Snewton Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 (endret) Enkelte ganger fylles jo partisjonene litt vel mye opp. Noen ganger når jeg får et behov for å frigjøre diskplass på partisjoner, kan jeg slette flere GB uten at ledig diskplass endrer seg i det hele tatt (men det jeg sletter forsvinner). Har to disker (80 + 200, NTFS), den minste har tre, og den største fire partisjoner av ulik størrelse. Problemet pleier å løse seg hvis jeg sletter nok, men det tar jo tid å ta backup av masse greier og legge tilbake igjen. Defragmentering er heller ikke spesielt effektivt på fulle disker, og løser uansett ikke problemet. Noen som har en forklaring på dette? Hvordan ordner man opp i det? Et annet problem jeg ofte opplever er at jeg mister eierskap eller rettigheter når jeg flytter filer. Jeg mister tilgang. Siden jeg har XP home, må jeg starte i sikkermodus for å fikse problemene, men det er tungvint å gjøre ofte. Noen som vet hva dette kommer av, og hvordan fikse problemet? Endret 11. desember 2004 av Snewton Lenke til kommentar
xanonymx Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Har du husket å slette filene fra papirkurven, filene tar plass når de ligger der også. Lenke til kommentar
solar_panel+ Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Dersom du har norton-ett-eller-annet innstallert kan det være den gjemmer på filene dine. H.klikk på recycle bin og velg "Empty Norton protected files" (Evt slå den av) Sp+ Lenke til kommentar
Snewton Skrevet 11. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2004 Takk! Norton hadde lurt inn en kurv jeg ikke la merke til, men da er det fikset. Noen ideer på det andre spørsmålet mitt? Lenke til kommentar
solar_panel+ Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 (endret) H.klikk på mappen med filene, velg properties. Velg fanebladet security. Der kan du velge brukere og rettgheter. (Du må ha admin tilgang. Dvs logget inn som administrator/bruker med admin rettigheter) Den enkleste (og derav også "utrygge" hvis du bryr deg om andre brukere av maskinen) er everyone - full control Trykker du på "advanced" i denne dialogen kan du gi mer spesifikke rettigheter og evt ta eierskap over filene. Edit: Usikker på om dette funker i Xp Home... Sp+ Endret 12. desember 2004 av solar_panel+ Lenke til kommentar
Snewton Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 Det funker, men man må starte i sikkermodus. Tungvint som nevnt. Har mer lyst til å finne Årsaken til problemet, og fikse det. Det skjer bare når jeg flytter filer, ikke når jeg kopierer. Kan det være at fragmentering har noe å si? Partisjonen med mest problemer er veldig fragmentert, og lar seg ikke defragmentere skikkelig (en del filer kan ikke defragmenteres). Hvis ikke jeg finner ut av det blir det vel formattering til slutt, men det hvertfall tungvint (en del programmer innstallert der). Lenke til kommentar
solar_panel+ Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 (endret) Fra "Windows 2000 Nettverk" (Et kompendium som brukes på noen høyskoler) Kap 8: Filsystemet NTFS "Default så arver filer og underkataloger rettigheten til katalogen de finnes i." (Kan endres på i skjermbildet nevnt i forrige innlegg) "Når du flytter eller kopierer filer og kataloger, influerer (jaha, fint ord) dette rettighetene som er knyttet til filene og katalogene. All kopiering medfører at kopien arver rettighetene. Flytting medfører også at rettighetene blir arvet, med unntak av flytting innen samme volum. Hvis du flytter filer eller kataloger innen samme volumet, beholdes rettighetene som er knyttet til dem." Siden dette var litt diffust tar jeg sammendraget fra figuren som er i boken: * I all kopiering arves rettighetene (altså fra mappen de kopiers til) * Bare i flytting innen samme partisjon beholdes rettighetene. Dette gjelder også for komprimerte NTFS filer, dvs komprimering beholdes ved flytting innen samme partisjon. (Filen dekomprimeres, flyttes, og komprimeres. Tar tid!) Videre gjelder "Tre grupper brukere kan gi NTFS rettigheter til filer og kataloger: * Administrator * Brukere med Full Control til filene og katalogene det gjelder * Eierne til filer og kataloger" Edit: Tror du kan legge til administrator log-in på oppstartsskjermen med tweakUI powertoys. Evt kan du trykke ctrl+alt+del på logon skjermen (to ganger?) for å bytte til login boks hvor du kan skrive inn "Administrator". (For å slippe å boote i safe mode) Du kan også h.klikke på et explorer ikon og velge "run as" og så velge administrator. Og igjen, usikker på om dette funker i home Sp+ Endret 14. desember 2004 av solar_panel+ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå