Gå til innhold

Kjølepasta over hele "Winchester"-CPU?


smeboe

Anbefalte innlegg

Sitter og "assembler" en ny PC nå... Har begynt å lure på hvor mye kjølepasta det er smart å ta på, siden denne har en annen konstruksjon enn vanlige prosessorer.

Link:

http://www.hexus.net/content/reviews/revie...XJsX3BhZ2U9Mg==

Se på bildene av CPU. Den er helt glatt, ikke noen forhøyet kjerne som på vanlige. Det gir meg et problem: Hvor mye goop skal jeg ha på, skal jeg fylle hele CPU, eller bare det jeg tror er kjernen?

 

Noen med erfaring (eller uten) som vet hvor og hvor mye goop man skal putte på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en varmespreder som står dekker kjernen, den er det for å beskytte kjernen og for å spre varmen fra cpu over et større areal, slik at det blir en lettere jobb for kjøleren.

 

Og nei den blir ikke bare enda et lag varmen må gå gjennom før den forsvinner, ikke med vanlige luftkjølere iallefall, grunnen til dette er at "goopen" som ligger mellom HS og kjerne er overlegen i forhold til AS5 og annen vanlig goop. Den er bra nok til at det lønner seg med et par mm metal ekstra for varmen å trenge gjennom, til fordel for høyere areal å avgi varme til kjøler på.

 

Men for å svare på spørsmålet:

Du skal ha et normalt tynnt lag kjølepasta over hele flaten.

Lenke til kommentar

Hmm...sikker på at man skal dekke hele flaten? Følgende er hentet fra arcticsilver.com:

 

On an Intel P4 or Athlon64 type CPU with a large metal heat spreader, put a small amount of Arctic Silver onto the center of the heat spreader as shown in the photo.

 

Only a small amount of Arctic Silver is needed

 

...

 

Athlon64- About the size of one and a half uncooked grains of short-grain white rice or 3/4 of a BB.

 

instructrions

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Sitter på en AMD64 CPU selv (Newcastle :() Og la for et par måneder siden Arctic silver5 over hele flaten! Nå nettop da jeg skulle bytte kjøler satt den gamle BOM fast! Dro cpu'en rett ut av sokkelen (uten å "åpne" den) og måtte siden lirke av viften!

 

Er dette ille?

 

Takker for svar!

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

Ille? Vel, bra er det vel ikke, for hverken CPU-bein eller ZIF-sokkel.

 

Årsaken til at den sitter såpass fast, er jo den store adhesjonen man oppnår ved bruk av pasta (spes Arctic Silver) mellom såpass store flater. Det man kan forsøke når kjøleren må demonteres, er å vippe den relativt forsiktig til én av sidene, samtidig som man vrir kjøleren frem og tilbake. En god porsjon tålmodighet kan også være på sin plass, da det sannsynligvis vil ta noe tid å få løs kjøleren.

 

Bruker man i stedet en pasta basert på silicon compound / sinkoksid, så vil det antakelig være noe lettere å løsne delene fra hverandre.

Lenke til kommentar

i h*****te da, jeg fulgte anvisningene til de to første her! er jeg ille ute??

 

Værste som kan skje er vel at jeg må av med CPU-kjøler (for 2. gang i dag) og FJERNE en del av det her har der... right?

 

Har sjekka CPU-temp med hele CPU dekket, den viser 40-45 grader idle (dvs, ikke stått stille i 30 min. da, men den jobba hvertfall ikke), det er vel godkjent??

Endret av smeboe
Lenke til kommentar

Du skal jo ALDRI smøre goop over en stor flate da!!! hva fa*n er det for et tips!!!?? sier det seg ikke selv at du ikke vil ha små luftbobler mellom goop'en og vifta?????? du skal uansett bare klæsje en dynge på toppen (passe stor!!! :) ), og klemme den nye vifta rett oppå... så smører den seg ut selv uten små bobler... detter da goop, og forsto jeg deg rett var det det du snakket om også...

 

Du skal legge et tynt lag varmeledende pasta på hele flaten. Gjør gjerne en prøvemontering, for å sjekke hvordan kontakten mellom heatspreader og kjøleblokk blir. Er alt bra, så skal du ha et jevnt avtrykk av heatspreaderen på undersiden av kjøleblokka di.

 

hvis man tror man kan smøre heeeeeeeeeelt rett (og faktisk klarer det) for så å sette på vifta heeeeeeeeeeelt rett ( og klare det òg), så sett igang... men for oss normale "ikke-super-mennesker" så lar vi eventuelle vifter smøre seg selv ut (alt ettersom alle vifter ikke er helt rette under heller, og dermed vil jevne seg ut selv...)

 

MvH Daniel

 

EDIT: Quote-feil... opppps! (skrivefeil også) :blush:

Endret av colakork
Lenke til kommentar
Du skal jo ALDRI smøre goop over en stor flate da!!! hva fa*n er det for et tips!!!?? sier det seg ikke selv at du ikke vil ha små luftbobler mellom goop'en og vifta?????? du skal uansett bare klæsje en dynge på toppen (passe stor!!! :) ), og klemme den nye vifta rett oppå... så smører den seg ut selv uten små bobler... detter da goop, og forsto jeg deg rett var det det du snakket om også...

 

Du skal legge et tynt lag varmeledende pasta på hele flaten. Gjør gjerne en prøvemontering, for å sjekke hvordan kontakten mellom heatspreader og kjøleblokk blir. Er alt bra, så skal du ha et jevnt avtrykk av heatspreaderen på undersiden av kjøleblokka di.

 

hvis man tror man kan smøre heeeeeeeeeelt rett (og faktisk klarer det) for så å sette på vifta heeeeeeeeeeelt rett ( og klare det òg), så sett igang... men for oss normale "ikke-super-mennesker" så lar vi eventuelle vifter smøre seg selv ut (alt ettersom alle vifter ikke er helt rette under heller, og dermed vil jevne seg ut selv...)

 

MvH Daniel

 

EDIT: Quote-feil... opppps! (skrivefeil også) :blush:

Og som jeg sa: "Følg den anvisningen (fra A.S), det er nok tryggest".

 

Og som jeg også sa:

"Gjør gjerne en prøvemontering, for å sjekke hvordan kontakten mellom heatspreader og kjøleblokk blir. Er alt bra, så skal du ha et jevnt avtrykk av heatspreaderen på undersiden av kjøleblokka di".

 

Luftbobler? Vel, hvor store tror du de blir da? Og hvor stor betydning tror du dette vil få for resultatet? Du skal være særdeles uheldig med det hele, om du klarer å registrere noen forskjell!

"Luftboblene" vil uansett ikke oppføre seg som fremmedlegemer mellom HS og kjøleblokk, det er jo noe ganske annet. Boblene vil uansett ha en "høyde" på noen få my, altså lik tykkelsen på goopen, og i verste fall(?) én kvadratmilimeter eller to i utbredelse. Jeg har særdeles vondt for å tro at dette avstedkommer noen "bombe".

 

Joda, "klæsjer" man på en passende mengde goop midt på HS og monterer kjøleblokka på den, så vil goopen selvsagt klines utover, og sikkert også langt på vei eliminere de luftboblene du snakker om.

En av forutsetningene for at dette skal bli "perfekt", er at fastspenningen av kjøleblokka er god nok, dvs gir et korrekt trykk mot HS. Vi vet jo at dette i noen grad kan variere, avhengig av produsent. På en såpass stor flate det her er snakk om, vil en for dårlig fastspenning fort kunne gi et uønsket og for tykt lag med goop mellom hs og kjøleblokk, og dermed et dårligere resultat.

Dette er selvsagt satt på spissen, men jeg vil tro at det kanskje forklarer mine tanker omkring mitt forslag. Jeg håper at du også kan forstå det?

 

Uansett: "Supermenneske" er jeg langt ifra, og har ingen problemer med å innrømme at jeg kan ta feil. Men det er faktisk "lov" å gå sine egne veier mht dette, og det er opp til enhver å gjøre seg sine erfaringer.....

 

Ellers vil jeg be deg om å moderere deg litt, mht både språk og tegnbruk. Det er slett ikke nødvendig med "ørten" spørsmåls- og utropstegn, de fleste vil nok forstå poenget, selv med bare ett.

Lenke til kommentar

Ok jeg slutta å lese når ting begynte å bli usaklige, så jeg har sikkert ikke fått med meg alt. Uansett så kan jeg nevne at AS5 er spesielt utviklet for å renne utover hele kjerna (av seg selv), for så å legge seg til rette og gå over i en mer fast form. Derfor skal den påføres som en klatt rett på sentrum av kjerna. Derfor tar det også en del dager før kjølingen vil kunne kalles optimal.

 

Jeg så i forbifarta at det var nevt noe om luftbobler. At dette skulle oppstå er vel stort sett bare fylleprat. Det er jo nettopp dette kjølepasta skal forhindre, og det kraftige trykket mellom kjøler og kjerne/heatspreader sørger for at dette ikke forekommer. I alle fall ikke i noe merk/målbart grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...