Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

får ikke tilgang til den andre PC`en

Anbefalte innlegg

jeg sliter med å få opp den andre maskinen i nettverket. jeg har koblet sammen to PC`er med krysset nettverkskabel. jeg får allikevel ikke opp den andre maskinen.

det er snakk om en bærbar med XP Pro og en stasjonær med XP HE. På den bærbare får jeg opp en maskin, det er den selv. på den andre PC`en så får jeg bare en feilmelding om at jeg ikke har tilgang til nettverket. noen som har tips?

ganske grønn på dette området...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du satt opp begge maskinene på samme ip range/samme workgroup?

Hvis du sjekker ip'n på begge maskiner - klarer du å pinge den andre maskinens ip?

Og ikke minst, har du noen form for softwarefirewall som kan blokkere for deg (xp har jo en innebygget, og med sp2 så er den aktivert pr default. - Tror du må godkjenne lokale maskiners tilgang i den også)

Bare noen spm så vi klarer å lokalisere problemet ditt.

Lenke til kommentar

maskinene står i samme arbeidsgruppe, MSHOME, standarnavnet...

andre spm. må du nok forklare litt. er som sagt grønn på dette området...

softwarefirewall tror jeg er skrudd av for den tilkoblingen, men er ikke helt sikker på om det er gjort riktig. kan noen komme med framgangsmåte?

Btw: feilmeldingen jeg får er denne:

"Mshome er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser.

Listen over servere for denne arbeidsgruppen er ikke tilgjengelig nå."

Endret av bnezofil
Lenke til kommentar

Trykk på "start", velg "run" og skriv cmd og trykk return. Du vil da komme inn i et dos bilde.

Her skriver du ipconfig

Du vil nå få opp litt info om ip'n og det er den øverste du er interessert i. Der står det trolig 192.168.x.x (x'er er tall som kan variere) eller 10.0.x.x - det er uansett ikke så viktig enda. Noter ned ip'n (dersom du ikke kan se begge pc'ene samtidig) - gjør det samme på den andre pc'n men der skriver du i tillegg

ping x.x.x.x hvor x'ene representerer den ip'n du skrev av den første pc''n.

Svarer pc'n eller får du timeout?

Lenke til kommentar

dette er hva jeg får opp:

Ethernet-kort Lokal tilkobling:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks:

IP-adresse: 169.254.151.207

Nettverksmaske:255.255.0.0

Staandard gateway:

PPP-kort telenor

Tilkoblingspesifikt DNS-suffiks:

IP-adresse: 130.67.219.62

Nettverksmaske: 255.255.255.255

Standard gateway: 130.67.219.62

så ja, PC`en svarer. men hva skal jeg gjøre med denne IP`en? Dette er da fra den maskinen som jeg ikke får opp noe på. nå ser jeg forresten at jeg får opp den stasjonære maskinen under maskiner i arbeidsgruppen på den bærbare også, men jeg får ikke tilgang.

Lenke til kommentar

OK - vi nærmer oss. Det er forbindelse mellom maskinene.

Hvis du går på kontrollpanel, network conenctions, høyreklikker på forbindelsen der og velger propeties. Der skal Client for ms networks og printersharin være huket.

Brannmurer avslått.

Og se om du får kontakt nå.

Hvis du ikke får kontakt, trykk "start", velg search , velg computer and persons, og i feltet der skriver du ip'n på maskinen du søker.

Hvis du finner den, så er det bare å dobbelklikke på den, og du er inne. Hvis du ikke finner den der, må jeg i tenkeboksen litt.

Lenke til kommentar
Hvis du går på kontrollpanel, network conenctions, høyreklikker på forbindelsen der og velger propeties. Der skal Client for ms networks og printersharin være huket.

Kontrollpanel -> Nettverkstilkoblinger -> høyreklikk på forbindelsen til den andre maskinen og velg egenskaper. Klient for Microsoft-nettverk og deling av filer og skrivere i Microsoft-nettverk skal være huket av.

Vet egentlig ikke noe mer om problemet, men oversettelse var etterlyst.

edit: leif

Endret av ZLatzman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...