RSy Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 Hvilket Compact Flash-merke skal jeg velge? Jeg har nylig gått til innkjøp av et Olympus E-10 - et kamera som jeg virkelig kan gi flere pluss i boka. Jeg trenger selvfølgelig 256 eller 512 minne, men hvilket merke burde jeg velge? Og en ting til, hva er forskjellen på CFlash type I og II? RSy Lenke til kommentar
Per1 Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 Hei, Her kommer et svar på ditt siste spørsmål. CF har en hjemmeside: http://www.compactflash.org Under FAQs der står det om CF type 1 og 2: The only difference between CF Type I and CF Type II cards is the card thickness. CF Type I is 3.3 mm thick and CF Type II cards are 5mm thick. A CF Type I card will operate in a CF Type I or CF Type II slot. A CF Type II card will only fit in a CF Type II slot. The electrical interfaces are identical. CompactFlash is available in both CF Type I and CF Type II cards, though predominantly in CF Type I cards. The Microdrive is a CF Type II card. Most CF I/O cards are CF Type I, but there are some CF Type II I/O cards. Det er visstnok IBM som lager CF type 2 kort (jfr microdriven), så de er vanskelige å få fatt i, og vi får ikke noe økt ytelse med dem. IBMs Microdrive er en mulighet siden den finnes i opptil 1GB, men desverre bruker den altfor mye strøm. Ellers lurer jeg også på hvilken produsent av cf kort som er best til min Canon PowerShot S40. Det må jo være noe som er mer eller mindre bra? Mvh Per Lenke til kommentar
fl0ffy Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 >men dessverre bruker den altfor mye strøm Alt er relativt. MD bruker 250mA read/write og CF typisk ~30mA i read/write. Hvis du ser dette i forhold til at: - Autofokus bruker ofte 2-300mA - Opplading av blits 3-500mA - LCD (1,5") bruker ~450mA - Kamera påslått og idle kan typisk ligge på 2-500mA så er ikke strømbruken til Microdrive særlig avskrekkende selvsagt med mindre man bruker kameraet som portabelt fotoalbum (mye lesing samt LCD) Har man et skikkelig kamera med gode batterier så er en MD i normal bruk nesten ikke merkbar på batterilevetiden (~5% mindre enn CF) Så microdrive har nok fått et ufortjent dårlig rykte. -flff Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå