dem er Getac W130

Jo takk, jeg kikket på spekken på den her om dagen tror jeg. En av annonsørene bak juleluka på mandag, tror jeg det var, hadde etpar av de modellene der... :thumbup:

Men planen min er å brenne DVDer. Går harddisken til de evige jaktmarker, så får jeg heller lære av det til neste gang. Eventuelt ta med en bærbar disk m/kortleser til nødbruk, så er jeg redundant om ikke annet. (jeg har etpar andre muligheter der nede og er ikke helt strandet hvis noe skjer)

hvor ofte kan du få ladet

Planen er å kjøpe en 12V til 220V sak og lade fra sigarett-tenneren i bilen. Jeg leier bil m/sjåfør og regner med at dette lar seg løse på et vis. Uansett klarer Canon nå heldigvis mer enn tusen bilder på ett batteri, så jeg blir jo ikke helt uten bilder dersom jeg skulle bomme helt på ladinga.

Mellomformat skulle vært gøy å prøve etterhvert, men det er fortsatt litt dyrt... :)

Pelicase er vel stort sett det eneste man kan finne intakt etter flystyrt og lignende, men forsikringen min dekker ikke tap/skader i transport (på fly). Må misbruke håndbaggasjekvota så langt som mulig. (LowePro PhotoTrekker AW pluss jakke med masse lommer)

--

Rune

Lenke til kommentar
én av dem er Getac W130

Jo takk, jeg kikket på spekken på den her om dagen tror jeg. En av annonsørene bak juleluka på mandag, tror jeg det var, hadde etpar av de modellene der... :thumbup:

Men planen min er å brenne DVDer. Går harddisken til de evige jaktmarker, så får jeg heller lære av det til neste gang. Eventuelt ta med en bærbar disk m/kortleser til nødbruk, så er jeg redundant om ikke annet. (jeg har etpar andre muligheter der nede og er ikke helt strandet hvis noe skjer)

hvor ofte kan du få ladet

Planen er å kjøpe en 12V til 220V sak og lade fra sigarett-tenneren i bilen. Jeg leier bil m/sjåfør og regner med at dette lar seg løse på et vis. Uansett klarer Canon nå heldigvis mer enn tusen bilder på ett batteri, så jeg blir jo ikke helt uten bilder dersom jeg skulle bomme helt på ladinga.

Mellomformat skulle vært gøy å prøve etterhvert, men det er fortsatt litt dyrt... :)

Pelicase er vel stort sett det eneste man kan finne intakt etter flystyrt og lignende, men forsikringen min dekker ikke tap/skader i transport (på fly). Må misbruke håndbaggasjekvota så langt som mulig. (LowePro PhotoTrekker AW pluss jakke med masse lommer)

--

Rune

...vel, nå får du jo snart MF (analog) kastet etter deg, kjøpte meg ett brukt (vel vært reserve hus og kom i uåpnet i org eske) HB for godt under 10k.. -altså langt mindre enn jeg betalte for 10D den gang den kom.. :no:

jaja, men uansett, jeg snakker av erfaring (vel ingen safari,men lange fototurer under "vansklige forhold") når jeg råder deg til å ta med ett analogt hus.. -hvis du ikke liker tanken på ett "fult analogt" så kjøp deg en EOS 1V xx eller noe i den duren.. -dem finner du i bøtter og spann på foto.no til en skammelig lav pris!

-en bekjent av meg satset helt digitalt på en 1 års reise igjenon nepal++ ..det funket som fy det.. -MEN han tok ikke sjansen på ikke å ha ett hus i backup, og da analogt, og det ville han vist nok gjøre neste gang også :dontgetit:

Jeg bruker til daglig HP NC8000, er strålende fornøyd med denne PC'n.

-men den er ganske tykk, og tung så dette vel utenfor det du søker.

Men jeg tror, om du ikke skal se på Getac, så hadde jeg i alle fall valgt "proff" serien til PC produsentene. -disse er ofte langt mer robuste enn de som er beregnet for privatmarkedet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...