Netforce Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Driver og tester ut et gammelt sett som jeg har hatt liggende i altfor lang tid, det består av en eheim 1048 pumpe, swiftech kjøleblokk, hjemmelaget vanntank samt en 2*120mm Radiator. Problemet mitt er at jeg synes jeg ikke får nok trykk på vannet ut av radiatoren, jeg hører at pumpa jobber hardere enn om jeg bare bruker kjøleblokken. Noe er galt , men hva? Løsninga er ikke montert enda da jeg fortsatt driver å trykktester. Lenke til kommentar
Guffen Duck Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Du vill miste trykk i en radiator da denne består av mange brekker. Kan gummipakningen din i pumpa være slitt? Lenke til kommentar
Netforce Skrevet 11. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2004 jo, jeg er klar over det, men det virker bare så voldsomt til trykksforskjell... Nå er det jo en stor radiator så... Gummipakningen som sitter rundt impelleren så helt ok ut, så langt jeg kunne se. Lenke til kommentar
Anonym1234567890 Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Har du prøva å "blåsa" vatn gjennom radiatoren med munnen for å kjenna mottrykket. Du sa at det hadde lagt ei stund. Det kan ha komi drit inn i radiatoren og tetta til. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Det er helt normalt med et strømningstap gjennom radiatoren. Dårlige pakninger i pumpa vil kun gi årsak til lekkasje, det finnes ingen pakninger i den som kan påvirke ytelsen. En Eheim 1048 skal i fritt fløde levere ca 600 ltrt/t. Test dette ved å legge pumpa i en 10-liter´s bøtte, og ta tiden på hvor fort pumpa tømmer bøtta. Er alt ok, så skal den bruke ca 60 til 70 sek på dette. Om du så kobler inn radiatoren og tester på samme måte, så vil du antakelig oppleve at det går 100 til 130sek før bøtta er tømt. Dette tilsvarer omtrent 300 til 350 ltr/t, og er ganske normalt for de fleste radiatorer. Får du dramatisk dårligere resultat, bør du nok sjekke / rense radiatoren, evnt skaffe deg en annen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå