Lute Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Jeg har nylig kjøpt et eos 300d med det vanlige 18- 55 mm objektivet. Tidligere hadde jeg et kompaktkamera og ville ha større kontroll, dette har jeg fått med tanke på rask fokusering, zoom, manuell fokus osv. men jeg savner mindre dybdeskarphet. Jeg lurer derfor på om det er noen som har noen gode objektiver å anbefale hvor jeg kan få veldig uskarp bakgrunn bak hovedmotivet? Er det zoom objektiver som er best på dette, f. eks 80-200mm? Jeg tenkte på å kjøpe d70, men lot være fordi jeg hadde en canon blitz. Kamerahusene (300d og d70) koster omtrent det samme men det er objektivet til d70 som gjør at prisen blir noen lapper dyrere, er dette et mye bedre objektiv enn det som sitter på 300d? På forhånd takk Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Det du er på jakt etter er objektiver som kan ha store blenderåpninger (dvs. små F-tall), f.eks. Canon EF 50mm F/1.4 eller Canon EF 50mm F/1.8 II. Hvis du tar bilder med kit-objektiver på F/3.5 vil du merke at du har mindre dybdeskarphet (og dermed uskarp bakgrunn) enn ved F/22. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 For å få liten dybdeskarphet gjelder det: - høy lysstyrke (mulighet for stor blenderåpning), f.eks. f/1.4 eller f/1.8 - stor brennvidde (200mm gir mindre dybdeskarphet enn 50mm) 50mm f/1.4 eller 85mm f/1.8 er mulige valg. En annen mulighet er Sigma 105mm f/2.8 Macro eller Tamron 90mm f/2.8 Macro, begge objektivene vil gi deg mulighet for liten dybdeskarphet, i tillegg er de meget godt egnet både til makrobilder og portrettbilder. 80-200mm f/2.8 vil også være bra på dette, men dette har et litt annet bruksområde (velegnet til bl.a. sportsbilder). Hva skal du egentlig bruke objektivet til? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå