Dead_Rabbit Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Er planen å bygge alt fra scratch? Eller hente inn en ferdig... bootblock, er det det, det heter? Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Bootsector/Bootloader Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Jaha, var det, det het. Men skal alt bygges fra scratch? Lenke til kommentar
P_e_pper Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Tanken er vel å bruke en bootloader som finnes å kode OS'et i asm/c har laget et *meget* lite start prosjekt hittil (skriver hei på skjermen ) men der bruker jeg en bootloader som loader en asm fil som går over til C funskjonen main som printer teksten. derfor kan man hoppe frem å tilbake mellom asm/c. fordi når du først bruker c så kan du (så vidt jeg husker bruke) _asm og så asm kode eller noe sånt. Lenke til kommentar
P_e_pper Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Her er koden. (Deler av det er fra en tutorial.) kernel2.rar Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Jeg er glatt med.. kan ikke mye assembly akkurat, men lærer gjerne litt. kan en del basic c++, VB 6, c# og liknende, men er ingen profesjonell.. hvor mange er det som er med da? hadde vært kult med et enkelt tekstbasert geekOS eller noe sånt.. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Skal det skrives i asm/c? Hvorfor ikke bruke C++? Altså ASM/C++? Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 (endret) Skal det skrives i asm/c? Hvorfor ikke bruke C++? Altså ASM/C++? ASM er ASM, C er C, C++ er C++. C++ er til programmer, ikke til OS. C er kjapt og greit, og gir deg ganske mye. ASM er kjappest og gir deg _full_ kontroll, derfor mixer du C og ASM Hadde vært artig å mekke dette 64 bits. Yasm har 64 bits støtte... EDIT: Tabbe, leste det som "C og ASM". Trodde du hadde en vrangforestilling der EDIT2: Masse Copy/Paste fra SteveOS her :!: Endret 17. november 2004 av kr1570ffz0r Lenke til kommentar
P_e_pper Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 SteveOS? Men jeg mener vi kan bruke både C, ASM, og eventuellt noe annet vi finner på... Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Skal det skrives i asm/c? Hvorfor ikke bruke C++? Altså ASM/C++? ASM er ASM, C er C, C++ er C++. C++ er til programmer, ikke til OS. C er kjapt og greit, og gir deg ganske mye. ASM er kjappest og gir deg _full_ kontroll, derfor mixer du C og ASM Greit nok at man kan skrive programmer i C++. Men, alt man kan gjøre i C kan man jo også gjøre i C++. Som jeg ser på det vinner man ikke noe på å bruke C, eller? Hvis det er noe C kode som man trenger er det jo ikke verre enn "extern "C" { }". Lenke til kommentar
P_e_pper Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Ja. Men er det noen som er gode i ASM her? Jeg kan absolutt ikke noe. så lurer på om det er noen som er så flinke at de klarer å lage noe VELDIG basis for et OS i asm og så kan vi fortsette i C/C++/ASM/bah bah. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 MEN LOL KAN DERE IKKE BRUKE JAVA LOL? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Nå er jo java en litt annen plattform da.. Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 (endret) Skal det skrives i asm/c? Hvorfor ikke bruke C++? Altså ASM/C++? ASM er ASM, C er C, C++ er C++. C++ er til programmer, ikke til OS. C er kjapt og greit, og gir deg ganske mye. ASM er kjappest og gir deg _full_ kontroll, derfor mixer du C og ASM Greit nok at man kan skrive programmer i C++. Men, alt man kan gjøre i C kan man jo også gjøre i C++. Som jeg ser på det vinner man ikke noe på å bruke C, eller? Hvis det er noe C kode som man trenger er det jo ikke verre enn "extern "C" { }". Kos deg med å caste pointers GeirGrusom mente kødd :!: Ikke mulig med java til OS uten VM (finnes et java-os, men der er sikkert treeeigt) EDIT: Dessuten trenger du masse C og Assembly for å lage kernelen, og vm'en. Når dette er på plass er det fritt fram. Endret 30. november 2004 av kr1570ffz0r Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Faktisk så kan du ikke unvære Assembly i OS, multi tasking må nødvendigvis skrives i assembly. (de som ikke har den, brude forrseten skaffe seg Intel Instruction Set Referance, utrolig kjekk å ha, bruker den hele tiden) GeirGrusom mente kødd Ikke mulig med java til OS uten VM (finnes et java-os, men der er sikkert treeeigt) Du er ganske ... dreven hvis du klarer å skrive interrupt handlers og multi-tasking i Java... Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Som jeg sa... Kernel og VM lager du i C/ASM, sånt ligger helst innebygget i kernelen. Og HELPPC er et ganske bra verktøy i tilleg til referansen til Intel (Hvor finner du den nå igjen? Googler litt jeg...) Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Hmm, tror den er på "Software Developers" på www.Intel.com, men Intel sida står helt stille der... Lenke til kommentar
P_e_pper Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Det ligger på intel.com.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå