Gå til innhold

Lyd er best med en gang?

Anbefalte innlegg

Ikke ødelegg ørene deres med for høyt nivå. Permanent tap av hørsel betyr akkurat det: Permanent! Vedvarig bruk av hodetelefoner kan skade hørselen hvis man ikke passer volumet!

Det skal nå ganske mye til for å tape betydelig hørsel ved fornuftig bruk av hodetelefoner.

Men ting som er lurt å huske på er å ikke høre i mer enn 45-60min. av gangen om man ikke spiller svært lavt.

Men spiller man høyt kan det være ganske skummelt.

Har selv ca. 80% av normal hørsel + noen frekvenser jeg ikke hører.

Jobbe med konserter er noe dritt for ørene...

Burde du ikke slutte å jobbe med konserter hvis hørselen din er skadet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror jeg har veldig rare ører i så fall. Skrur jeg opp skiller bassen seg mindre ut, og jeg vil si jeg kan høre bassen langt mindre.

Jeg bruker AKG K-240 S.

Hehe, du er nok litt rar da ja.

Her ser du ett (litt stort) bilde av phon-skalaen, som skal gi ett bilde av hvordan vi oppfatter lyd. Legg merke til at forskjellen mellom bass 0g 4 khz blir mindre jo høyere opp i volum du kommer. For å forklare linjene, en linje markerer hvor høyt lydvolum du må ha på forskjellige frekvenser for at lyden skal bli subjektivt like sterk.

AtW

Hmm, merkelig :hmm:

Er jo egentlig logisk da øret blir mindre presist ved høyere volum og dermed flater grafen mere ut etterhvert som volumet stiger.

Kanskje kjøpe meg nye ører til jul da :thumbup:

Vet ikke om jeg er enig med deg at mindre avvik fra den reelle lydeffekten er "mindre presist" men jeg hadde neppe skiftet ut ørene hvis jeg var deg. Det er sikkert nyttig å høre bass sterkere enn vanlig på lave volum ett eller annet sted. Og det finnes jo millioner med vanlig hørsel.

AtW

Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg er enig med deg at mindre avvik fra den reelle lydeffekten er "mindre presist" men jeg hadde neppe skiftet ut ørene hvis jeg var deg. Det er sikkert nyttig å høre bass sterkere enn vanlig på lave volum ett eller annet sted. Og det finnes jo millioner med vanlig hørsel.

I am unique!

Jeg ba om overføring til kokketroppen da jeg var i militæret da jeg fikk problemer med den støyen soldater vanligvis utsettes for. Også lærte jeg å lage mat :w00t:

Lenke til kommentar
off topic

kjøpte hd500 for 1200kr-er redd jeg betalte altfor mye-for jeg ser nå at du kan få modeller over 500 for en billigere penge

Har jeg gjort et dårlig kjøp?

Tja jeg ga noe rundt det samme for mitt HD500 for noen år siden. Det var blandt det bedre for 3-4 år siden og kostet godt over 1000kr mange steder,

Lenke til kommentar
Ikke ødelegg ørene deres med for høyt nivå. Permanent tap av hørsel betyr akkurat det: Permanent! Vedvarig bruk av hodetelefoner kan skade hørselen hvis man ikke passer volumet!

Det skal nå ganske mye til for å tape betydelig hørsel ved fornuftig bruk av hodetelefoner.

Det er det det ikke skal. En av grunnene til dette er at øret er ikke laget for å ha støykilder så nær. Kroppens måter å forsvare seg på mot høye lyder fungerer ikke skikkelig.

En annen årsak er at normalt vil en person spille musikk høyere med hodetelefoner fordi han vil maskere støyen utenfra, noe som kan resultere i veldig høye volumer, uten at man egentlig legger merke til at de er veldig høye.

Lenke til kommentar
Det er det det ikke skal. En av grunnene til dette er at øret er ikke laget for å ha støykilder så nær. Kroppens måter å forsvare seg på mot høye lyder fungerer ikke skikkelig.

Kilde? Jeg kan ikke se at det er noen prinsipiell forskjlle mellom en dempet bølge. Og en bølge som har lavere amplitude og som ikke er dempet. Hvorfor er det isåfall slik at to bølger med samme lydnivå skal være forskjellig på denne måten?

AtW

Lenke til kommentar
Finnes det et program som kan lastes ned og måler hvor mange Desibel headsettet spiller med til forskjellige tider ?

Vet ikke om det finnes noe direkte, med det skulle vel kanskje være mulig å lese av effektivverdien til spenningen direkte fra lydkortporten, og kombinere dette med motstand og følsomhet/effektivitet.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Finnes det et program som kan lastes ned og måler hvor mange Desibel headsettet spiller med til forskjellige tider ?

Det finnes mange programmer som kan måle lydtrykksnivåer (et eksempel er WinMLS), men bare husk at utstyret skal kalibreres slik at man måler riktig. Dessuten må man ha ustyr som kan måle lydtrykket skikkelig fra hodetelefoner. F.eks. B&K Head and Torso.

Jo, men da er du avhengig av en lydtrykksmåler, og en mikrofon. WinMLS er foresten bra saker, vet du om ett liknende program som kan manipulere signalet utifra frekvensresponsen på målepunktet (typisk du måler impulsresponsen i lytteposisijonen, og programmet lager utifra dette ett dugene filter som kompanserer, slik at man får flatere frekvensrespons? Kanskje tilogmed legger inn forsinkelse/volumendringer for å kompansere for "skeiv" høyttaler plassering).

AtW

Lenke til kommentar

Det du snakker om er heter konvolusjon, og du er i denne sammenhengen interessert i å oppveie virkningene av den målte impulsresponsen (right?). Det er (i teorien) ikke verre enn å "snu fasen" på impulsresponsen (egentlig bytte + og -) og konvollere dette med utgangssignalet. Da vil man, i akkurat dette punktet, høre musikken uten respons fra rommet.

Det kan jo ha sine negative sider også, ettersom man er vandt til å høre på musikk og romresponsen samtidig (å lytte til musikk i ekkofritt rom er ikke gøy!), så da ville jeg funnet en impulsrespons fra et sted med god lytteposisjoner (i stereo), f.eks. et studio. Men da må man jo ha disse impulsresponsene også.

Programvare til å gjøre dette? Vel... det finnes jo programvare som lager romklang basert på konvolusjonsteknikken "on the fly". VST-effekten SIR er et eksempel på dette, og skal i teorien fungere likt som det jeg beskrev over (selv om SIR er laget for romlige impuls responser og ikke "fasevendte").

Ellers ville jeg brukt Matlab.

Lenke til kommentar
Det du snakker om er heter konvolusjon, og du er i denne sammenhengen interessert i å oppveie virkningene av den målte impulsresponsen (right?). Det er (i teorien) ikke verre enn å "snu fasen" på impulsresponsen (egentlig bytte + og -) og konvollere dette med utgangssignalet. Da vil man, i akkurat dette punktet, høre musikken uten respons fra rommet.

Det kan jo ha sine negative sider også, ettersom man er vandt til å høre på musikk og romresponsen samtidig (å lytte til musikk i ekkofritt rom er ikke gøy!), så da ville jeg funnet en impulsrespons fra et sted med god lytteposisjoner (i stereo), f.eks. et studio. Men da må man jo ha disse impulsresponsene også.

Programvare til å gjøre dette? Vel... det finnes jo programvare som lager romklang basert på konvolusjonsteknikken "on the fly". VST-effekten SIR er et eksempel på dette, og skal i teorien fungere likt som det jeg beskrev over (selv om SIR er laget for romlige impuls responser og ikke "fasevendte").

Ellers ville jeg brukt Matlab.

Sånn jeg ser det så er det jo ikke nødvendig å fjerne etterklangen, hovedproblemet er vel interferens i de første refleksjonene, og det skulle man tro det gikk greit å kompansere for (ikke å fjerne den helt, men å gjøre nivåforskjellene mindre). Og i tillegg sørge for at man får ett skikkelig stereobilde. Å få gjort dette realtime vha matlab får ihvertfall ikke jeg til.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Man kan jo alltids fjerne "romklangen" fra impulsresponsen, slik at man kan korrigere for de tidlige refleksjonene. I praksis kan man jo bare editere impulsresponsen som en annen fil, og fjerne alt etter f.eks. 50 ms.

Dette vil jo la seg gjøre hvis du spiller musikk i et program som støtter VST (mulig at det finnes en plugin til Winamp som gjør at du kan kjøre VST-effekter der).

Har du målt lytterommet ditt med WinMLS (evt tilsvarende program)?

EDIT: (Etter jul er det planen å teste en hardware-VST enhet til slikt bruk. Kan sikkert poste noen av resultatene hvis det skulle vise seg å være mulig å gjøre.)

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...