Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av ADSL fungerer ikke. Får ikke kontakt.


Anbefalte innlegg

Jeg forsøker å dele en NextGenTel ADSL linje mellom 2 pc'er.

Jeg har koblet modemet i en switch og pc'ene i switchen.

 

Problemet er at jeg får kun den ene av pc'ene på nett.

Jeg har selv trekt nettverkskabelen til den pc'en som ikke jeg får på nett, og har også terminert endene med RJ45 plugg. Jeg har fulgt alle guider som det går, så jeg er ganske sikker på at det skal være koblet riktig.

 

Det blinker grønt i lyset bak på nettverkskortet.

Det lyser både for det modemet er koblet i, og der den andre pc'en er koblet i, men ikke i den tredje koblingen hvor den pc'en jeg ikke får opp sitter.

Kobler jeg ut fra switchen, slukker lyset på nettverkskortet.

 

Hva kan være galt ?

 

Jeg bruker WinXP SP1, og et Realtek RTL8139 nettverkskort.

 

Alle gode forslag tas imot med største glede :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du ?

 

Om jeg kobler til kun den pc'en som jeg ikke får på nett, skjer det ikke noe annet.

Pc'ene står innstilt på at de skal motta ip automatisk.

 

Det er den vanlige adsl router/modem saken til NextGenTel. Jeg ble fortalt på Komplett at den klarte å dele nettet til 2 pc'er, jeg trengte bare en switch.

 

Hvordan kommer jeg inn og får konfigurert router ?

 

Hva skal evt. konfigureres i router ?

Lenke til kommentar
prøv en nettverkskabel som du er 100% sikker på att virker

Støtter den, prøv f.eks. å koble kabelen fra den PC-en som ikke kommer på nett over til den som kommer seg på nett for å se om det er noe der.

 

Men, jeg har vært borti noe lignende der en litt eldre PC ikke klarte å motta IP fra et Thomson SpeedTouch. Den klarte fint å ta i mot IP fra en Windows 2003 server, men altså ikke fra Thomson ADSL-routeren. Det jeg måtte gjøre da var å sette hastigheten på nettverkskortet fast til 10 Mbit half-duplex, da fungerte det mot ADSL-router. Det var for øvrig et nytt 3Com kort.

Lenke til kommentar

"Det blinker grønt i lyset bak på nettverkskortet.

Det lyser både for det modemet er koblet i, og der den andre pc'en er koblet i, men ikke i den tredje koblingen hvor den pc'en jeg ikke får opp sitter.

Kobler jeg ut fra switchen, slukker lyset på nettverkskortet."

 

Det lyser bak på nettverkskortet på den pc som ikke går på nett men det lyser ikke på den porten på switchen den er koblet til? Det høres merkelig ut. Har selv nextgentel, deler til 3 pc'r med en switch. Det virker utmerket. Jeg ville først prøvde en annen port på switchen og kryssbyttet kabler. Skal ikke være noen grunn til å gjøre noe med routeren siden den allerede gir ut ip.

Lenke til kommentar
' date='10/12/2004 : 23:53'] Vil jeg få kontakt med den andre pc'en når kabelen ikke er krysset da ?

 

Vet at jeg ideelt skulle hatt en nettverkstester eller noe, men de koster penger...

Det enkleste er vel å koble sammen to og to ledninger i den ene enden (enklest med en hun-kontakt), og bruke et multimeter i andre enden for å sjekke de sammenkoblete ledningene.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd alle portene på switchen, og jeg har prøvd å koble til bare den som ikke kommer på nett.

 

Har hørt at det kan være vanskelig å få skikkelig kontakt i RJ45 pluggene, kan det ha noe å si ? Det skulle vel ikke være lys på nettverkskortet hvis det ikke er skikkelig kontakt i switchen ?

 

Det lyser ikke når jeg plugger ut av switchen, men det blinker (på nettverkskortet) når den er i. Det er derimot ikke noe lys i switchen.

Lenke til kommentar
' date='11/12/2004 : 00:14'] Men det ser ut til at jeg må investere i en nettverkstester... Kan vel være hendig en annen gang sikkert :)

 

Takk for alle gode forslag.

Trippelsjekk at du har koblet korrekt etter koblingskjema i og med dette er typisk for feilkoblede kabler, sett ned farten på kortet til 10Mbit/s og se om du får link.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...