Gå til innhold

Lage .bat fil som gjør om filnavn.

Anbefalte innlegg

Når jeg laster over bilder fra digital-kamera heter fil-navnene for eksempel:

IMG_3076.JPG

IMG_3077.JPG

IMG_3078.JPG

...

IMG_3086.JPG

Hva skal jeg skrive for at en .bat fil vil gjøre om navnet på disse filene til for eksempel:

Fest 001.JPG

Fest 002.JPG

Fest 003.JPG

...

Fest 021.JPG

Altså et program som blar gjennom alle filene i en mappe og gjør om navnet deres. Noen små endringer må vel gjøres mellom hver gang? (for å få rett start-fil på tellingen eller?)

Noen som vet hva jeg må skrive?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig enkelt i grunn:

1. Start-kjør-CMD

2. Skriv inn: edit navn.bat

skriv inn dette:

@echo off

ren IMG_????.JPG Fest????.jpg

fil-avslutt-lagre filen

flytt filen til den mappen du har bildene, og kjør den.

Koden på denne filen er ganske enkel. Regner med du skjønner tegninga, slik at du kan selv endre den etter eget ønske.

Lykke til! :)

Edit: Fjernet noe som var lett å misforstå, samt endring i koden.

Endret av SilverCRX
Lenke til kommentar

SilverCRX: Med den metoden må han jo skrive inn alle tallene manuelt, så da blir jo egentlig hensikten borte.

Trådstarter: Dette ble vanskeligere enn jeg trodde, men jeg skal se hva jeg får til. Uansett vet jeg at det finnes programmer til dette formålet, har dessverre ikke navn på noen her og nå.

Lenke til kommentar
SilverCRX: Med den metoden må han jo skrive inn alle tallene manuelt, så da blir jo egentlig hensikten borte.

Trådstarter: Dette ble vanskeligere enn jeg trodde, men jeg skal se hva jeg får til. Uansett vet jeg at det finnes programmer til dette formålet, har dessverre ikke navn på noen her og nå.

Skrive inn alle tallene manuelt, hvorfor det?

?'ene representerer alle tall-kombinasjonene - enkelt og greit.

PS! Ser at edit'en min i den posten kan virke misvisende. Jeg mente at man kunne endre koden ved f.eks bytte ut den første ?'en med et tall for å innskrenke kriteriene for rename'ing.

Edit: MERK! Ser nå at det blir bare rot med den kommandoen jeg la inn hvis man bruker filnavn på over 8 tegn (regner da ikke .jpg med).

Så koden blir slik:

@echo off

ren IMG_????.JPG Fest????.jpg

Endret av SilverCRX
Lenke til kommentar

Det funker ikke hos meg hvertfall... Nå fant jeg forresten ut at det går an å endre navn på flere filer i Windows, det er bare å merke alle filene og trykke F2.. :)

Fikk til den .batfila etterhvert, men det ble litt knotete kode. Hvis ikke vanlig Windows-renaming duger, anbefaler jeg at du laster ned et program til dette formålet, f.eks dette.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...