Gå til innhold

Lydkort kvaliteter :) leter etter ett ba lydkort


Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har selv kjøpt et E-MU 1212M kort (som jeg ikke har fått testet enda), men ifølge forståsegpåere skal det være gromme saker. Dette er et 2-kanals kort.

 

Prisen er muligens noe stiv...

 

http://www.procom.no/index.php?target=http...p/details/22859

 

Et rimeligere alternativ er kanskje Juli@.

 

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4912

 

Lykke til!

 

/Grant_Lee

Endret av Grant_Lee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Absorbenttykkelsen trekker ikke være lambda/4 for at det skal absorberes lyd. Absorbering skjer jo over og under denne frekvensen. ;)

Det er jo greit nok, men får porøse absbenter så blir jo absorpsjonskoeffisenten for så lav at de blir ubrukelige når du kommer under "lambda/4-frekvensen".

 

AtW

Hjelp! jeg tror jeg trenger en ordbok :-)

 

Uansett, et annet tips til trådstarter kan være å tenke på å skaffe seg litt mindre høyttalere som passer bedre til rommet. Men det er ikke så legg å gi slipp på store basselementer...

 

Jeg har også emu 1212, og kortet er virkelig gromt. Merker ikke forskjell på signalet fra det og cd-spilleren koblet til stereoanlegget. (Maranz CD6000)

Lenke til kommentar
Absorbenttykkelsen trekker ikke være lambda/4 for at det skal absorberes lyd. Absorbering skjer jo over og under denne frekvensen. ;)

Det er jo greit nok, men får porøse absbenter så blir jo absorpsjonskoeffisenten for så lav at de blir ubrukelige når du kommer under "lambda/4-frekvensen".

 

AtW

Hjelp! jeg tror jeg trenger en ordbok :-)

 

Uansett, et annet tips til trådstarter kan være å tenke på å skaffe seg litt mindre høyttalere som passer bedre til rommet. Men det er ikke så legg å gi slipp på store basselementer...

 

Jeg har også emu 1212, og kortet er virkelig gromt. Merker ikke forskjell på signalet fra det og cd-spilleren koblet til stereoanlegget. (Maranz CD6000)

For å forklare det litt mer. En porus absorbent (tepper isolasjon osv). Får veldig fort dårligere effekt når tykkelsen på absorbenten er mindre enn en fjerdedel av bølgelengden (lambda). Jo lavere frekvens, jo større bølgelengde. Ved 100 hz er feks bølgelengden ca 3.4 meter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er en grei hovedregel, men ikke alltid sant. For tepper for eksempel vil avstanden fra teppet og inn til veggen være mer den lamda/4-effekten som du omtaler, ATW, man trenger med andre ord ikke fylle hele hulrommet med mineralull for å oppnå en gunstig effekt.

 

I praksis vil man også få mer absorpsjon enn man klarer å beregne seg fram til ved bruk av tepper. Mye av dette ligger forskjellen på lav flatevekt og høy strømingsmotstand (for luft).

 

For 10 cm for mineralull og et typisk "godt" teppe 10 cm fra vegg, vil lambda/4 ligger på ca. 858 Hz. Et lite studie i slike absorpsjonsdata viser at det er vesentlig med absorpsjon under denne frekvensen. Under 100 Hz er jo selvfølgelig en annen diskusjon, men da nytter det lite med slike materialer og man bør heller satse på å gjøre noe med rommmet. Det man kan gjøre da er å bryte opp parallelle vegger så godt så mulig. De aller fleste kontrollrom i studioer er bygget med "skeive" vegger for å unngå stående lydbølger.

 

 

Et viktig poeng er at man kan få store vansker med å løse problemer med stående lydbølger i bassen med absorbenter. Disse absorbentene som kan brukes her vil ofte ha en tendens til å dempe rommet så til de grader i mid- og høy-frekvensene at rommet blir ubrukelig til musikk.

Lenke til kommentar

Heisann,

 

Som sagt har jeg ikke fått testet mitt kort enda (det er julegave i fra kona...). Men, jeg kjøpte 2 stk. når jeg var i New York, og kompisen min som fikk det andre kortet rapporterte om problemfri installasjon. Men - det var vist uhorvelig mange innstillingsmuligheter, så det er kanskje en viss terskel å komme over før man "kan" kortet ut og inn.

 

Kanskje andre EMU brukere på forumet kan komme med en mer vettug kommentar..?

 

/Grant_Lee

Lenke til kommentar

Husk at renheten til strømmen også er veldig viktig. Jeg har sett flere rapporter om at oppgradering av strømforsyning kan gi store forbedringer i lydkvalitet. Sitter du med en billig Q-Tec, så bli ikke overrasket hvis et profesjonelt lydkort ikke høres noe særlig ut. Har en "skitten" strøm der en bor, kan det også være nødvendig med en strømrenser, men de bra er veldig dyre.

 

Når det gjelder lydkort, så kan jeg muligens foreslå EMU 0404 (selv om jeg ikke tåler Creative, som eier EMU). Det kan bestilles rimelig fra no.europe.creative.com. Jeg har ikke hørt det selv, men noen liker det bedre enn 1212M.

Lenke til kommentar
Dere med EMU-1212 kort:

Hvordan er driverne? Jeg har hørt mye bra om selve kortet, men driverne har fått litt hets, noe som ikke er overraskende ettersom det tross alt er EMU som lager det.

Har ikke hatt noen problemer, men har ikke prøvd ut alle funksjoner med kortet heller. En ulempe for de med lite ram er at mikseren som må kjøres for å få lyd (Patchmix DSP) tar opp hele 11mb av minnet. Driverne er også oppdatert ganske nylig til v1.6

Lenke til kommentar
Heisann,

 

Som sagt har jeg ikke fått testet mitt kort enda (det er julegave i fra kona...). Men, jeg kjøpte 2 stk. når jeg var i New York, og kompisen min som fikk det andre kortet rapporterte om problemfri installasjon. Men - det var vist uhorvelig mange innstillingsmuligheter, så det er kanskje en viss terskel å komme over før man "kan" kortet ut og inn.

 

Kanskje andre EMU brukere på forumet kan komme med en mer vettug kommentar..?

 

/Grant_Lee

Dette stemmer. Men når en kjøper et kort med så mange funksjoner må det litt læring til for å mestre alt. Det krever litt tilvenning, men alt er lagt opp på en logisk måte så det er ingen umulighet. Til nød kan en jo lese manualen....

Lenke til kommentar

Heisann igjen, kommer til å bumpe også denne tråden etter jul. Men for å ta ett kjapt sammendrag, ja du har rett, du kan sikkert mer om dette enn meg. Men tok meg friheten å forenkle litt i min framstilling (kan ikke få med all info alltid). Hovedpoenget (som vi sikkert er enige om) er at det ofte er relativit fåfengt å stoppe lave bassrefleskjoner i noen særlig grad med porøse absorbenter.

 

God Jul

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest member-63169
Husk at renheten til strømmen også er veldig viktig. Jeg har sett flere rapporter om at oppgradering av strømforsyning kan gi store forbedringer i lydkvalitet. Sitter du med en billig Q-Tec, så bli ikke overrasket hvis et profesjonelt lydkort ikke høres noe særlig ut. Har en "skitten" strøm der en bor, kan det også være nødvendig med en strømrenser, men de bra er veldig dyre.

 

Når det gjelder lydkort, så kan jeg muligens foreslå EMU 0404 (selv om jeg ikke tåler Creative, som eier EMU). Det kan bestilles rimelig fra no.europe.creative.com. Jeg har ikke hørt det selv, men noen liker det bedre enn 1212M.

Hehe q-tec er akkurat den strømforsyningen jeg har... :( men den er på 550w da, men det har sikkert ikke noe å si... men kunne det funke om jeg fyrte inn ett par kondensatorer diverse steder ut i fra PSU?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...