Artifish Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Hei, er en stund siden jeg har kjøpt PC ( 2- 3 år) og har nå en AMD Athlon 1.3 GHz og er fornøyd med alt bortsett fra støy. Jeg har nå tenkt å investere i et skikkelig lydkort, M - Audio til 5000 kr og starte recording med PC. Dette ville ikke fungere med den jeg har nå pga støy. Vet noen her hvordan det er med de nye AMD prosessorene på 64 bit. Er det mulig å få de til å være omtrent lydløse? Noen som har forslag til hva slags vifte en i såfall bør kjøpe? Burde jeg kjøpe Pentium i stedet? Grunnen til at jeg ønsker en 64 bit's prosessor er at jeg også driver og programmerer en god del og kunne tenke meg å forsøke å utnytte disse 64 bit'ene. Jeg har også vurdert å kjøpe en KVM svitsj eller liknende som gjør at jeg kan sette PC'en i et annet rom i forhold til tastatur, skjerm og mus, men dette virker jo litt tungvint... Lenke til kommentar
FooKer Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 (endret) Om du kjøper ny cpu idag, vil jeg si at amd64 er mer stillegående en P4 sine nye 775 socket cpu'er, spesielt med boxed viften som følger med. Begge har vifter som er regulerbare, og styres av hovedkortet. Har selv hørt begge deler og vil si Intel sin løsning er mest støyende. Det finnes alternative kjøleløsninger som er kraftigere og mindre støyede, med de koster der etter. En fordel med Amd64 er at den har 'cool & quiet' teknologi, som gjør et cpu blir 'skrudd ned' når den ikke belastes maximalt, dette gjør at det blir mindre varmeutvikling og derved kan viftene kjøres på lavere hastighet. (= mindre støy) Når det gjelder bruk av proffe lydkort er jeg usikker på hvor bra de fungere med AMD64, tror det er mest avhengig av hovedkortet, og da anbefaler jeg det å holde deg unna Via baserte hovedkort, da de etter min mening har en dårligere I/O styring, noe som påvirker pci kort negativt. Gå for Nforce 3 eller 4, ettersom du vil ha agp eller pci-e skjermkort. Går fin å kjøre på en KVM svitch, men vær klar over at jo lengre kabler du har jo mer sjangs er det for ta i signal kvalitet, merkes spesielt på skjermbilde. Edit, skriveleifer Endret 11. desember 2004 av FooKer Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 (endret) Jeg har akkurat investert i ny CPU kjøler til mitt socket 754 Athlon64 system nettopp pga støyende boxed vifte. Jeg driver med musikk og denne A64 maskina er studiomaskina mi og er derfor veldig sensitiv på støy. Som ny CPU kjøler valgte jeg Zalman 7000B-Cu som er på bare 18 dB på laveste turtall samtidig som den holder CPU temp til ca 1-2 grader høyere enn romtempraturen på dette turtallet (ca 32 grader idle og 45 grader load på CPU). På 18 dB er denne kjøleren ikke hørbar når den er i et kabinett - nå hører jeg kun støy fra harddiskene mine som jobber. Med denne kjølere følger det med en liten duppeditt med en skru-knobb så du kan stille turtallet etter ønske (jeg bruker den på det laveste) Men denne Zalman kjøleren er svært tung (755 gram) siden den er i ren kobber for mest effektiv varmavledelse fra CPU-kjernen. Men denne varianten (7000B-AlCu) er en hybrid med aluminium i tillegg til kobber så denne veier bare 440 gram og er noe vennligere om du skal flytte på maskina (mindre fare for at den kan "falle av pga vekta). Aner desverre ikke om denne er innenfor vektgrensa for hva hovedkort produsentene sier til tunge kjølere (Cu-varianten overskrider, men da jeg ikke flytter på PC'en er jo dette ikke noe problem) Mange sier denne kjøler litt dårlige enn den versionen i ren kobber, men her er det snakk om 2-3 grader, maksimalt 5 grader. Vil for øvrig tro denne hybrid-varianten er på snille 18 dB også. Men desverre er ikke denne kjøleren kompatibel med alle hovedkort pga størrelsen (den er diger ) HER finner du en kjekk liste over hovedkort som er bekreftet kompatible fra Zalmans side (er også en tøff flashvideo om hvordan du installerer denne kjøleren oppe til høyre på siden - husk å velge riktig socket-type) EDIT: Tenkte jeg også skulle nevne at strømforsyninger kan være støyende. Jeg kjøpte en NorthQ 4001SE Silent som er på utrolige 12 dB - ikke hørbar i det hele tatt samtidig den leverer 400W Anbefales! Lykke til med PC-bygging Endret 11. desember 2004 av skag1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå