Gå til innhold

Hva om viften ryker på GPU?

RolfOve

Anbefalte innlegg

Sett at en vifte tar kvelden på et skjermkort. Under overopphetningen er det fare for at kortet kan begynne å brenne eller vil skjermkortet slå seg av?

Vi vet jo at enkelte vifter powercolor 9800 PRO kortene feilet. Sitter med en dårlig vifte selv, og vil ikke risikere å ødelegge kortet eller brann i huset? Kan jeg risikere brann? (Hvis bare kortet blir ødelagt pågrunn av dårlig vifte, regner jeg med at jeg får nytt kort).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om viften ryker vil det nok ikkje skje stort før du starter et spill eller lignende. Kortet vil da feile etter en liten stund, og det slår seg av som du sier. Brann i grafikkortet har jeg aldri hørt om ;)

GPU og selve kortet tåler ekstreme temperaturer, og selv om du får over 100 grader på kjernen kan kortet overleve. Uansett får du nytt kort om det blir ødelagt pga at viften sviktet.

Om du vil være sikker kan du jo montere f.eks en slik kjøler, som i tillegg er mye stillere enn orginalviften.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Et dilemma det der, men om jeg monterer viften riktig og jeg vet hva jeg gjør, vil jeg si det er riktig bruk av skjermkortet. Tror det skal mye til for å påsta at jeg har mistet reklamasjonsretten. Den støyer jo også mindre, og leste at den fjerner like mye varme på lavt turtall enn hva standardvifter gjør på fullt turtal. Har også hørt mye bra om den.

Tusen takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Om du vil være sikker kan du jo montere f.eks en slik kjøler, som i tillegg er mye stillere enn orginalviften.

Men da mister du garantien hvis noe annet skulle skje med skjermkortet ditt. :roll:

Ikke nødvendigvis, har en kompis som nettopp fikk pengene tilbake selv om han hadde skiftet vifte, han hadde til og med kastet orginal viften og leverte kortet inn med uorginal vifte. Etter litt diskusjon frem og tilbake, fikk han pengene for kortet i retur.

Dette syns jeg er utmerket support av komplett.

Endret av xoop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...