Bza Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Jeg bruker Fedora Core 3 og Gaim som MSN klient. Men sliter med å få webkameraet til å fungere skikkelig. Jeg har forsøkt å installere gaim-vv, en tilleggspakke som visst nok skal til for å få det til å fungere. Men dette har ikke vært spesielt suksessfullt for meg. Har noen en god oppskrift på hvordan jeg kan få det til, eventielt forslag til andre programmer jeg kan bruke til msn som har muligheten for webkamera i FC3? Lenke til kommentar
comicz Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Vet du i det hele tatt om webcam'et ditt er støttet i Linux? Webcams er en av tingene det generelt er dårlig støtte for. Dersom cam'et er støttet må du først få i gang dette før du eventuelt kan begynne å leke med gaim-vv - det eneste IM-programmet(under linux) meg bekjent som støtter webcams. Post litt info, du. Lenke til kommentar
Bza Skrevet 12. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2004 (endret) Kanskje jeg feilformulerte meg litt. Kameraet jeg har et standard Creative Labs webkamera, og det kan godt hende dette ikke funker i linux, men problemet er at jeg ikke får installert gaim-vv på FC3. Jeg har lest i utallig forum at folk har hatt problemer med dette, og fortsatt ikke funnet noen bankers oppskrift på hvordan det skal gjøres. Jeg har installert libosip, lib2jk og linphone-im, så alt som trengs å være på plass er der. Problemet er at når jeg forsøker å gjøre som installeringsfilen for gaim-vv skriver jeg skal gjøre: gaim-vv installation: 1) Download and save to your home directory 2) Extract it by doing tar xvfj <filename> 3) cd gaim-0.79-vv* 4) ./configure --with-libj2k=/usr --enable-linphone --enable-msn-vv --prefix=/usr && make 5) su 6) make install så fungerer ikke det... Endret 12. desember 2004 av Bza Lenke til kommentar
gspr Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Ja, det er ikke så mye å hente fra "så fungerer ikke det...". Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 (endret) Hva med å installere en RPM i stedet for å kompilere fra source? Og får du kompilert det men det fungerer ikke? For å få webkamera-funksjonen til å virke må du nemlig laste ned filene på denne siden: http://gaim-vv.sourceforge.net/download.html . Alle libraries'ene etc. Endret 12. desember 2004 av Gimper Lenke til kommentar
Bza Skrevet 12. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2004 checking build system type... i686-pc-linux-gnu checking host system type... i686-pc-linux-gnu checking target system type... i686-pc-linux-gnu checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c checking whether build environment is sane... yes checking for gawk... gawk checking whether make sets $(MAKE)... yes checking for sed... /bin/sed checking for gcc... no checking for cc... no checking for cc... no checking for cl... no configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH Hva med å installere en RPM i stedet for å kompilere fra source? Hvor finner jeg rpm pakken da? Har søkt meg blå etter dette, men intet hell... Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 checking build system type... i686-pc-linux-gnu checking host system type... i686-pc-linux-gnu checking target system type... i686-pc-linux-gnu checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c checking whether build environment is sane... yes checking for gawk... gawk checking whether make sets $(MAKE)... yes checking for sed... /bin/sed checking for gcc... no checking for cc... no checking for cc... no checking for cl... no configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH Hva med å installere en RPM i stedet for å kompilere fra source? Hvor finner jeg rpm pakken da? Har søkt meg blå etter dette, men intet hell... Ikke bra output, du installerte visst ikke development-tools'ene når du installerte Fedora. Det du må gjøre da er å installere hele development-kategorien fra CD'en. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Er ikkje så lett å kompilere noko utan ein kompilator Lenke til kommentar
Bza Skrevet 12. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2004 Aha, det forklarer kanskje det meste. Slik er det å være fersk i gamet. Jeg forsøkte å installere utviklingsverktøyene, men fikk da beskjed om at libselinux og libxml2 manglet, men hvis jeg prøver å installere disse så får jeg beskjed om at de allerede er installert... Noen lure triks for å få til dette? Lenke til kommentar
trost i taklampa Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Jeg hadde hell og lykke med denne: apt-get install gcc Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Jeg hadde hell og lykke med denne: apt-get install gcc No bruker vel ikkje Fedora apt-get. Å få dev-tools installert er rimeleg viktig, ligg mykje der du kan kome til å trenge. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Jeg hadde hell og lykke med denne: apt-get install gcc No bruker vel ikkje Fedora apt-get. Å få dev-tools installert er rimeleg viktig, ligg mykje der du kan kome til å trenge. yum install gcc går vel. Ellers går det faktisk greit å installere apt-get for Fedora, bare å gjøre yum install apt. Lenke til kommentar
Bza Skrevet 12. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2004 Oki, "yum install gcc" fungerte fin. Men så prøvde jeg å installere gaim-vv igjen og kom da til følgende: "make install" og da kom denne meldingen: make: *** No rule to make target `install'. Stop. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Oki, "yum install gcc" fungerte fin. Men så prøvde jeg å installere gaim-vv igjen og kom da til følgende: "make install" og da kom denne meldingen:make: *** No rule to make target `install'. Stop. Kan du poste output'en av "ls" i mappen der source-filene er? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 (endret) Hm, sikker på at det ikkje skal vere slik? ./configure make su -c "make install" Endret 12. desember 2004 av objorkum Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Det er vel heller det at den ikke finner "install:" i Makefile den klager over... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 (endret) Det er vel heller det at den ikke finner "install:" i Makefile den klager over... Mhm, men har har ikkje køyrd "make" heller, som du ser i eit av dei øverste innlegga... Skulle tru "make" skulle vere med der. Endret 12. desember 2004 av objorkum Lenke til kommentar
Bza Skrevet 12. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2004 Kan du poste output'en av "ls" i mappen der source-filene er? Dette forstod jeg ingenting av... Hm, sikker på at det ikkje skal vere slik? Prøvde den versjonen din og, men det ga samme melding. Oppskriften jeg følger når jeg prøver å installere det er den samme som jeg postet lengre opp her; gaim-vv installation: 1) Download and save to your home directory 2) Extract it by doing tar xvfj <filename> 3) cd gaim-0.79-vv* 4) ./configure --with-libj2k=/usr --enable-linphone --enable-msn-vv --prefix=/usr && make 5) su 6) make install Takker for hjelp alle sammen. Håper dere/vi finner en løsning til slutt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå