Gå til innhold

Bong kjøler...

Anbefalte innlegg

Er nesten ferdig med mitt ... noe overdimensjonerte bøng kjøler prosjekt :smile: Bilder kommer om et par dager. Den er ca. 140cm høy, med 16cm diameter. (Jeg var så heldig at jeg "fant" noen grøfterør liggende og slenge :smile: ) Håper utseendet står til ytelsen eller omvent... nei jeg har aldri hørt ordet "overkill" før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmz, hva slags bong har du mekka av da? vannbong?? ikke det at jeg har så peil på bong og hasj, men hara sett det, og det var nesten jeg prøvde, men NEI.

Hadde det ikke gått å mekke av "vanlig" gress bong da?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-03 14:11, Journeyer skrev:

Er nesten ferdig med mitt ... noe overdimensjonerte bøng kjøler prosjekt :smile: Bilder kommer om et par dager. Den er ca. 140cm høy, med 16cm diameter. (Jeg var så heldig at jeg "fant" noen grøfterør liggende og slenge :smile: ) Håper utseendet står til ytelsen eller omvent... nei jeg har aldri hørt ordet "overkill" før.

"fant" ja... berget? :smile: Uansett så hvis veivesenet ikke klarer å passe på tingene sine må jo noen rydde opp etter dem...

Lenke til kommentar

Aquabee up 1000 hmax 1,3 m

Aquabee up 2000 hmax 1,6 m 530kr@webzoo

Aquabee up 2000/1hmax 2,+ m 535kr@webzoo

Aquabee up 3000 hmax 2,4 m 680kr@webzoo

Maxijet MJ1000 hmax 1,75 225kr@webzoo

Aqua-Medic Oceanrunner 2500

2400 L/T løftehøyde 2,6 M 780kr@webzoo

Aqua-Medic Oceanrunner 3500

3500 L/T løftehøyde 3,2 M 870kr@webzoo

Litt alternativer :grin:

Du bør velge en pumpe med løftehøyde som overgår høyden på bongen din + en god margin. Personlig synes jeg at du bør ha en løftehøyde på rundt 2m+ på pumpa, med den høyden du har på bongen din.

Competent people solve problems, smart people prevent them!

Erfaringen øker proposjonalt med ødelagt utstyr!

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-06-04 20:37 ]

Lenke til kommentar

Takker så meget.

Hva er adressen til webzoo? På webzoo.no finnes ingenting annet enn en referanse til dataguard.

Drit i det, fant dem på .net :grin:

Jeg har ennå ikke funnet Gud i noen mann,

derfor vil jeg nå søke djevelen i en kvinne...

[ Denne Melding var redigert av: Journeyer på 2002-06-05 11:35 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-06 20:34, Anborn skrev:

Hva gjør du med algevekst og korrosjon?

Har lyst på bong selv, men har ikke helt kommet fram til noe tilfredstillende akuratt dette.

Gleder meg til bilder og resultater...

Anborn

legger i noe kobbersalt, så er algeveksten under kontroll :grin:

angående korrosjon: bruk så lite metall som mulig, bruk metaller som ikke korroderer så lett. gjerne legg ved et luftfilter. men seriøst: tror ikke det blir det helt store problemet.

Tar det seg opp så fyr på noen stoffer som renser :smile:

Lenke til kommentar

Algedrepende midler kan jo brukes, men ettersom mye av vannet fordamper rimelig fort, vil man jo måtte fylle på etterhvert og med gjevne mellomrom. Når det gjelder korrosjon er ikke dette et så veldig stort problem dersom man, som tidligere nevnt, bruker så lite metall som mulig og ikke blander forskjellige metaller, da spesielt metaller som reagerer med hverandre. (kobber-aluminium er f.eks en dårlig kombinasjon.)

Legger inn bilder så snart de er fremkalt og scannet inn (er ikke velsignet med luksus som digitalkamera) :sad:

Ellers forventer jeg meget bra ytelse, har også en water-chiller i bakhodet jeg har tenkt å legge inn i tillegg. Målet er å holde vanntemperaturen like over 0C.

Lenke til kommentar

som jeg har nevnt tidligere når det gjelder algedrepende:

kobbersalt!

ikke mye heller, og litt kobber i vannet skader vel ikke noe særlig for varmeledeevnen, gjør det vel? :wink:

hovedfordel:

dreper alger

når vannet fordamper så vil saltet bli igjen (vanligste måten for utvinning av havsalt :wink: ) dvs saltet fortsetter rundt i hele systemet!

kobber er det som brukes til trykkimprignering (derav den grønlige fargen) og båter som er naglet med kobbernagler har betydelig mindre algevekst under, båter med kobberplater under 'renser' farvann de kommer i (!) og hvis det er mye kobber i havbunnen så er dyrelivet meget lavt.

hvis dere ikke tror meg; smak litt på kobbersalt (jeg blåser i hvilket salt, men f.x. CuCl). noen av dem fungerer som avføringsmiddel i lave doser, men det som kjennetegner dem ALLE er at de er GIFTIGE for mennesker OG mindre dyr.

en bedre måte å undersøke det på: to petriskåler/glass med havvann i, la det stå i solen, fyll på vann etter hvert som vannet damper av.

i det andre glasset gjør du nøyaktig det samme, men fra dag én legger du i litt kobbersalt og rører rundt.

etter noen uker så sammenligner du :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...