Artifish Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Hei, er en stund siden jeg har kjøpt PC ( 2- 3 år) og har nå en AMD Athlon 1.3 GHz og er fornøyd med alt bortsett fra støy. Jeg har nå tenkt å investere i et skikkelig lydkort, M - Audio til 5000 kr og starte recording med PC. Dette ville ikke fungere med den jeg har nå pga støy. Vet noen her hvordan det er med de nye AMD prosessorene på 64 bit. Er det mulig å få vifter som er omtrent lydløse? Noen som har forslag til hva slags vifte en i såfall bør kjøpe? Burde jeg kjøpe Pentium i stedet? Grunnen til at jeg ønsker en 64 bit's prosessor er at jeg også driver og programmerer en god del og kunne tenke meg å forsøke å utnytte disse 64 bit'ene. Jeg har også vurdert å kjøpe en KVM svitsj eller liknende som gjør at jeg kan sette PC'en i et annet rom i forhold til tastatur, skjerm og mus, men dette virker jo litt tungvint... Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Jeg har selv en AMD Athlon 64 3500+, og for øyeblikket er systemet langt fra stille. Men jeg vil tro at det er mulig å få til et stillegående system om du legger litt ekstra penger i støysvake komponenter. Jeg vil tro at grafikkortviften er en av de store synderne i min PC, og ut fra det jeg ser om dine behov vil jeg tro at et skjermkort med passiv kjøling kan være raskt nok. Kabinettvalg har også noe å si her, men jeg er litt usikker på hva du burde gå for der. CPU-kjøleren er noe av det mest støyende i en PC nå til dags, men noen av de nye kjølerne fra blant annet Thermalright, Zalman og Swiftech skulle kunne ha en stillegående vifte festet til seg, og stadigvekk være nesten helt stille. Resten av komponentene regner jeg med at du kan finne selv, bare pass på at du ikke kjøper støyende harddisk og passer på å kjøpe et hovedkort med plass til stor kjøler, helst uten southbridge-vifte på seg. Dersom du ikke finner det kan man skaffe passive southbridgekjølere til under 100kr på Netshop. Håper du ble klokere -Zlatzman Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Jeg har selv en Athlon XP 64 3000+ med Zalman vifte på, denne er meget stillegående og kan anbefales. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Hvis du kjøper støydempningsplater på microplex.no , så vil du få mindre støy av pcen din. som ZLatzman sier, gpu- og cpuvifte er noen av største synderne i pcer idag. Men PSU kan også bråke en del... Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Jeg skjønner ikke helt problemet ditt med støy. Støyen har vel ikke noen innvirkning på musikk innspillingene dine. Ja, det er kjedelig å høre på, men for resultatet spiller det liten rolle. Det er jo heller ikke CPUen som støyer, det er jo viftene dine og harddisken(e) som lager bråket. Søk gjerne på en del andre tråder som omhandler støy, det har vært diskutert en mengde ganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå