Gå til innhold

Hva betyr 3500+ 2.2 ghz?

Wallaboy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må bare få dette ut av systemet.....:p

Betyr dette at Amd sine prossesorer har mer ytelse pr. megahertz enn intel sine?

En AMD prosessor får gjort mer "arbeid" pr. Hertz (Hz) enn en Intelprosessor.

Sagt på en annen måte så trenger en Intelprosessor flere klokkesykluser (Hz) for å gjøre det samme som en AMD prosessor.

Dette skyldes at Intel har valgt en arkitektur der hver instruksjon fra programmet som kjøres må gjennom mange "steg" (steps) for å bli behandlet, mens AMD bruker færre "steg". Når hvert "steg" tar en klokke må Intel dermed kjøre høyere klokkefrekvens for å få en instruksjon igjennom på samme tid som AMD prosessorene.

(forsøk på en enkel forklaring av en komplisert greie)

Edit:

Kan legge til at den greia som behandler instruksjonene kalles "pipeline".

Intel har da mange "steg" i pipelinen, vi sier at pipelinen er dyp.

AMD har en kortere pipeline som til gjengjeld er "bredere" (gjør flere ting på en gang)

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
AMD 64 er flinkere til å "utnytte" hver MHz slik at systemet blir like/raskt raskere ved lavere MHz.

Altså en AMD 64 +3500 vil yte som en Pentium 4 3.5GHz (800FSB utgaven med HT)/Eller mer.

faktisk hørt flere steder at det er 533 utgaven... :whistle: Men ikke vet jeg, har aldri hatt Intel jeg... :shrug:

Endret av ADT
Lenke til kommentar
AMD 64 er flinkere til å "utnytte" hver MHz slik at systemet blir like/raskt raskere ved lavere MHz.

Altså en AMD 64 +3500 vil yte som en Pentium 4 3.5GHz (800FSB utgaven med HT)/Eller mer.

faktisk hørt flere steder at det er 533 utgaven... :whistle: Men ikke vet jeg, har aldri hatt Intel jeg... :shrug:

Du mener XP (32 bits) utgavene av AMD regner jeg med.

Lenke til kommentar

Du mener XP (32 bits) utgavene av AMD regner jeg med.

whatever pleases your eyes :) trodde faktisk at de ikke endret det når de gikk over til 64bit...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...