Gå til innhold

hvorfor er mange av dere så opptatt av 3dmark?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kan vel lett samenlignes med god gammel Moped trimming. Der den kuleste gutten i gaten var den som fikk mest ut av de orginalt 50 kubikkene før hele rukkelet smeltet og man måtte kjøpe ny motor :smile:

G.

[ Denne Melding var redigert av: Gaute på 2002-06-03 11:31 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-03 11:28, evorkahn skrev:

hvorfor er mange av dere så opptatt av 3dmark? så lenge pcen min funker til de fleste spill driter jeg i hvor mange poeng jeg får.

Er helt enig,er veldig liten forskjell om du har 10000 3dmark og en kammerat har 9000 3dmark,du ser ikke noen forskjell på de to pcene i spill.

Kjetil

Lenke til kommentar

det er jo kjekt å ha noe å brife med at eg har rask pc osv. og så er det gøyt å se kva du kan få ut av litt overklokking, og se kva dirver som er raskeste

ellers så er det kjekt å ha over ca 4000-5000poeng, då klare du mest sansynleg spille dei feste nye spill på full guffe på grafikken

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-03 11:28, evorkahn skrev:

hvorfor er mange av dere så opptatt av 3dmark? så lenge pcen min funker til de fleste spill driter jeg i hvor mange poeng jeg får.

Ikke altid så lurt å drite i alt :grin:

Slik det har uttartet seg så har MadOnion's produkter deriblandt 3DMark2001 blitt referanse givende for ytelse innen grafikk og annen testing.

Da tenker du at det bryr ikke du deg om, helt ok, men, hvis en har to helt like systemer så kan det faktisk skille flere tusen poeng. Et av poengene er da at du som sitter med minst score skal kunne se hva som er mulig å få ut av systemet ditt.

Kanskje man allerede kjører gjennom samtlige spill uten problemer, tenk deg da hvordan spillopplevelsen ville blitt hvis du også fikk optimalisert ditt system.

Hvis du f.eks. kjører testen i 2001se med nature så kan du med litt tweaking øke fps med 30-40. Dette er faktisk en formidabel økning når en ser på hvor krevende denne testen er.

Så ikke se på scoren som ren skryting men og som et referansepunkt for hvor din maskin står i forhold til andre, rett og slett et utgangspunkt for egen optimalisering.

Lenke til kommentar

Quote:

Hvis du f.eks. kjører testen i 2001se med nature så kan du med litt tweaking øke fps med 30-40.

Forklar litt mer.. :grin:

Asus P4S533

Intel P4 NW 1.6ghz@??? :smile:

Samsung 512MB PC2700 333Mhz

Chieftec Dragon Midi tower (sølv)

Seagate Barracuda IV 80GB

Lite-On 40x12x48x

kerope.gif

[ Denne Melding var redigert av: Draco på 2002-06-03 17:37 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-03 17:36, Draco skrev:

Forklar litt mer..
:grin:

Verken orker eller gidder å ta hele leksa her og nå, så jeg foretar heller litt klipp og lim fra et tidligere innlegg:

Sjekk følgende innstillinger:

Antialiasing = av

V-sync = av

AGP 4x

AGP fastwrites = på

Et par andre tips er å innføre følgende tekst i system.ini: ConservativeSwapfileUsage=1.

Denne setningen innføres helt til slutt i system.ini, som en egen linje.

Det denne setningen gjør er å tvinge Windows til å bruke minne istedenfor swapfilen. Fordelen er at man unngår masse arbeid mot harddisken og legger dette på minnet istedenfor. Dette gjør at enkelte arbeidsoperasjoner foregår på nanosekunder istedenfor millisekunder.

Det andre du kan gjøre er å sette det virtuelle minnet på to ganger det faktiske minnet du har. Dvs at hvis du har 512 Mb ram så setter du det virtuelle minnet på 1024. Sørg for at du setter samme tallverdi på begge slik at Windows slipper å gjøre det samme arbeidet mot swap filen to ganger.

Det tredje er at du går inn på Direct3D settingene under skjermkortet og sørge for at Mipmap detalj nivå er satt til "beste ytelse".

Det fjerde er at en defragmentering ikke er det dummeste en kan foreta seg.

Det femte er at en bør ha en så fersk Windows innstallasjon som mulig.

Sist men ikke minst. Det er veldig mye å hente i bios. Sett minnet på det mest aggressive systemet ditt tåler, med så høy FSB som mulig. Scoren i 3DMark2001 er veldig avhengig av høy FSB.

Som en liten kuriositet kan du jo ta en titt på slapps.com og se hva vi har fått ut av systemene våre med å bruke disse innstillingene.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-04 01:20, jason skrev:

Det andre du kan gjøre er å sette det virtuelle minnet på to ganger det faktiske minnet du har. Dvs at hvis du har 512 Mb ram så setter du det virtuelle minnet på 1024. Sørg for at du setter samme tallverdi på begge slik at Windows slipper å gjøre det samme arbeidet mot swap filen to ganger.

Er det ikke best med 1.5 ganger det faktiske minnet? Sitter med best erfaring der.

Har en stygg følelse om at den ikke løfter eller senker scoren med mer en 5 3dMerker!

[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-06-04 01:26 ]

Lenke til kommentar

Quote:

evorkahn skrev (2002-06-04 19:28):

hvor mye tror dere jeg i 3dmark med et banshee kort jeg nettopp fant? skal sjekke snart hvis e gidder.

3dmarks er vel en litt "kjedelig" måte å teste pc'ene på.

De med gode skjemkort får gode resultater(ok da ikke bare det), og folk blir mege fornøyd ved å se høye score.

Selv syns jeg det er brifing og der er kjedelig....synses pc kommer an på hva man har på den jeg ;-D

Lenke til kommentar

3dmark har diverse nyttige funksjoner:

1. Du kan sammenligne score med andre maskiner med lik specs, og ut i fra det finne ut om du har noen flaskehalser. Sammenlign system på madonion.com. Utrolig vha nyeste driver kan gjøre med scoren :smile:

2. Du kan teste stabilitet. Spesielt nyttig om du overklokker PC'en, sett benchmarken eller demoen på loop.

3. Den er fin å se på. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...