Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Det som hadde vært kjekt, hadde vært et OS skrevet mer eller mindre i Assembly, som var helt gratis, men hadde standarder for hvordan ting skulle bli gjort, som ARB for OpenGL (for å unngå blant annet rotet i Linux).

Standarder for hva tenker du på, API? Linux har POSIX. Problemet du tenker på er kanskje fragmenteringen av kjerne vs. brukermiljø. BSD'ene er mer homogene i så måte, hvor du har et mer helhetlig operativsystem (som til gjengjeld har en senere utviklingstakt enn GNU/Linux). Når det gjelder UNIX-desktopen skal jeg være enig i at det er ganske rotete, men freedesktop.org er et initiativ for å utvikle levedyktige standarder. Hvis GNOME- og KDE-miljøene kan enes om freedesktop blir det forhåpentligvis bra etterhvert, noe av tingen med X Server er jo også at det skal funke på diverse POSIX-operativsystemer og det blir en mer komplisert miks enn et rent monolittisk operativsystem.

 

Når det er sagt ser SunOS ganske lovende ut, det er stort sett utviklet av en mann så vidt jeg vet, noe som er ganske imponerende i seg selv. Det koster litt, men viser at det lar seg gjøre. I tilfellet SunOS tror jeg faktisk at mye av fordelen er den sentraliserte utviklingen (én mann, blir ikke stort mer sentralisert heh). Med et gratis operativsystem hvor utviklerne består av frivillige kan det være vanskelig å sette ned et råd (ARB) som skal bestemme hva som igjen skal implementeres? Mye av tingen med basar-modellen (GNU) er jo at folk utvikler ting de selv er interessert i, så får tiden vise om folk flest vil ta det i bruk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

jah :o, hmm. bah. bleh. det hadde vært morro da! :D

Driver å lager cheat til cs:s nå jeg da :> c++ seff :p (jaja dropp moral preiket om cheating)

 

kjeder meg på jobb, 1 uke utplassering it elektro firma ^_~ stått på taket i regnet og lodda med varmepistol <.<

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Laga min første page-flipp rutine i qbasic (poka inn MC manuellt ;) ) i assembler da jeg skulle teste ut noen 3d-algoritmer (som ble laga i q-basic)!!! :D

 

Kan oppdrive denne rutina hvis noen er interessert

 

Men der havarere hele innsatsen når det gjelder assembler på pc. Var en jævel på 6502(6510!) og har luktet litt på 80X86 samt 680x0, men det er et helvette da det krever et årsstudie bare å finne ut av hvordan du kan få delvis kontroll med et OS som fokker i bakgrunnen. Kunne vel ha slått gjennom i MS-DOS tida da det gikk an å ta over systemet.

 

Men denne ideen er jo slettes ikke dum. Har alt for jævlig mye fritid (når jeg er på jobb :whistle: ) som går med på å realisere nostalgiske ideer (linjerutine på 6510 som bruker rundt 20 cycles / pixel :thumbup: ) istedenfor å utvikle noe mer matnyttig. Men en kan trygt si at optimalisering er "my area" og har troen på at noen nerder fra norge (tross alt ikke så mange årene siden norge var en av de landene med flest lovende assembler programmerere) skulle kunne greie å legge ned "standard" for et OS som uten problem skulle kunne rive hodet av alt annet som finns der ute.

 

Med en skikkelig assembler, en skikkelig reference manual og folk som meg med bra betaling uten å måtte gjøre noe for det så må vel for f**n meg dette gå an å få til :hmm:

 

Count me ([email protected]) in!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...