Knutgrus Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Når jeg laster over bilder fra digital-kamera heter fil-navnene for eksempel: IMG_3076.JPG IMG_3077.JPG IMG_3078.JPG ... IMG_3086.JPG Hva skal jeg skrive for at et program vil gjøre om navnet på disse filene til for eksempel: Fest 001.JPG Fest 002.JPG Fest 003.JPG ... Fest 021.JPG Altså et program som blar gjennom alle filene i en mappe og gjør om navnet deres. Noen små endringer må vel gjøres mellom hver gang? (for å få rett start-fil på tellingen eller?) Noen som vet hva jeg må skrive? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/java/io/File.html Metodene du trenger er listFiles og renameTo, i tillegg til konstruktoren. Lenke til kommentar
Sephiroth Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 vel du kan vel også lage en *.bat fil og skrive en komando inne i den og legge den i mappa og så kjøre den. Er ikke helt sikker på onklig komando for det kanse noe slik: rename *.jpg Fest*.jpg MEn hvis du skal forandre alle filenes endelse f eks fra wav til mp3 (som jeg har en del av) så lager du en ny bat fil legger den i mappa til filene. edit på bat fila og skriver: rename *.wav *.mp3 Lagrer og kjører bat fila i mappa. så vil du se at alle dine wav (som egentlig er mp3) får *.mp3 Kjekt Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 vel du kan vel også lage en *.bat fil Hvor skriver han at han bruker Windows og ønsker et skript med liten portabilitet? Lenke til kommentar
Aiel Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Link liten portabilitet Portabilitet høres jo ikke akurrat ut som noe viktig her da.... Lenke til kommentar
Aiel Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 (endret) Hørtes egentig ut som et ganske greit lite program, så jeg lagde et selv...: import java.io.File; class Rename { public static void main(String[] args) { File dir = new File(args[1]); File[] files = dir.listFiles(); if(files == null) { System.out.println("Dir not found"); return; } for(int x=0; x<files.length; x++) { File ny = new File(args[1]+"\\"+x+args[0]); boolean bra = files[x].renameTo(ny); if(!bra) System.out.println("Det oppsto en feil"); } } } args[0] er det nye filnavnet felles for alle filene args[1] er mappen med filene, relativt til mappen til .class filen Endret 11. desember 2004 av Aiel Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Hmm, kjekk kode det der du Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå