LordBoom Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Vi har bestemmt oss for å kjøpe inn en bærbar pc til familien. Den skal hovedsaklig brukes hjemme og til kontorarbeid (word, surfing, excel og enkel fotobehandling). Ikke til spill. Den skal koste under, eller rundt 10000kr. Her er de vi har sett på til nå: http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=56639 http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=56147 http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=55723 http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=56041 Har dere noen erfaringer med noen av disse, eller er det noen andre dere vil anbefale? På forhånd takk. Beklager at jeg poster et spørsmål på første posten, men hørte så mye bra om dere på et annet forum jeg spurte på. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Ville kjøpt denne: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5178 Ps. operativsystem må kjøpes separat... Lenke til kommentar
LordBoom Skrevet 10. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2004 Hvordan er det med batterikapasitet og sånt på den du foreslo? Kunne ikke finne noe særlig info om det. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Ta en tlf. til netshop, vurderer å kjøpe en selv. Mye maskin for pengene, noen her som vet "bedre" maskin under 10K ? Lenke til kommentar
LordBoom Skrevet 10. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2004 Skal se om jeg ringer i morra, blir nok denne da, hvis ingen har noen bedre forslag? Vil helst ikke ende opp med katta i sekken, og specs. så denne ser jo veldig bra ut, men er det noen som faktisk har testet den? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Skal se om jeg ringer i morra, blir nok denne da, hvis ingen har noen bedre forslag? Vil helst ikke ende opp med katta i sekken, og specs. så denne ser jo veldig bra ut, men er det noen som faktisk har testet den? Google.com har en del info, flere her i forum har kjøpt den maskinen.... Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 1557-maskinen er absolutt et bra kjøp, er en god del erfaringer med den på forumet her, let litt rundt. Lyst på en liten maskin til under 10 000 kan iBook være et alternativ. Litt under 9 laken for den billigste til studentpris. Lenke til kommentar
Slikape Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Her er vel en god del erfaringer med den maskinen. http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=317307 Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Ville kjøpt denne:http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5178 Ps. operativsystem må kjøpes separat... Ingen av de maskinen du har nevnt kan måle seg i ytelse med denne. Spørmålet blir om du får denne før jul, da mange som har forsøkt å bestille denn har fått beskjed fra Netshop om at de ikke har flere kabinetter igjen. Det er absolutt er meget bra tilbud. Dell har forøvrig tilbud på enInspiron 510m Lenke til kommentar
krisealv Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Poenget er vel litt det at maskina skal koste 10000 med OS, 1557 er ei dritmaskin, Hadde den sjølv i 2 mnd. SXGA+ er alt for dårleg oppløsning for 15" bør vere uxga som du nå byrjar å få på somme maskiner igjen, skjermen på 1557 er så dårlig at når du ser på film med sorte kanter i topp og bunn (eller mørke ting generelt) så "vrenger" skjermen seg, du kan ikkje sjå rett på skjermen men må sjå på den i en svak fallende vinkel. Byggekvaliteten er heller ikkje så veldig bra at det gjer noko. Om eg kan få anbefale nåke så må det vere en dell, maksinene følest og er bedre, mange av dei er jævlig stygge, men servicen er ypperlig, og dette er noko du bør vurdere. Mange drit opp i servicen så lenge dei får pcen 100 kr billigare, men ei bærbar maskin har ofte større behov for reparasjonar då dei flyttast rundt. Hadde sjølv en dell 500m inntil nylig (dama har den no) og ventar på ei toshiba portege m200 frå USA i næraste augenblenk. Generellt er merke pcane gode (ikkje Fujitsu siemens amilo då dei ofte er bygd av samme leverandør som 1557) Ibm er ypperlig, og acer er heller ikkje å forakte. slike "bygg sjølv laptoppar kan verke ypperlige for folk som ikkje har prøvd anna, men dei er drit.Jævlig forbanna på alle dei positive testane 1557 ufortjent har fått. Lenke til kommentar
E.T Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Poenget er vel litt det at maskina skal koste 10000 med OS, 1557 er ei dritmaskin, Hadde den sjølv i 2 mnd. SXGA+ er alt for dårleg oppløsning for 15" bør vere uxga som du nå byrjar å få på somme maskiner igjen, skjermen på 1557 er så dårlig at når du ser på film med sorte kanter i topp og bunn (eller mørke ting generelt) så "vrenger" skjermen seg, du kan ikkje sjå rett på skjermen men må sjå på den i en svak fallende vinkel. Byggekvaliteten er heller ikkje så veldig bra at det gjer noko. Om eg kan få anbefale nåke så må det vere en dell, maksinene følest og er bedre, mange av dei er jævlig stygge, men servicen er ypperlig, og dette er noko du bør vurdere. Mange drit opp i servicen så lenge dei får pcen 100 kr billigare, men ei bærbar maskin har ofte større behov for reparasjonar då dei flyttast rundt. Hadde sjølv en dell 500m inntil nylig (dama har den no) og ventar på ei toshiba portege m200 frå USA i næraste augenblenk. Generellt er merke pcane gode (ikkje Fujitsu siemens amilo då dei ofte er bygd av samme leverandør som 1557) Ibm er ypperlig, og acer er heller ikkje å forakte. slike "bygg sjølv laptoppar kan verke ypperlige for folk som ikkje har prøvd anna, men dei er drit.Jævlig forbanna på alle dei positive testane 1557 ufortjent har fått. Dessuten er 1557 stygge som fy ^^ Lenke til kommentar
krisealv Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) Hadde faktisk nøyaktig den maskina som er lenka til (specs), med grafikkkortet og alt, kun utseendet som er forskjellig då eg hadde en 1557g lik dei med radeon 9700 128mb Må forresten ikkje finne på å kjøpe den FS amilo pro v2000 då den er egentlig en 1555- særs nær slektning av 1557. Å ja. dei ser for jævlige ut. Endret 10. desember 2004 av krisealv Lenke til kommentar
bragoon Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Sitter på en Aopen 1557 (radeon 9700 128Mb) nå, og må si meg sterkt uenig med "krisealv". Har ikke hat t noen problemer med den, og jeg vil påstå at det er få maskiner som yter like bra til den prisen. At Netshop har en så billig er jo kjempebra. Jeg betalte vel ca 13-14000 for ei lignende maskin for noen måneder siden. Synes 1400x1050 er akkurat passe oppløsning på en 15". 1024x768 er alt for lite, det bør styres unna. Jeg har ikke noe problemer med skjermen på min 1557 "krisealv" nevnte her IBM, men det blir vel lite aktuelt til 10 000, da må du vel fort doble og vel så det for å få noe med lignende spesifikasjoner Jeg vil anbefale 1557-maskinene. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Enig med forrige innlegget. Har en 1557 GLS selv. Og vil sterkt anbefale maskinen. En veldig god maskin til en god pris. Og unger vil spille hvis det er en familiemaskin. Sims 2 og slikt. Det krever maskin med guff. så ikke undervurder et grafikkort. OG ja. på en 15" vanlig skjerm er 1400 x 1050 nok oppløsning. IBM er bra, men dyrt. Plastikk chassis på bærbare blir bare mer og mer vanlig. er faktisk utrolig hva moderne plastikkblandinger kan tåle av juling, så det trenger ikke å være dårlig så det er sagt. Og når det gjelder PC så gir jeg faen i utseende bare den gjør det den skal. At den ser pen ut er bare et pluss. og jeg syns 1557 serien ser helt OK ut. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Synes 1400x1050 er akkurat passe oppløsning på en 15". 1024x768 er alt for lite, det bør styres unna. Jeg har ikke noe problemer med skjermen på min 1557 Det står da 15" SXGA på denne netshoppen og da er det vel normalt sett 1024x768 Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Synes 1400x1050 er akkurat passe oppløsning på en 15". 1024x768 er alt for lite, det bør styres unna. Jeg har ikke noe problemer med skjermen på min 1557 Det står da 15" SXGA på denne netshoppen og da er det vel normalt sett 1024x768 Det er det ja. Bra noen følger med Det er litt for lite på en 15", men ellers topp maskin. Men skal du ha noe til 10 000,- Så kan man ikke plukke på øverste hylle. Lenke til kommentar
bragoon Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Det står da 15" SXGA på denne netshoppen og da er det vel normalt sett 1024x768 SXGA er 1280x1024, SXGA+ er 1400x1050, Kilde http://en.wikipedia.org/wiki/SXGA Husker jeg ikke helt feil er 64Mb-versjonen på 1400x1050, så det er nok den oppløsningen det er... Lenke til kommentar
Filla Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 krisealvSXGA+ er alt for dårleg oppløsning for 15' .........venter i spenning på krisealvs oppramsing av 10 000 kroners laptoper med 1600x1200 skjerm. - Denne karen spør om kjøperåd i 10 000 kroners klassen, ikke hva som ville vært verdens beste laptop. Tilbake til trådstarters spørsmål: Du trenger ikke et "hipt" skjermkort når du ikke skal spille på laptopen. Office programmer og musikk programmer er IKKE grafikk-krevende. Etter mine begreper trenger du en laptop med P-m prosessor (CPU-delen av det man kaller CENTRINO) eller en Celeron M cpu, samt 15' skjerm med SXGA+ oppløsning. Laptoper med SXGA er imidlertid ikke så vanlige i 10k klassen, så kanskje du bør nøye deg med XGA. Resten får bli etter smak og behag. Tar meg den frihet å linke inn et par alternativ. IBM R50 + 256 MB RAM Fujitsu Siemens v2000 + 256 RAM ACER 1412 Toshiba 50107 DELL 510M Alle disse er "greie" laptoper, der operativsystem er inkludert i prisen og som samlet ikke skal overstige 10 000 kroner med mer enn et par 100-lapper. Om du har operativsystem fra før, og/eller kan gå opp et par tusen i pris, har de forskjellige nettbuttikkene laptoper som du kan konfigurere selv. Eksempler er Tundra fra www.psdata.no , 1557 fra www.netshop.no , G556 fra www.multicom.no osv. Dette er og greie laptoper, som mange forumbrukere her har sagt seg fornøyde med (mange, ikke alle). Det er vel mange av oss som HELLER kunne tenkt seg en IBM til 30 000 kroner, eller en Acer Ferrari til 20 000 osv, men du spurte nå engang etter en laptop til 10 ! .....ja, lykke til ! Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) Det står da 15" SXGA på denne netshoppen og da er det vel normalt sett 1024x768 SXGA er 1280x1024, SXGA+ er 1400x1050, Kilde http://en.wikipedia.org/wiki/SXGA Husker jeg ikke helt feil er 64Mb-versjonen på 1400x1050, så det er nok den oppløsningen det er... Stemmer. Så på XGA i denne tråden 1400x1050 er SXGA+, det står da SXGA Endret 10. desember 2004 av Frekkas Lenke til kommentar
krisealv Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 (endret) Såg en Fujitsu siemens med uxga for 10000 under månedens laptoptilbud på itavisen eller digi eller nåke, den hadde semperon og virka som ei grei maskin, om det ikkje hadde vært for byggekvaliteten som sannsynligvis e ganske lik 1557. Faktum e at alle maskiner kan ha gode specs, men det kreves litt meir for å bygge ei bra maskin. Sei ikkje at dei skal satse på ei IBM t42 maskin eller nåke, men R5x seria er nede i 10000 her og der. Venter no på mi nye m200 som sagt tidligare, har ikkje tidligare ville ha kjøpt ei lita maskin på grunn av kun xga oppløsning, men denne har sxga+ og geforce på en 12" skjerm, i sammenligning så blir det litt lite med sxga+ på en 15", ei skam egentlig at vi i løpet av alle desse åra ikkje har god nok oppløsning til å vise eit bilde på 10x15 cm på en 15" skjerm! Endret 11. desember 2004 av krisealv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå