Gå til innhold

Kjølepasta over hele "Winchester"-CPU?


smeboe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at man skal ta en dert i midten er når man setter CPU kjøleblokken over og skrur til vil denne presse goopen utover det meste av CPU-kjernen.

Men personlig vil jeg påføre goopen manuelt over hele CPU-kjernen med et kredittkort eller noe annet som har svært rette kanter.

Bare pass på mengden goop, for mye eller for lite er ikke bra. Ca. tykkelsen på et avispapir burde være nok. (dette er også tykkelsen på boxedkjølere med ferdig påført goop)

 

Er ikke farlig å ta goop over hele CPU-kjernen - logisk nok er dette det beste da man vil kunne utnytte 99.9% av arealet på CPU-kjernen til å lede varmen igjennom goopen og til kjøleblokken.

Når jeg ser på den øverste CPU'en i bildet postet av TrulZern her tenker jeg dette er meget ineffektivt da bare ca 66% av arealet på CPU-kjernen har goop på seg mens resten av arealet (33%) vil få liten eller ingen kontakt med kjøleblokken - mindre effektiv varmeavledelse.

Alle fleste boxedkjølere med ferdig goop påført har goop over hele arealet til CPU-kjernen av denne grunnen.

 

Grunnen til at kjøleblokken sitter bom fast er samme grunnen til at to speil lagt mot hverandre sitter bom fast - vakum. Både kjøleblokken og CPU-kjernen er slipet til å kunne oppnå så flat overflate som mulig da variasjoner i overflaten vil gi dårliger kontaktflate mellom kjøleblokken og CPU-kjernen. Selv om de er finslipet er ikke kontaktflata optimal og er derfor vi bruker goop til å tette igjen alle de små ugjevnhetene som er etterlatt etter slipingen på fabrikken.

 

For å få av en kjøleblokk som sitter bom fast vil jeg ikke anbefale å løfte den opp med en side først, dette kan skade CPU-kjernen (den kan sprekke/knust kjerne). Heller vil jeg anbefale å vri blokken fram og tilbake en del samtidig man forsiktig prøver å løfte den (dette er fkatisk instruksene i manualen til avinstallasjon til min Athlon64 boxedkjøler). Etterhvert vil kjøleblokken løsne (det kommer luft til mellom goopen - vakumet opphører) og du kan kan dra kjøleblokken rett opp uten å legge trykk på en eller flere av sidene på CPU-kjernen.

 

Jeg måtte vri blokken fram og tilbake i over ett minutt, men etterhvert gikk det bare lettere og letter til det bare var å løft hele kjøleblokken rett opp.

Goopen vil fungere som olje-smøring, så du vil ikke kunne rip CPU-kjernen da du samtidig løfter blokken forsiktig opp når du vrir fram og tilbake. Legger du trykk på blokken samt CPU-en når du vrir derimot vil jeg tro du kan risikere riper evt skader på CPU-kjernen.

 

Lykke til! :thumbup:

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Følgende var skrevet i sammenheng med bildet som TrulZern har posta:

 

Our testing has shown that this method minimizes the possibility of air bubbles and voids in the thermal interface between the heat spreader and the heatsink. Since the vast majority of the heat from the core travels directly through the heat spreader, it is more important to have a good interface directly above the actual CPU core than it is to have the heat spreader covered with compound from corner to corner.

 

Jeg mener at AS selv burde vite hva de driver med, men jeg må også si meg enig med deg skag1. Jeg ville allikevel ha påført kjølepasta utover hele kjerna/heatspreaderen slik som deg.

 

For å få av en kjøleblokk som sitter bom fast vil jeg ikke anbefale å løfte den opp med en side først, dette kan skade CPU-kjernen (den kan sprekke/knust kjerne).

 

Dette undrer jeg meg litt over. Det er jo snakk om en CPU med heatspreader, så faren for noe slikt kan jo umulig være stor for at kjerna knuses. Jeg skal allikevel si meg enig i at din metode sannsynlig vis vil være sikrere.

Endret av Corleone
Lenke til kommentar
Jeg mener at AS selv burde vite hva de driver med, men jeg må også si meg enig med deg skag1. Jeg ville allikevel ha påført kjølepasta utover hele kjerna/heatspreaderen slik som deg.

 

Joda, stemmer nok det de sier, men jeg vil også tro den metoden AS beskriver er langt lettere og har mindre risiko for brukerfeil enn den metoden jeg og du ville valgt mht mengde goop og hvordan smøre den utover etc. Dog hjørne-til-hjørne metoden tilater langt bedre varmeavledelse grunnet arealet.

 

Dette undrer jeg meg litt over. Det er jo snakk om en CPU med heatspreader, så faren for noe slikt kan jo umulig være stor for at kjerna knuses. Jeg skal allikevel si meg enig i at din metode sannsynlig vis vil være sikrere.

 

Du har nok rett i at det ikke er nok kraft til å knuse CPU-kjernen. Men det mest typiske eksemplet på knuste kjerner er jo hvor brukeren setter på blokken og skrur den helt fast i en side før han skrur den andre siden helt fast, og dermed blir det et enormt trykk på den ene kanten av CPU-kjernen som får den til å sprekke.

Grunnen jeg ikke vil prøve å rive kjøleblokken av ved å løfte den med en side først er for å minimere muligheten for å legge trykk på kanten til CPU-kjernen. :thumbup: Også ville jeg gjøre oppmerksom på at CPU'er ikke er "indestructable" ;)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...