Gå til innhold

Dell sine delepriser

Anbefalte innlegg

Deler til Inspiron 8600:

- 512 MB ram-kit fra Dell:

kr 1928,- (det er ikke skrivefeil)

- 512 MB ram merke Crucial (komplett data):

kr 670,- (ifølge Dellsupport-forum virker Crucial-ram fint på Inspiron)

- 80gb 5400rpm hd-kit fra Dell:

kr 4458,- (heller ikke skrivefeil)

- 80gb Hitachi travelstar 5400rpm (komplett data):

kr 1390,-

Flere eksempler:

http://dellware.euro.dell.com/dellstore/De...sbc=none&co=&b=

Jeg har nesten vanskelig for å tro at dette er dagens priser. Hvis det isåfall er det, er jeg svineglad for at jeg har 3 års service/garanti :)

EDIT:

Sånn for ordens skyld. Jeg er klar over at mine eksempler er standarddeler som kan kjøpes hvor som helst, men tenk hvis hovedkort o.l. går istykker utenfor garantiperioden? Ikke morsomt...

Endret av SILVERDOM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dell har helt avsindige priser på oppgraderinger. Når jeg kjøpte denne laptoppen jeg skriver på nå, kosta det mer å oppgradere fra 20GB -> 60GB (begge trege 4200rpm disker, 2MB cache) enn det var å kjøpe en ekstra 60GB 5400rpm 16MB cache disk fra en nettsjappe. Og da ville jeg ha en ekstra 20GB disk i reserve...

Jeg nevnte dette for kundebehandleren hos Dell, og da fikk jeg brått mye bedre pris. Dog prisen jeg fikk var altfor dårlig i forhold til hva jeg fikk igjen. Jeg kjøpte dermed kun maskin fra Dell, og resten av stæshet fra Komplett :)

Eller hva med :

Holder/ramme for å sette harddisk i mediabay = 570kr + mva

Overgang ( ca 2 cm lang) for å ta ut Composite videosignal fra den kombinerte S-video/Composite kontakten i PCen = 120kr + mva

Ran? Yes, I'd say so .... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg har nesten vanskelig for å tro at dette er dagens priser. Hvis det isåfall er det, er jeg svineglad for at jeg har 3 års service/garanti :)

Gammelt nytt dette da ... -ett sted må jo Dell tjene penger, og det er på alt det de klarer å selge deg i tillegg til den prisen som er "annonsert" ..... og når du vil oppgradere noe...

Lenke til kommentar

Så, hvis du absolutt vil ha 1024: hvorfor ikke bare kjøpe pcen med 512 mb og alle normale speccs, og så heller kjøpe ekstra ram og hdd osv på komplett ettterpå? (dersom du har mulighet til å fikse inni der uten at det går på garantien løs selvsagt)

Lenke til kommentar
Så, hvis du absolutt vil ha 1024: hvorfor ikke bare kjøpe pcen med 512 mb og alle normale speccs, og så heller kjøpe ekstra ram og hdd osv på komplett ettterpå? (dersom du har mulighet til å fikse inni der uten at det går på garantien løs selvsagt)

men garantien ryker med en gang pc`n blir åpnet. På en annen side, det er vel også en av grunnene til at garantien er så streng?

Lenke til kommentar

Var det et svar til meg?

Isåfall, la du merke til edit'en jeg la ut nederst? Der finner du svar.

Lenke til kommentar

men garantien ryker med en gang pc`n blir åpnet. På en annen side, det er vel også en av grunnene til at garantien er så streng?

Det er ikke helt korrekt.

Bytte av ram bryter ikke garantien, det er jeg nesten brennsikker på.

Tror også du kan bytte hd uten at garantien brytes, ihvertfall på Dell Inspiron da dette er en enkel operasjon på denne pc'en.

(men garantien på pc'en dekker selvfølgelig ikke nye komponenter kjøpt fra andre steder)

Lenke til kommentar

På en del Dell laptop'er, er det egne luker til å komme til RAM, HDD, mini-PCI osv. Det står også forklart i manualen, HVORDAN man skifter disse tingene... så hvis Dell skal komme med en slik påstand, kan du be dem drite og dra.

Det er forresten heller ikke noe "Warrany void if seal is broken" klistremerker over lukene. Dell kan da ikke "se" at du har åpnet lukene uansett.

Moralen på historien er : ikke kjøp annet enn det du absolutt må fra Dell og kjøp alt annet andre plasser.

Lenke til kommentar
På en del Dell laptop'er, er det egne luker til å komme til RAM, HDD, mini-PCI osv. Det står også forklart i manualen, HVORDAN man skifter disse tingene... så hvis Dell skal komme med en slik påstand, kan du be dem drite og dra.

Det er forresten heller ikke noe "Warrany void if seal is broken" klistremerker over lukene. Dell kan da ikke "se" at du har åpnet lukene uansett.

Moralen på historien er : ikke kjøp annet enn det du absolutt må fra Dell og kjøp alt annet andre plasser.

Jepp. Her er forøvrig en nyttig side i så måte.

Et must for alle 8600-eiere :)

http://notebookforums.com/showthread.php?p=566074#post566074

Lenke til kommentar

Den siden har vært flittig brukt. Det er en av fordelene med Dell, det meste er prøvd før av Dell fantaster rundtomkring.

Når det gjelder delepriser er disse ubeskrivelig latterlige, som sagt. Man kjøper da selvsagt ikke deler derfra, men fra den billigste webshopen.

Det er enkelt å oppgradere HD, RAM, mini PCI og BT selv og du beholder selvsagt garantien.

Skal forøvrig oppgradere prosessor i min 8600 når prisen på Dothan 2.0GHz synker litt ut til neste år. Har ikke fått helt klart svar på om garantien fortsatt vil gjelde da. Dell tech mente forøvrig at 8600 maks støttet 1.7GHz, men iflg andre går 2.0GHz fint.

Et tips til de som har HL-DT-ST GCA4040N DVD+RW er at du kan oppgradere til +- med ny firmware.

Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 12/12/2004 : 03:12

Jaja, da vet jeg at jeg aldri skal kjøpe Dell!  Sinnsykt dyrt for veldig lite!

Selve maskinene er jo ganske billige da. At Dell har bra LCD skjermer er jo også et pluss. Byttet forøvrig HD på min Inspiron 8500. Å gå fra 4200rpm til 7200rpm var som å få en ny pc :D

Lenke til kommentar

Hva er den billigste bærbare man kan få hus Dell da? Hvis det er så lett å oppgradere, burde man jeg kjøpe det billigste og så oppgradere. Gjelder vel forsåvidt alle bærbare. Noen som vet om det går an å få en laptop til 3-4 tusen? Selv med ræva specs? Eller bare kabinettet? Kan like gjerne bygge alt selv utenom HK kanskje da...

Lenke til kommentar
Hva er den billigste bærbare man kan få hus Dell da? Hvis det er så lett å oppgradere, burde man jeg kjøpe det billigste og så oppgradere. Gjelder vel forsåvidt alle bærbare. Noen som vet om det går an å få en laptop til 3-4 tusen? Selv med ræva specs? Eller bare kabinettet? Kan like gjerne bygge alt selv utenom HK kanskje da...

Generellt er det ikke enkelt å oppgradere når det gjelder bærbare. Allt er veldig integrert for å ta minst mulig plass. Det man står igjen med å kunne oppgradere internt er stort sett Ram og eventuellt harddisk. Utenom om dette er du stort sett forvist til eksterne (Usb/PC card) baserte enheter. Cpu eller skjermkort kan du stort sett glemme.

Bærbare er skjeldent noe bra valg for den som er glad i å oppgradere.

Lenke til kommentar
Generellt er det ikke enkelt å oppgradere når det gjelder bærbare. Allt er veldig integrert for å ta minst mulig plass. Det man står igjen med å kunne oppgradere internt er stort sett Ram og eventuellt harddisk. Utenom om dette er du stort sett forvist til eksterne (Usb/PC card) baserte enheter. Cpu eller skjermkort kan du stort sett glemme.

Bærbare er skjeldent noe bra valg for den som er glad i å oppgradere.

Det er selvsagt ikke det samme å oppgrade en laptop som en stasjonær. På enkelte merker er det bortimot umulig (HP, Compaq) mens på maskiner som feks Aopen 1557 og Dell Inspiron 8600 kan du oppgradere i langt større grad.

Det går fint an å oppgradere CPU eller GPU (i noen grad)

Når det er sagt så får man aldri like god ytelse på en bærbar som en stasjonær, men så trenger man det såfremt man ikke driver med vanvittig krevende oppgaver eller er en spill-geek. Dagens laptoper holder i massevis til de aller fleste oppgaver.

Du kjøper selvsagt ikke en bærbar for å oppgradere hver måned, faller litt på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...