Gå til innhold

Overklokking av XP-M2400 FJQ4C. trenger tips...

Anbefalte innlegg

Vet det er masse tråder om denne, men trenger noen spesifike råd.

Har kjøpt meg et slik system(av alle ting) nå fordi jeg ønsket ikke å gå glipp av denne legendariske plattformen(xp-m35w, soundstorm etc.). Kjøpt CPU 6mnd brukt.

Komponentene:

HK - DFI NFII Ultra Infinity (nytt, skulle hatt Lanparty Rev.B men fikk dette til bare 550,-!)

CPU - AMD XP-M2400+ FJQ4C m/Spire WhisperRock IV

RAM - Corsair Value PC3200 (512 brikke).

PSU - Q-Teq 400W lownoise 2*80mm, billig men grei nok. 16A på 12v og 30A på 5v.

GPU - Chaintech FX5700 128MB/128bit m/DX9. u/kjøleribbe på ram.

KAB - Chenbro Gaming Bomb

Ram brikken er mer for å få testet at alt virker, og skal skaffe noe annet etterhvert.

Drivere/OS:

WindowsXP Pro SP1++

Chipsett - v5.10

skjermk. - v66.93

directx - v9.0c

Forberedelsene:

Jeg vasket bort thermalpad på CPU kjøleren med blå isopropanol og renset CPU og kjøler. Hadde ikke AS-5/CM så jeg brukte noe Star 700 med 10% sølv og TC på 2.17 W/m-k.

Jeg hadde litt problemer med å få denne pent på, så jeg vet ikke om det er optimalt, men fikk et tynt lag fordelt utover hele kjerne og renset vekk det som såvidt kom utenfor.

lite uhell?

I tillegg var CPU kjøleren noe nervøs å få på så første gang jeg satt den fast så så det ut som om den ikke satt 100% ned i sporet i bakant, altså ikke i vater!! Dritnervøs for å ha knust kjernen på denne sjeldne CPU'en fikk jeg fjernet klipsen(satt veldig hardt) og justert ribba litt lenger frem før jeg satt den fast igjen. Det så ikke ut som om jeg hadde skadet kjernen, men vanskelig å se med paste på.

Alt så nå ut til å sitte pent og resten av komponenter for å teste kom på plass(ikke HDD og Floppy etc.)

Første boot og litt settings.

Ved første boot var settingene slik.

- 810 MHz

- FSB 100 Mhz

- CPU ration auto

- vcore 1.50

- Cpu idle 31 (tok litt tid før den stabiliserte seg)

- Sys stabiliserte seg på 39 uten døren på.

Jeg syntes det var litt høy CPU Idle men regnet med at det kunne være pga. lite vifter og dørene av, samt "høy" vcore. Hadde ingen vifter på kab ennå, annet enn 2*80mm på PSU som dro luften ut.

Jeg stilte vcore ned til 1.350(FJQ4C), fikk på dørene og 2 vifter nede på sidedøren som suger luft inn. SYS temp sank ned til 32, men CPU idle stod fortsatt på 31/32.

Men iom at det ikke var de verste verdiene og at CPU'en som er brukt og ant. innkjørt(burn-in) virket grei nok, bestemte jeg meg for å forsøke å tweake såvidt, selv uten OS som stabilitetstest.

Første jeg gjorde var å sette RAM fra SPD til 1:1 slik at jeg ikke skulle grille denne når jeg kjørte opp FSB. Satt også CPU ratio til 8.

Så tok jeg FSB rett fra 100 til 166 som er def. for prosessoren. Alt virket ok. Rører ikke vcore underveis som står på 1.350. Forsøkte så CPU ratio opp til 10,5 slik at jeg fikk native hastigheten på CPU'en som er 1750Mhz. Alt fungerte greit og temp var uendret.

Deretter ønsket jeg å få FSB opp til 200 slik at jeg til slutt kunne havne på omtrentlig XP3200+. Jeg satt ratio ned til 8 og begynte på FSB. Først til 175 - ok, 180 - ok, 190 - ok og til slutt 200 - ok. Temperaturen på sys holdt seg stabil og CPU idle var nå 32/33.

Målet er nå å få ratio opp på 10,5-11, slik at jeg til sist har en nogenlunde stillegående maskin med XP3200+ ytelse.

Trenger tips:

Men det jeg lurer på før jeg begynner å skru CPU ratio oppover fra 8 mot 10.5-11 er hvordan jeg skal forholde meg til vcore som fortsatt står på 1.350 og om temperaturen jeg nå opplever er grei og hva som er høy temperaturøkning og når jeg evt. skal juster vcore?...

Og til slutt... virker det, utfra temperatur, som om CPU kjernen kom uskadd fra min "feilmontering"?

Og kan det være at jeg bør ta på goop på nytt da jeg måtte flytte ribba noen millimeter?

Takk for alle tips dere evt. kan gi.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke samme HK som deg, og hvor høy/lav vcore du må ha for å klare 3200+(11x200 Mhz) vil nok variere litt fra CPU til CPU...

Hovedkortet kan også over-/under-volte noe(mitt undrevolter i følge AIDA32)

Selv kjører jeg 11 x 200 Mhz@1,55v(1,52v i følge AIDA32) og med en Thermaltake Polo 735(ganske lik Extreme Volcano 12)

på 2500 o/min(nesten lydløs) og romtemp på 20°C, da ligger CPU på ca.40°c idle, og ca. 48°C full load.

P.S.Har kjørt min primestabilt på 9 x 200 Mhz@1,35v(1,32v i AIDA32) :)

Endret av Fiesta
Lenke til kommentar

Ok. Skal nå flytte alt over i et annet kabinett, fikk noja av blinkende lys på power knappen på dette kabbet. At det går ann å lage noe sånt.. ellers var kabbet greit. Får inn en 120GB som jeg skal ha i den og installerer XP med FSB på 200, ratio på 8 og vcore på 1.350.

Edit:

Bare ta noe image frem og tilbake for å få frigjort disken. Så skrus alt over i et annet også billig midikab(Chenbro Gaming Bomb II), men ikke så upraktisk som det andre, som får være app server og gjemt bort med sine blinkende lys...

Regner med å være oppe igjen om ca. 1.5 time++

Edit2:

Fiesta, mitt "undervolter" noe det også.. i Bios status viser den varierende 1.320+ når den står innstilt på 1.350. Vil dette være noe problem?

Ellers har jeg hørt at det har mye å si hvilken "batch" CPU'en stammer fra. Hvordan sjekker jeg dette?

Jeg forsøker min på 9*[email protected] først også.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Fiesta, mitt "undervolter" noe det også.. i Bios status viser den varierende 1.320+ når den står innstilt på 1.350. Vil dette være noe problem?

Ellers har jeg hørt at det har mye å si hvilken "batch" CPU'en stammer fra. Hvordan sjekker jeg dette?

Min vcore varierer mellom 1,52v og 1,54v, men er DØNN stabil!

Har en Tagan 480w PSU som regnes for å være av det bedre, så jeg tror litt varisjon i spenningen er akseptabelt... :)

Om en batch er bedre enn en annen kan godt være, men jeg har ikke sett noen som har kommet med klare bevis på dette, disse er uansett spesialplukkede prosessorer som klarer LANG over det de er klassifisert som! :D

Min f.eks klarer 13,5 x 200 [email protected](nei, jeg har ikke kjørt Prime95, men 3dMark 01 og 03 gikk greit... :p )

Lenke til kommentar

Alles in ordnung.

Fikk kun flyttet om 2 maskiner og kabinett så måtte jeg ut. Har påbegynt XP installasjon og fortsetter i morgen når jeg er tilbake.

Men et lite spørsmål.

DFI NFII Ultra Infinity kortet virker meget bra, som forventet, men det har en ulempe som jeg ikke vet om gjelder for mange SocketA kort. Prosessor socketen er såpass nære kanten på hovedkortet at jeg hadde store problemer med å få plassert den litt store WhisperRock IV kjøleren og samtidig ha exhaust vifte på bakpanelet. Det var delvis årsaken til at jeg måtte bytte kabinett, og jeg har nå 2 mm mellom en 80mm exhast og CPU vifte, samt 3 mm opp til PSU vifta.

PSU'en har som sagt 2*80mm ganske tett på oversiden. Og det jeg lurer på er om dette skaper en uheldig lufstrøm fordi både exhaust og psu drar luft ut mens CPU vifta blåser på ribba.

Iom at det er såpass trangt og det blir en slåsskamp om luften, hadde det vært bedre om CPU vifta dro luften vekk fra ribba i stedet for å blåse?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jepps, får ikke testet nå desverre, men er tilbake på maskinen i morgen.

Men hvordan fikser jeg at CPU vifta blåser andre veien uten å skru den av kjøleren, eller er det å snu den greieste måten? Lurte på evt. å snu -/+, men det er kanskje ikke helt å anbefale... (mulig jeg blander den teknikken med noe annet, er sent nå)

Men nytt spørsmål:

AGP bussen, bør jeg låse den til 66Mhz mens jeg holder på med FSB klokkingen? Har tenkt på PC3200 ram'en og satt den til 1:1 så jeg ikke skader den opptil 200Mhz, men vil ikke FSB stillingen også gå utover AGP 8X kortet?

Og er det noe annet som diskkontroller etc. jeg bør tenke på?

EDIT:

Var også en litt merkelig oppførsel på maskinen når jeg skulle installere XP(lav ratio og 166 FSB), den fikk merkelige heng når den skulle laste filer fra CD og var mistenkelig treg av og til. Så det første jeg gjør i morgen er å oppgradere BIOS, for å være på den sikre siden.

Men kan være mange ting.. feil på cdrom, problemer med rund-kabel osv.. får se. Av og til så hang den seg opp og så var det akkurat som om den løsnet.

EDIT2:

Har aldri brukt Nforce2 chipsett før, for det meste Via med 4in1 driversett. Hvilen driverversjon for Nforce bør man bruke på Nforce2 m/ Soundstorm?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg bruker Windows XP - Unified Driver Version:5.10, som du finner her

Hvis du låser AGP til 66 Mhz, skal du være trygg! :yes:

EDIT:ikke prøv å snu +/- på vifta, den er beregnet på å gå EN vei, og funker dårlig den andre veien!

BTW, vil tro at blåsing funker best, men det er bare min TRO... :whistle:

Endret av Fiesta
Lenke til kommentar

Da er jeg snart på vei inn igjen. Har lastet ned ny bios samt driverne det var referert til. Ser ann litt det å snu vifta og takk for tåkevarselen hehe.

Men nå installerer jeg XP på en ATA133 WD1200JB disk. Men senere kommer jeg til å ha en S-ATA 200GB disk. Men vil det fungere å kjøre eks. ghosting av nåværende over til en S-ATA disk? Driverne er jo ganske så annerledes og er ofte "SCSI" type drivere. Samt at XP reagerer på hardware endringer? Går kanskje evt. å kjøre en repair installasjon?

EDIT: (litt spørsmål til testing)

- Bør jeg installere XP SP2 eller kun SP1 og hotfixes?

- Hvilke tester burde jeg kjøre når XP er installert?

Jeg sørger først for nforce2 drivere og oppdatert bios, men lurte på neste step. Forstod også at AIDA32 er noe jeg burde sjekke status med.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kablet om litt for å få bedre lyftflyt, samt at jeg måtte ha en floppy for å flashe Bios før XP inst.

Men BIOS var ikke helt greit. Jeg lastet ned BIOS for DFI NFII Ultra Infinity og tok ut på diskett. Men når den flasher sier den "does not match" og "this is only intended for nforce chipsets", "download the right one and reflash".

Da begynte jeg å stusse litt fordi jeg har lastet ned siste versjon fra siten i BIOS linken, som er for mitt hovedkort. Det står på siden at det gjelder for PCB Rev. A, og så vidt jeg vet finnes det ikke Rev B. av dette kortet. Har også sett at det står Rev. A på det jeg har fått...

Så da skjønner jeg ikke hva som er feil. I Post boot står det på skjermen Award v6.00PG øverst og nederst 08/06/2004 nvidia-nforce-6A61B000C-00.

Noen som har noen ideer? Det jeg tenkte å forsøke først er å installere windows og kjøre liveupdate for å se om det går bedre.

EDIT:

Hmm virker som jeg fant det selv. Det ser ut til å være 2 bios'er for dette kortet. Diamond? og Award... Jeg får laste ned en annen fil og forsøke igjen.

EDIT2:

Vel er ikke så sikker alikevel... dårlig med info om dette hos DFI. Diamon Flash Image, er det forkortelsen DFI står for? :blush:

Men uansett så føler jeg meg ikke helt komfortabel med dette, samt å kjøre 1. Please give instruction "AWDFLASH N24ID728.BIN /QI/CC/Sn/Py" upon flashing BIOS from version older than 2004/06/19. .

Og en annen ting er at på min står det dato 08/06/2004 og hva fanken er det? Er det August eller Juni? Og jeg finner ingen med denne datoen på Bios nedlastingssiden!! Håpløst opplegg... noen som har noen tips?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fikk omsider tvunget inn bios binfila fra 28/7 via winflash, og deretter kjørte den siste som den skulle fra diskett. Var en bug i tidligere bios rett og slett.

Var litt dill å få systemet å kjøre nogenlunde som forventet, mye frem og tilbake med patcher, chipsett drivere, DFI drivere, detonator drivere. Det morsomme var at:

Drivere og XP Pro.

1. Måtte ha Diretx9 før skjermkortdrivere.

2. Dx9 før chipsettdrv 5.10

3. SP1 for noe annet igjen

Ikke alt ville fungere samme og det ble litt konflikt mellom drivere DFI hadde gitt ut og Nforce2 etc. I tillegg ville rett og slett ikke NIC'et akseptere driveren uten en viss installasjonsrekkefølge av chipsett og DFI driver.

Til slutt havnet jeg på Nforce 55.10 Det/Force 66.93 og Sp1+. Ville vente med SP2 til jeg hadde testet div. Jeg installerte også Aida32, Pcmark04, Cpu Mark99, SuperPi, Prime95, 3dmarkSE, 3dmark03, 3dmark05, Sandra 2005, Burnintest+++ for å teste.

Første jeg gjorde var å teste temp idle/load. Kjørte 100% load i Prime95 og et annet program i ca. 1 time pr. test.

CPU/temp test.

1. 10,5-166-66-1:1-1.350 ga meg CPU 31/35 og SYS 30/33 noe jeg syntes var bra.

2. 8-200-66-1:1-1.350 ga meg CPU 32/38.5 og SYS 31/35, fortsatt virker dette bra.

(har ikke den beste kjølingen, kun 2 stk. 80mm, in/ut)

CPU Mark99

Ga meg 157 på 1. og 156 på 2. Noe som virker greit da CPU'en har 1750Mhz på første og 1600Mhz på andre. Ikke noe tall å juble for kanskje, men vi får se etterhvert.

Eneste jeg fikk testet i tillegg denne dagen var skjermkortet, fordi jeg tror jeg hadde noe småproblemer med dette da jeg så et svakt bølgemønster på blå bakgrunn. Usikker på dette. Men testet skjermkortet og fikk:

Skjermkort(omtrentlige verdier)

1. 3dmarkSE - 10570

2. 3dmark03 - 2970

Jeg syntes disse virket litt lave? Virker dette som normale verdier for FX5700 128MB/128bit og XP-M2400@8/200/1:1?

Skal teste overklokking av CPU mer så fort jeg får tid. Har desverre ikke plass til utstyret hjemme pga. oppussing og må derfor reise frem og tilbake (8 mil t/r)for å teste og jobbe.

Når jeg har klokket CPU til grei ytelse på moderat luftkjøling så tenkte jeg at jeg skulle sette på noen kjølribber på ram'en til grafikkortet og se om jeg kan tweake litt ekstra ut av dette. Er ikke sikker på hvor mye man bør presse et Chaintech SA FX5700.

EDIT:

Men jeg fikk gjort andre ting samtidig som å sette opp en gammel t-bird som server. Og byttet GPU kjøleren på et gammel Elsa GF2U kort, som i grunn var skoj og første gang jeg har gjort. Var litt dill å få av den beinharde pasten som satt under den gamle hylern. Absolutt verdt sine 35,- å bytte denne, selv på en gammel traver som gjør nytten sin.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg kjøpte også samme prosessor for å teste. Vil si den ved første øyekast var ganske skuff sammenlignet med sempron 2300+.

Mitt setup er ganske likt som starteren av denne tråd, bortsett fra corsair value pc3200 2x256Mb kit (trenger vel dette for å utrnytte dual memory på nvidia2?) og abit nf7-v2.0.

Semrpon 2300+: 2Ghz, kr 440,-

Røte ikke vcore om jeg husker rett. Gikk lett opp til 2Ghz ved 218fsb tross locket multiplier. I tester jeg har sett virker det ikke som den havle l2 cachen gir store utslaget. 440 kr er heller ikke avskrekkende. Load tempratur på 49. Skal du leke..gjør det billig.

XP-M2400 FJQ4C: 2.3Ghz kr. 720,-

Her forstod jeg fort at vcore måtte opp, men da hadde jeg allerede ringt kjøperen av min overnevnte sempron og forsikret meg om en gjennkjøps opsjon. Ved å skru vcore opp til 1.55 var den stabil ved 200fsb og 11,5 på multi. Load tempratur på 51. Jeg forsøkte å skru litt men fikk den ikke stabil på multi 12 selv med vcore 1.7. Til prisen av 720,- syntes jeg dette var et dårlig kjøp.

Er det bare for meg kjøpe tilbake min sempron 2300+ for 400,- samt sende denne prosessoren tilbake (eventuelt qxl) eller er det noen anbefalte steg videre? Jeg føler meg ikke helt komfortabel med å sette vcore så veldig opp. Med min sempron følte jeg en behagelig overklokking, men med denne virker det som man må gå mer brutalt til verks? Takk på forhånd for tips!

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøre 2*512 Corsair TwinX 3200 LL på maskinen, men bruker denne brikken kun mens jeg tester. Vil ikke klokke ram'en over spec på PC3200 mens jeg tester CPU.

Hva slags kjøler og pasta brukte du? Jeg har en ny kjøler til 57,- og paste til 7,-.

Min XP-M2400 FJQ4C kostet 650,- 6mnd brukt ink. frakt. Altså rundt 550,-. Skal du leke, kjøp brukt :).

Men det gjenstår å se hvor langt jeg kommer med denne kjøleren jeg kjøpte på crazy-tilbud sammen med en del andre varer.

Samt at det hadde vært interessant å se en del av test resultatene du fikk med sempron. Hvorfor forsøkte du ikke høyere FSB på XP-M?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...