Gå til innhold

Ny maskin! AMD Sempron 2500+ Temp stiger

Edstro

Anbefalte innlegg

Hei bygget meg en pc i dag!

Når eg var ferdig så trykket eg den på.

Så kom der opp advarsel cpu innstilinger har blitt endret. (dette er oversatt fra engelsk til norsk)

Og så såg eg og at der sto øverst amd 1050 mhz dette er jo helt galt.

Så gjekk eg inn i bios også stilte eg opp cpu External Freq (mhz)

fra 100 til 133 og når eg da tok en restart så sto der 1700 mhz dette stemmer!

Så gjekk eg inn i bios igjen og da såg eg at tempen steg veldig hurtig så da var eg rask med og stile det ned igjen fra 133 til 100 mhz.

Fjo tempen stiger ikke fort nå men veldig sent.

Hva har eg gjort galt?

Kjøleren har god kontakt med cpu.

Men kjølleren dekker ikke helle cpuen.

Du kan liksom se en liten del av cpuen som ikke har kjølleren over seg.

Har dette noe og si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette var jo boxed og da! men skal eg stille cpu External Freq (mhz)

fra 100 til 133?

Eg må jo det hvis eg skal få max ytelse!

Eg gjør dette sef. etter eg har fikset kjølleren.

Håper på hurtig svar :thumbup::thumbup:

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle om kjøleren ikke dekker hele CPUoverflaten bare den dekker hele kjernen, og det skal ikke så mye til for til det da kjernen er liten :)

OG du må sansynligvis oppdatere BIOS hvis du ikke allerede har gjort det, i hvert fall måtte jeg det med min AMD Sempron 3000+.

EDIT: Må lære meg å lese hele teksten....

Liten leif

Endret av Mr.Hamburger
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Her var det mye tullprat.. :)

For det første er boxed kjøleren som følger med Sempron 2500+ en høy alu-klump som absolutt dekker både kjernen, CPU og hele sokkelen.

For det andre skal denne CPU'n kjøre på FSB166..

Og på mitt MSI KT6V-LSR hk ligger temp på rundt 38-50 grader (idle/full load).. med boxed kjøler..standard klokk.

Trådstarter har nok ikke montert kjøler korrekt.. evt. montert en socket-370 kjøler fra Claes eller Biltema.. :)

Lenke til kommentar

Dette skal være enkelt.... Jeg kjøpte meg nylig en prosessor (AMD Athlon XP3200) da jeg kom inn i windows etter jeg hadde montert den stod det som følger på min datamaskin egenskaper: AMD Athlon 1.09Ghz (som egentlig skulle ha vært 2.2Ghz!) Jeg "formaterte" BIOS'en (clear CMOS) og startet maskinen, gikk inn i biosen, trykte på Load Optimized defaults, gikk inn på innstillingene for cpu, så stod det at jeg kunne velge mellom å ha XP2600+ (som jeg hadde før) eller XP3200+ (som den egentlig skull være) Jeg valgte sistnevnte og restartet systemet, og vips! så hadde jeg AMD Athlon XP3200+ 2.2Ghz... Merkelig nok steg cpu temperturen noen grader etter installasjonen, men jeg tror det er fordi jeg tok litt for lite kjølepasta på heatsinken (Volcano12)... Jeg har tenkt å klokke prosessoren til 2.6Ghz (2.0V elns) om noen dager...

Endret av briktern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...