plex- Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Hei! Jeg har ett Canon EOS 20D kamera som jeg bruker litt universalt med den ene linsa jeg har (17-40mm linse)... liker å ta litt portrett bilder så håpet noen hadde noen anbefalinger i linse jungelen jeg føler jeg vandrer i. Det jeg er ute er en linse som er bra til portrettfotograring (ansikt + hel person) og en blitz (har bare den innebygde idag). Litt på siden, men har dere noen anbefalinger på stativ hadde det vært supert. Jeg har ikke noe stativ idag, men merker det må til for å få skikkelige bilder i en del situasjoner. Takk for alle tips. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Les vedlagte pdf-dokument, der får du mye verdifull info om blitsfotografering. Infoet gjelder Nikons SB800 blits, men kan også brukes til andre blitser. Kjøp et 50mm/f:1.4 til portrett. Det vil ha en bildevinkel tilsvarende ei 80mm linse. Stor blenderåpning kan være greit å ha, selv om du kan gå opp til ISO800 med ditt 20D uten særlig kvalitetstap. Når det gjelder stativ finns det like mange meninger som stativ... Kjøp ikke et altfor lett stativ, bør være ca 2kg, ha pigger for utefoto og gummisåler for innefoto. Kulehode er svært lettvint å stille inn og kan anbefales. Spakene til treveishode henger seg opp i alt mulig, og er i veien hele tida - ligg unna det. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Mitt forslag når det gjelder stativ. Ingen her på forumet er enig med meg, men det bryr jeg meg ikke noe om : Kjøp et skikkelig billig jalla-stativ. Jeg kjøpte ett på QXL for ca 100 kr. Har gjort jobben som en drøm. Bruk det og finn ut hvor mye du trenger stativ og hva som var feil med jalla-stativet. Da blir du en kvalifisert kjøper når du evt neste gang kjøper et "skikkelig-bra-Manfrotto-stativ-med -titanplugger-og-hydraulisk-dempet-hode". Hvis du skulle trenge det da.... Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 ..-hydraulisk-dempet-hode" Nei, huff da! Det skal være kulehode, ikke noe video hode... Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Som portrettobjektiv lønner det seg med størst mulig blenderåpning. Både for å kunne fotografere uten blitz samt å isolere motivet penest mulig fra bakgrunnen. 50 eller 85 mm med f 1.4 i lysstyrke er anbefalt avhengig av lommebok og plass i "studio". En lyssterk(f.2.8) 80 - 200 zoom er også et fint portrettobjektiv for utebruk. Her en artikkel som viser deg forskjellen i praktisk bruk med forskjellige blenderåpninger: http://wlcastleman.com/equip/reviews/85mm/ Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Kjøp et skikkelig billig jalla-stativ. Jeg kjøpte ett på QXL for ca 100 kr. Har gjort jobben som en drøm. Bruk det og finn ut hvor mye du trenger stativ og hva som var feil med jalla-stativet. Da blir du en kvalifisert kjøper når du evt neste gang kjøper et "skikkelig-bra-Manfrotto-stativ-med -titanplugger-og-hydraulisk-dempet-hode". Hvis du skulle trenge det da.... Hehe. Jeg har nettopp funnet ut at min fars gamle stativ, av den lette og billige sorten, ikke er noe særlig med et 2-kilos 80-200 f/2.8 objektiv... Til en 50mm f/1.4 duger det helt greit med et rimelig og lett stativ. Ulempen er bare at det er håpløst vanskelig å få kameraet til å peke riktig vei. Jeg dytter det den veien jeg vil ha det, og når jeg slipper så går det tilbake til utgangspunktet Men jeg tror jeg dropper titanplugger når jeg skal kjøpe stativ. Har akkurat sett på noen bruktannonser, og har funnet noen bra tilbud. Så jeg har ikke tenkt å gjøre meg til gjeldsoffer pga et stativ. Lenke til kommentar
plex- Skrevet 12. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2004 Takk for mange gode tips! - Jeg får sette en 50mm linse på ønskelista så får jeg fundere litt mer på blitz & stativ. Har ikke helt funnet ut hva Ledetall er i blitz sammenheng- skarsk: Super PDF fil.. skulle hatt noe slikt på flere områder. Den skal studeres nøye. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Her en det meste man kunne trenge å vite om blitzbruk og EOS-systemet http://photonotes.org/articles/eos-flash/ Her finner man litt av hvert av fototekniske ting og tang: http://www.photo.net/learn/ Og endel linker til gode nettsteder: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...message=3697387 Lenke til kommentar
eitp Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Til portrettfotografering vil jeg anbefale Canon EF 85mm 1.8. Det er et forholdsvist rimelig og godt portrettobjektiv (ca 3000 hvis du bestiller det fra USA). Tor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå