Gå til innhold

bærbar til fotosafari -- forslag?

BikeDude

Anbefalte innlegg

Trenger:

• Kortleser. Må kunne lese SD, helst også CF
  • DVD brenner
  • Helst widescreen, gjerne liten hvis resten av maskina krymper
  • Helst lett og tynn så jeg får skvist den ned i fotosekken
  • Gjerne Athlon64
  • 60GB disk (gjerne 80GB og helst ikke treg)
  • 512MB eller 1GB minne (hvis mulig med kun en DIMM/so-DIMM slik at minnet kan utvides uten å kaste den som allerede er der)
  • Uten software. Har OS selv. (ja, jeg vet, ikke mulig, men jeg nevner det likevel)

Jeg har kikket litt på mpx.no sine sider, og det er frustrerende å finne riktig modell. Noen mangler vekt, andre skriver "Kortleser 5 in 1" og tar det som en selvfølge at man skjønner at det betyr støtte for alt, untatt CF.

http://mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=42580 -- liten og treg disk. Mangler minne.

http://mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=42585 -- gigantisk (men treg?) disk, masse minne, men veier et tonn (og leser fortsatt ikke CF kort) pga en imponerende stor skjerm antar jeg. Dog lav oppløsning.

http://mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=42351 -- virker spennende, har "cardreader" og jeg antar at meningen er at man selv kan måle og veie den etter at man har kjøpt den (pluss Windows finner jo selv ut oppløsningen på skjermen, så det er jo også uinteressant synes mpx.no og Fujitsu)

http://mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=40143 -- er kanskje den som passer best for meg, men jeg liker ikke at det sitter to stykk 256MB brikker i denne. mpx.no påstår max er 512MB, men fujitsu sin webside sier 1GB? Hakket større størrelse (både minne og skjerm) hadde vært "ålreit"...

Først og fremst skal den brukes til oppbevaring og brenning av bilder, samt enkel billedredigering. DVD titting på fly er jo også en grei egenskap. Blodsprutende spilling er et pluss, men ikke førstepri.

Alle tips mottas med takk.

--

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener at G900 blir litt for stor når du skal drasse den med på safari.

Jupp -- jeg ønsker å holde dette under 3kg. Hvis ikke vekt hadde vært noe krav hadde jeg jo flekket til meg den første og beste 17" bærbare jeg fant... :) Ikke noe problem for meg å bære ti kilo, men jeg har allerede sikkert nærmere 18-20kg tung sekk!

Jeg bikker mer og mer over på Tundra 1551. En modell med 1GB minne og 80GB disk havner da på 14 lapper (jeg har jo OS allerede), og det virker nokså rimeligere enn konkurrentene. Batterilevetid oppgitt til 2.5 timer -- hadde jo vært ålreit med litt seigere batteri...

Jeg prøvde også å sette opp en HP DV1000 på HP sine amerikanske websider, og prisen endte opp rett under 14 lapper der også (men da med OS og cræp softwarepakker). Dell har også en spennende modell i USA (Inspiron 700M testet på anandtech.com idag), men Dell liker å ta godt betalt for sånne "uvesentlige" ting som minne og disker (men "stickerprice" er jo lav da :roll: ).

Men som sagt er jeg overrasket over hvor frustrerende dette er. Hvis en liten tass som Fujitsu P7010 kan lese både SD og CF kort, hvorfor er Tundra 1551 begrenset til kun CF? (men med en slik prisforskjell kan jeg jo uten problem importere et Delkin SD til cardbus adapter selv)

--

Rune

Lenke til kommentar
jeg er også på jakt etter en bærbar. den må være så lett og billig som mulig, eneste krav er:

så lang batteritid som mulig

60gb eller større hd

usb2

trenger hverken kjapp cpu\mye ram\bra skjermkort siden jeg bare skal overføre filer fra kameraet

Tror 1551 hos PSDATA vil være fin jeg :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvor fant du det store batteriet?

Dersom jeg går inn i psdata.no sin PC bygger, så kan jeg velge mellom:

Aopen Barebook 1551-AG1 12.1" SXGA Intel 855GME VGA Audio LAN IEEE1394 USB2.0 56K, 96.NJW01.G01

- og -

Aopen Barebook 1551-AW1 12.1" SXGA Intel 855GME VGA Audio LAN IEEE1394 USB2.0 56K, 96.NJW01.W01

"W01" koster 124,- kroner ekstra... Hva er "W01"? (for den saks skyld: Hva er "G01"?) :hmm:

Lenke til kommentar

Acer Ferrari 3200/3400 + Hitachi Travelstar 7K60 (60GB)/WD Scorpio WD800VE (80GB) harddisk burde passe utmerket til ditt formål :thumbup:

Netshop skal visstnok kunne hjelpe deg med å tilpasse den med riktig harddisk og minne for et lite mellomlegg, så jeg anbefaler at du sjekker med dem først.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

4,2kg

Ikke dum, men bare 512MB minne og 4200 rpm disk. Hvis bare HP hadde muligheten til å endre konfigurasjonen...? (vel, de har jo det, men kun i USA?)

Samme, men mindre disk og hakket tregere CPU?

Vekt? Hadde jo vært kuult med et ordentlig skjermkort, men blir jo strengt tatt litt dyrt når den fortsatt bare har en halv gig minne? (På den annen side ser det ut til at det er én minnebrikke, så da er det jo sikkert enkelt å hive inn én til...) Veldig nære nå...

OK; denne veier 3kg (jeg tror det er levelig). Hvis jeg ser på fraktvekta, så er nok den andre Fujitsu'en tyngre. Denne har i tillegg lenger batterilevetid. Og er billigere? Where's the catch? (den første har en eldre mobile P4? Jeg er ikke helt stø på navngivinga av de mobile CPUene)

Hva har jeg å hente på denne som ikke fremgår av de tekniske spesifikasjonene? (vis-a-vis en Tundra) Bedre chassis? Kjøling? 9700 skjønner jeg vil kunne gi en god spillopplevelse, men sånn bortsett fra det?

--

Rune

Lenke til kommentar

Vil bare gjøre oppmerksom på at Komplett har en PC-card til Compact Flash konverer dings (som også kan kobles på en USB port) til rundt 150kr. Bruker den på min X40 og det fungerer glimrende... Det er innebygget SD leser på X40'en.

Cobos

Lenke til kommentar
PC-card til Compact Flash konverer dings

Ja, men prøv en CardBus adapter en gang... Som natt og dag hvis du har et nogenlunde nytt CF kort. PCMCIA adapter tilsvarer USB 1.1 hastigheter.

Det er innebygget SD leser på X40'en

Godt å vite, jeg har begynt å jakte på IBM priser nå. (rettere sagt: Tobias er snill og jakter for meg :))

Jeg er fotograf og bruker Apple's 12" powerbook.

Apple har en meget lekker design på utsiden (og sikkert meget pertentelig anredet hardware på innsiden), men: ingen kortleser? (og for den saks skyld ingen kommandolinje for de av oss som er avhengige av det)

--

Rune

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...