Gå til innhold

Matrox vs Radeon ved bildekvalitet

tørrfisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sitter selv på et Parhelia 128MB kort med 2 CRT skjermer og 1 TV, alt sammen koblet og kjørt samtidig. Parhelia er langtfra et godt spillkort, men å si det er ubrukelig er vel kanskje å ta litt hardt i (selvom P650 er noe tregere enn Parhelia).

Men etter det jeg har sett av tester og erfart er at det er relativt stor forskjell på 2D kvaliteten på de forskjellige kortene og produsentene for både nVidia og ATI brikker. Så ender du opp med et ikke-Matrox kort vil jeg ihvertfall sørget for å kjøpe et dyrt kort fra en annerkjent leverandør relativt til brikken som sitter på kortet. Altså blant ATI 9600 kortene kjøp et av de "beste" og dyreste modellene siden de generelt har bedre komponenter enn billgutgavene.

Cobos

Lenke til kommentar
Har siklet på et Radeon 9800 Pro kort ja :yes:

Så hadde vært flott viss fargegjengivelsen er bra på den! :D

Noen som vet noe om det?

Jeg har et Radeon 9700 Pro, og dette kortet fungerer meget godt i 2D. Radeon 9800 Pro er etterfølgeren, så det er i hvert fall ikke dårligere, om ikke bedre. ATI har alltid vært gode på 2D.

Lenke til kommentar

Til den prisen du er oppe i nå, og til den bruken du har skissert ville jeg heller tatt et nVidia kort faktisk. De er bedre i flerskjermsoppsett enn ATi, og det er noe som kanskje bil med aktuelt etterhver til den bruken du har oppgitt.

3D ytelse til nVidia GeForce 6600GT er desuten bedre enn ATi Radeon 9800Pro, og kvaliteten er heller ikke dårligere....

Edit: For eksempel dette...

XFX GeForce 6600GT 128MB GDDR3 AGP, Tv-Out, Dual-DVI, Retail

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305051&cks=PRL

Der har du bra spillytelse, og ikke minst mulighet for dual-DVI

Edit2: Slenger med en test av XFX kortet her. Som du ser eier det 9800pro kortet i spill, som det skrives er også kvaliteten på kortet bra. Så tror dette kortet gir mest for pengene i det segmentet...

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...00gtagp&page=13

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Så med andre ord trenger jeg ikke matrox for bilderedigering? :hmm:

Vel, hvis du bare skulle drevet med bilderedighering ville jeg sagt ja. Kjøp et Matrox kort, men du sier at du har tenkt til å spille endel også, og det er ikke Matrox kortet beregnet til.

Stemmer det GeForce 6600GT AGP kortet er ikke på lager, hvis du titter på andre nettbutikker så finner du nok et som er på lager. Det er like bra som ATi kortene til bilderedigering, og mye bedre til spilling...

Lenke til kommentar
Raptor' date='11/12/2004 : 17:10']
Så med andre ord trenger jeg ikke matrox for bilderedigering?  :hmm:

Vel, hvis du bare skulle drevet med bilderedighering ville jeg sagt ja. Kjøp et Matrox kort, men du sier at du har tenkt til å spille endel også, og det er ikke Matrox kortet beregnet til.

Stemmer det GeForce 6600GT AGP kortet er ikke på lager, hvis du titter på andre nettbutikker så finner du nok et som er på lager. Det er like bra som ATi kortene til bilderedigering, og mye bedre til spilling...

Takker! :D

Skal se etter det!

Lenke til kommentar
Matrox har bedre funksjoner. ATi kortene støtter ikke GigaColor for eksempel.

Feil... GigaColor er bare Matrox's navn på sine 2st. 10-bit DAC'ene, ATi har hatt denne "funksjonen" siden R300 også, dog kom den ca. 6mnd'er etter Parhelia.

Dual integrated 10-bit per channel 400 MHz DACs

Både ATi og nVidia har ofte hatt dårlig kvalitet på den andre skjermen,...

Jeg har kjørt Dualscreen setup siden R200 dagene... har ikke merket noe forskjell på secondary (kjørte 2.st Sony Multiscan200ES) skjermens bildekvalitet.

Jeg driver en del med bilderedigering selv.

Det som er fint med Matrox-kort, er at du vet det er bra 2D. Med ATI og NVIDIA kan det variere veldig siden de ikke produserer skjermkortene selv.

DAC'ene er integrerte i VPU'ene til ATi... Så, med mindre de fjerner transistorer fra VPU'ene, tror jeg det har null og niks å si hvilken produsent du velger :thumbup:. Ytelsen som stigfjell nevner kan forandre seg. Men hadde Sapphire holdt seg 100% til ref. design, så hadde ikke 128-bittene kommet på markedet mest sannsynlig, var det ikke Sapphire som først "lanserte" disse?

Lenke til kommentar
Matrox har bedre funksjoner. ATi kortene støtter ikke GigaColor for eksempel.

Feil... GigaColor er bare Matrox's navn på sine 2st. 10-bit DAC'ene, ATi har hatt denne "funksjonen" siden R300 også, dog kom den ca. 6mnd'er etter Parhelia.

Dual integrated 10-bit per channel 400 MHz DACs

Både ATi og nVidia har ofte hatt dårlig kvalitet på den andre skjermen,...

Jeg har kjørt Dualscreen setup siden R200 dagene... har ikke merket noe forskjell på secondary (kjørte 2.st Sony Multiscan200ES) skjermens bildekvalitet.

Jeg driver en del med bilderedigering selv.

Det som er fint med Matrox-kort, er at du vet det er bra 2D. Med ATI og NVIDIA kan det variere veldig siden de ikke produserer skjermkortene selv.

DAC'ene er integrerte i VPU'ene til ATi... Så, med mindre de fjerner transistorer fra VPU'ene, tror jeg det har null og niks å si hvilken produsent du velger :thumbup:. Ytelsen som stigfjell nevner kan forandre seg. Men hadde Sapphire holdt seg 100% til ref. design, så hadde ikke 128-bittene kommet på markedet mest sannsynlig, var det ikke Sapphire som først "lanserte" disse?

Med andre ord så gjør Radeon det bra på 2D og? :hmm:

Fint at du oppklarte den Gigacolor-saken! :D

Lenke til kommentar

anbefaler på det varmeste 9800PRO, disse kortene har tålt årenes løp strålende og duger til det meste. Det er virkelig lenge siden man tenkte på hvilket kort som hadde bra 2d ytelse (faktisk tilbake i Vodoo 2 tiden.).

i dagens marked vil du finne lite forskjell mellom de fleste fabrikantene.

Lenke til kommentar

Vil få bra grafikk i flysimulatorer som ''Lock-on'' eller IL-2, det er slike spill det vil bli brukt til.

Har ett 6800 i min andre maskin for FPS spill.

Syns radeon 9800 pro virker greit, husker det fra den gang det var det heteste som var.

Siden jeg ikke kan finne 6600GT noen steds, så ender jeg vel kanskje opp med det. :hmm:

Må få tak i et bra kort før jul, for da kommer brodern, og da blir det heftige luftkriger over lan! :yes:

Noen anbefalninger til hvilken modell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...