Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

bærbar finner ikke Wlan

Anbefalte innlegg

Har nettopp skaffet en 3com router med wlan.Problemet er at min bærbare PC ikke finnner noe nettverk.

Da jeg var litt usikker på den innebygde trådløse PCcardet kjøpte jeg også et wireless PC-card, men finner fremdeles ikke noe trådløst nett å koble opp mot.

Jeg har selvfølgelig enablet Wlan på ruteren og lampa lyser ok.

For en uke siden var jeg og satte opp et tilsvarende system, andre deler thou, til en kompis og det gikk på 1-2-3 :realmad:

Så, er det noen som har gode tips, noe dumt jeg ikke har tenkt på?

Elller er det en mulighet for at routeren er skadet?

Hjelp mottaes med stor takk! :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting du kan sjekke er om utsending av SSID er enablet i Routeren. Uten at denne er enablet vil du ikke se routeren når du søker etterden, hjvis du ikke har fylt ut SSID instillingen til WLAN kortet med eksakt SSID. Sikkerhetsmessig bør denne være skrudd av, men i feilsøkingssammenheng kan det hjelpe å ha denne på.

Lenke til kommentar

Ja, den bærbare skal enten søke etter SSID med det navnet du selv har gitt nettverket ditt, og default på 3com er "3Com"

Under menyen Wireless Settings finnes det også en annen meny, Connection Control

Her gir du enten tilgang til alle, eller skriver inn mac adr på wlan kortet i laptop slik at den skal kunne logge seg på routeren.

Dette er bare pga sikkerhet.

Har 3Com selv, kjører wlan med Connection Control (gir da alle som kommer på besøk tilgang når de kommer + at jeg har 64Bit kryptering (WEP))

Fordel med Connection Control er at det hjelper ikke å knekke wlan passordet, router bestemmer også hvem som får lov eller ikke.

Så, du skal søke opp 3Com fra laptop, bytt gjerne SSID til noe annet, sjekk at wlan er slått på i laptop og søk etter nettverket.

Merke har du på wlankortet på laptop?

Lenke til kommentar

V Ja, den bærbare skal enten søke etter SSID med det navnet du selv har gitt nettverket ditt, og default på 3com er "3Com"

V Under menyen Wireless Settings finnes det også en annen meny, Connection Control

V Her gir du enten tilgang til alle, eller skriver inn mac adr på wlan kortet i laptop slik at den skal kunne logge seg på routeren.

Dette er bare pga sikkerhet.

Har 3Com selv, kjører wlan med Connection Control (gir da alle som kommer på besøk tilgang når de kommer + at jeg har 64Bit kryptering (WEP))

Fordel med Connection Control er at det hjelper ikke å knekke wlan passordet, router bestemmer også hvem som får lov eller ikke.

V Så, du skal søke opp 3Com fra laptop, bytt gjerne SSID til noe annet, sjekk at wlan er slått på i laptop og søk etter nettverket.

Merke har du på wlankortet på laptop? Toshiba

Ok, søker etter tilgjengelig nettverk via 3com wlan kortet og får ikke noe resultat.

Går så inn på avansert og lister opp min ssid manuelt, etter refresh får jeg da positiv status(dvs. at det røde krysset over antenna forsvinner) på den angitte ssid, men den kommer ikke opp i lista over tilgjengelige nettverk.

Litt frustrert :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...