Gå til innhold

Matrox vs Radeon ved bildekvalitet

tørrfisk

Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger nytt kort som skal brukes hovedsakelig til photoshop redigering, har fått anbefalt Matrox P650, men har egentlig helst lyst på en Radeon 9600xt eller 9800, siden man kan ha det mye mer moro med de kortene.

Skal brukes på 19'' CRT.

Hvordan er 2D-kvaliteten og fargegjengivelsen på de kortene i forhold til Matrox? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Matrox har bedre funksjoner. ATi kortene støtter ikke GigaColor for eksempel.

http://www.matrox.com/mga/products/parheli...y/gigacolor.cfm

Her er en link med litt info om dette. Analog output på Matrox kortene er også bedre enn ATi sitt.

http://www.matrox.com/mga/workstation/digi...gital_image.cfm

Og hvis du i fremtiden ønsker en skjerm til så får du like bra kvalitet på skjerm nummer 2. Både ATi og nVidia har ofte hatt dårlig kvalitet på den andre skjermen, i tillegg har Matrox veldig bra støtte for flere skjermer.

Lenke til kommentar

Hvis maskinen bare skal brukes til trykking, er sikkert et Matrox-kort et greit valg. Det har vell bittelitt bedre 2D (pluss 40-bit hvis jeg ikke tar helt feil).

Forskjellen mellom ATI og Matrox er så liten for de fleste, at skjermen har mye mer å si for fargegjengivelsen.

NVIDIA har kommet seg kraftig på 2D i de siste årene, før var det er merkbar forskjell mellom ATI og NVIDIA.

Det som er fint med Matrox-kort, er at du vet det er bra 2D. Med ATI og NVIDIA kan det variere veldig siden de ikke produserer skjermkortene selv. Det er mer opp til produsentene om de vil bruke gode komponenter i produksjonen.

Lenke til kommentar
De største forskjellene ligger selvsagt i skjermen man bruker, 2D-teknologi er såpass velutviklet at det er marginal forskjelle mellom de ulike produsentene, i mine øyne hadde et "all around"-kort som radeon sine vært det beste valget.

Ja, Radeon-kortene er uten tvil de beste all-round-kortene. Hvis PCen bare skal brukes til 2D (og billedkvalitet er utrolig viktig) er Matrox er bra valg.

stigfjel: Jeg tror det er Sapphire (sp?) som lager de kortene. Er litt usikker her men.

Endret av Darth Kjell
Lenke til kommentar
stigfjel: Jeg tror det er Sapphire (sp?) som lager de kortene. Er litt usikker her men.

Selv om Sapphire skulle stå for produksjonen, er det likevel ATI som detaljstyrer hvordan disse kortene skal se ut. Disse kortene er referansekort, og da følger de 100% den spec'en ATI bestemmer. Dermed kan man være trygg på at man virkelig får det man kjøper. Du ser f.eks. ikke et Radeon 9800 Pro 128bit edition fra ATI selv...

Lenke til kommentar
De største forskjellene ligger selvsagt i skjermen man bruker, 2D-teknologi er såpass velutviklet at det er marginal forskjelle mellom de ulike produsentene, i mine øyne hadde et "all around"-kort som radeon sine vært det beste valget.

Jepp ! Det nytter ikke med et toppkort så lenge skjermen er dårlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...