Solow Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Maskinen er gammel og den kan ikke boote fra CDROM (selv om jeg i bios kan velge det!) Siden kjernen er for stor i FC3 fåes den ikke som boot diskett (1,44") På maskinen er det Windows ME fra før. Jeg vil helst ikke MS på maskinen. Noen tips? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Det er litt stress hvis du vil ha FC3. Det du kan gjøre er å instalere en hvilken som helst linux (med bootloader) legge hele fedora_boot_isoen på haddisken og bruke booloaderen til å boote med og instalere over nett. Men FC3 er vel en av de mest krevende distroene, og ikke så gunstig på en gammel maskin. Lenke til kommentar
ways Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Maskinen er gammel og den kan ikke boote fra CDROM (selv om jeg i bios kan velge det!) Siden kjernen er for stor i FC3 fåes den ikke som boot diskett (1,44")På maskinen er det Windows ME fra før. Jeg vil helst ikke MS på maskinen. Noen tips? ettersom den har muligheten i bios høres det litt rart ut at den ikke kan det. mulig det er cdrom'en som ikke vil (eller ikke liker brente cder). prøv en annen cdrom om du har. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 (endret) Maskinen er gammel og den kan ikke boote fra CDROM (selv om jeg i bios kan velge det!) Siden kjernen er for stor i FC3 fåes den ikke som boot diskett (1,44")På maskinen er det Windows ME fra før. Jeg vil helst ikke MS på maskinen. Noen tips? Siden du har en gammel PC blir Fedora for tungt, selv med en minimal installasjon. Velg heller Slackware selv om den er en del vanskeligere å installere. Så vidt jeg vet kan installasjonen der startes fra diskett. Endret 11. desember 2004 av Gimper Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Maskinen er gammel og den kan ikke boote fra CDROM (selv om jeg i bios kan velge det!) Siden kjernen er for stor i FC3 fåes den ikke som boot diskett (1,44")På maskinen er det Windows ME fra før. Jeg vil helst ikke MS på maskinen. Noen tips? Siden du har en gammel PC blir Fedora for tungt, selv med en minimal installasjon. Velg heller Slackware selv om den er en del vanskeligere å installere. Så vidt jeg vet kan installasjonen der startes fra diskett. Jada, Slack funker fint å boote frå diskett, så legge inn pakkane frå CD. SuSE har også bootdiskettar, det veit eg, men har du ein så gammal maskin bør du kanskje gå for ein distro som gjer det enklare å bruke ein lettare WM. Fluxbox hadde sikkert vore fin. Lenke til kommentar
Leoric Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Ta en titt på denne: http://www.ubuntulinux.org/wiki/InstallWithFloppiesHowto Kan annbefales! Lenke til kommentar
ways Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Maskinen er gammel og den kan ikke boote fra CDROM (selv om jeg i bios kan velge det!) Siden kjernen er for stor i FC3 fåes den ikke som boot diskett (1,44")På maskinen er det Windows ME fra før. Jeg vil helst ikke MS på maskinen. Noen tips? Siden du har en gammel PC blir Fedora for tungt, selv med en minimal installasjon. Velg heller Slackware selv om den er en del vanskeligere å installere. Så vidt jeg vet kan installasjonen der startes fra diskett. at dere skal drive å anbefale slackware hele tiden kan jeg ikke forstå. jada, man har full kontroll, og det er så mye å lære. flott. men man kan da se at det ikke er en så alt for avansert bruker man har med å gjøre, og da skal man ikke kaste på han et av de mest kompliserte systemer. da gir man lett opp. sluttmeddetder! Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Maskinen er gammel og den kan ikke boote fra CDROM (selv om jeg i bios kan velge det!) Siden kjernen er for stor i FC3 fåes den ikke som boot diskett (1,44")På maskinen er det Windows ME fra før. Jeg vil helst ikke MS på maskinen. Noen tips? Siden du har en gammel PC blir Fedora for tungt, selv med en minimal installasjon. Velg heller Slackware selv om den er en del vanskeligere å installere. Så vidt jeg vet kan installasjonen der startes fra diskett. at dere skal drive å anbefale slackware hele tiden kan jeg ikke forstå. jada, man har full kontroll, og det er så mye å lære. flott. men man kan da se at det ikke er en så alt for avansert bruker man har med å gjøre, og da skal man ikke kaste på han et av de mest kompliserte systemer. da gir man lett opp. sluttmeddetder! Jeg er IKKE for å bruke Slackware i noen tilfeller på andre maskiner enn veldig gamle. Jeg mener selv Slackware er et unødvendig kompilisert system som det ikke finnes noen bruk for, annet enn som en light-distro på gamle PC'er. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 (endret) Eh, eg har Slackware på min P4 2.66 GHz med rimeleg ny HW, og ting går fortare enn med nokon anna distro (kanskje utanom Gentoo, har ikkje prøvd). Blant anna fordi: - Eg har kontroll over alt som køyrer på maskina, cron/inetd/init osv - Kompilert nyaste kernel med berre det nødvendige for min HW (er ikkje alle distroar det er like enkelt å få ein ny kjerne opp å køyre) - Lett å oppdatere KDE til nyaste versjon utan krøll Eg kan godt skjøne at Slackware ikkje passar for alle, men de må då kunne innsjå at Slackware er ein fin distro for mange. For meg er Slackware mindre komplisert enn andre distroar, fordi eg likar å ta ting frå CLI og har full kontroll over systemet. Prøv å få oversikt over alle init script, cron script, sysconfig script, inetd script osv i SuSE f.eks, og der har ein også alle SuSEconfig scripta. Endret 12. desember 2004 av objorkum Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Eg kan godt skjøne at Slackware ikkje passar for alle, men de må då kunne innsjå at Slackware er ein fin distro for mange. For meg er Slackware mindre komplisert enn andre distroar, fordi eg likar å ta ting frå CLI og har full kontroll over systemet. Prøv å få oversikt over alle init script, cron script, sysconfig script, inetd script osv i SuSE f.eks, og der har ein også alle SuSEconfig scripta. Er jo ikke alle som trenger å få kontroll over alle scriptene... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Neinei såklart ikkje. Men denne setninga du skreiv syns eg ikkje høyrer heime nokon stad: eg mener selv Slackware er et unødvendig kompilisert system som det ikke finnes noen bruk for Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Neinei såklart ikkje. Men denne setninga du skreiv syns eg ikkje høyrer heime nokon stad: eg mener selv Slackware er et unødvendig kompilisert system som det ikke finnes noen bruk for Det jeg mente var at det finnes bedre distroer som gjør alt slackware kan bedre enn slackware, som Debian. Lenke til kommentar
drall Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Å si at Slackware er et komplisert system blir jo helt feil. Tvert i mot er Slackware et meget enkelt/simpelt system med minst mulig fiksfakseri på godt eller ondt. Kontroll over init-script og hva som kjører på maskinen din bør du ha uansett distro. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Å si at Slackware er et komplisert system blir jo helt feil. Tvert i mot er Slackware et meget enkelt/simpelt system med minst mulig fiksfakseri på godt eller ondt. Kontroll over init-script og hva som kjører på maskinen din bør du ha uansett distro. Som jeg har sagt før - med de holdningene kommer Linux aldri til å få større markedsandel enn 4%. La oss si at noen ville ha et fungerende Linux-system til å se på DVD, høre på musikk og surfe på Internett. Vil han da trenge å ha større kontroll over init-script enn det han får gjennom config-verktøy, eller kontroll over det i det hele tatt? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 (endret) Den personen har nok ingen grunn for å gå for Slackware. Eg syns det er bra at det finst distroar for dei som vil det eine, og distroar for dei som vil det andre. Endret 12. desember 2004 av objorkum Lenke til kommentar
drall Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 (endret) Det finnes da visselig verktøy som gir deg tilnærmet full kontroll over dette. Å legge til/fjerne, starte/stoppe init-script er nok for de fleste. Jeg liker å lage egne init-script noen ganger, og det er da heller ingen distro som hindrer deg i noe av dette. Fatter ikke hva problemet er, du har ikke egentlig noe bedre "kontroll" med Slackware enn de fleste andre distroer, du blir bare tvunget til det i større forstand enn hos mange av alternativene. Mulig at Slacware sitt bsd-inspirerte init-system kan være enklere å fatte/mer praktisk for noen, men for de fleste er det ikke noe problem å forholde seg til sysv. I Slackwares "kontrollskapende" enkelhet forsvinner også mange verktøy som er til for å gi brukeren bedre kontroll (et pakkesystem er et populært eksempel). Endret 12. desember 2004 av drall Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 No trur eg vi bør slutte å ødelegge denne posten Til trådstartar: Kan ikkje du gi oss litt meir HW specs på PCen din? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Skulle akkurat be om det samme. Du kan jo prøve deg på netboot, fedora skal støtte det (å installeres via nettverskoppstart). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå