JuGeun Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Latterlige argumenter Dotten. Vålerenga var med i gullkampen frem til 2min før serien var over. Litt forskjell på det og en liten ledelse i seriestarten. Ellers tyder jo slik regional selvhevding på at enkelte føler de har noe å bevise. Hvorfor kan jeg ikke svare på.. Når det gjelder Opera, Storting, store bedrifter osv.: Lev med at vi har en hovedsstad. Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 selv bor jeg i løten (rett ved hamar). dette er visstnok super bygda hvor folk gå med kumøkk på buksene på skolen og alle er noen forferdelige bondeknøl som ikke vet hva mobiltelefon er engang. kan seriøst ikke skjønne hvor folk har slike ting fra engang Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2004 Var bare et forslag. Men... Sandnes langt nok for deg? Vet faktisk ikke. Er totalt håpløs på geografi, som så mye annet Lenke til kommentar
Inc Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 (endret) Hadde det ikke vært for rundkjøringer så hadde vi ikke kommet med i listen engang. :!: :!: :!: . Ulykker i rundkjøringer er noe av det jeg ser oftest.. Godt poeng Endret 11. desember 2004 av regga Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2004 Latterlige argumenter Dotten. Vålerenga var med i gullkampen frem til 2min før serien var over. Litt forskjell på det og en liten ledelse i seriestarten. Ellers tyder jo slik regional selvhevding på at enkelte føler de har noe å bevise. Hvorfor kan jeg ikke svare på.. Når det gjelder Opera, Storting, store bedrifter osv.: Lev med at vi har en hovedsstad. "Vi er hovedstad derfor skal vi ha mer penger og kulturbygg" Ja skal si det var et godt argument... Angående VIF så kom førstesideoppslagene om VIF lenge før de var skikkelig inn i gullkampen. Den kom når RBK begynte å tape og Tromsø Bl.a lå like godt ann som VIF Men vi skal alltids være takknemlig for Oslo. Alle narkisene, advokatene og politikerne som er uønsket andre steder i landet drar jo den veien(ihvertfall en god del). Er som å se all skiten som renner mot avløpet Lenke til kommentar
~Alex~ Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 (endret) PIKKABO En hovedstad er den byen i et land, eller en annen politisk enhet, der den politiske administrasjonen holder til. Hovedstaden er ofte, men ikke alltid, den største byen i den aktuelle enheten. EDIT: Er usikker på hvorfor jeg quota, men jeg følte for det.. Oslo er som sagt Norges hovedstad og som i de fleste vestlige land blir det satset mere offentlige penger i hovedstaden enn i andre byer i landet. Dette er vanelig! [bTW: meste parten av de offentlige pengene som blir brukt av staten (ikke komunen) på byen Oslo kommer ikke fra et annet fylke eller komune, men fra havet. Oljen er grunnen til at Norge bruker mye penger på hovedstaden sin, ikke fisk eller reinsdyr. Så når trådstarter sier at Oslo er et penge sluk som tar penger fra resten av landet blir det ikke helt treffende etter min mening.] Og greia med at vi bygger en Opera som er dyr mener jeg er greit, alle andre Europeiske hovedstader har store kultur bygg å skilte med. På tide at Oslo også får det! Endret 11. desember 2004 av ~Alex~ Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 (endret) [bTW: meste parten av de offentlige pengene som blir brukt av staten (ikke komunen) på byen Oslo kommer ikke fra et annet fylke eller komune, men fra havet. Oljen er grunnen til at Norge bruker mye penger på hovedstaden sin, ikke fisk eller reinsdyr. Så når trådstarter sier at Oslo er et penge sluk som tar penger fra resten av landet blir det ikke helt treffende etter min mening.] Men oljepengene kunne da ha gått til annet enn Oslo også? Og greia med at vi bygger en Opera som er dyr mener jeg er greit, alle andre Europeiske hovedstader har store kultur bygg å skilte med. På tide at Oslo også får det! Hvor mange prosent av befolkningen har interesse av å gå i en Opera? Og hvor mange får tilgang til den? I forhold til vårt landstrakte land ligger Oslo ganske usentralt til, dog i området der flest mennesker bor. Og hvorfor må Norge absolutt gjøre det samme som andre europeiske hovedsteder? For å sitere PoleCat fra hans blog: Nå er jeg veldig fristet til å dra frem alle foreldres kjære argument; "Om alle andre hoppet fra en bro...", .... Endret 11. desember 2004 av Mr.Berg Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2004 (endret) PIKKABO Så når trådstarter sier at Oslo er et penge sluk som tar penger fra resten av landet blir det ikke helt treffende etter min mening.] Vel poenget er at grunnen til at vi eier havområdene som vi gjør er pga kyst Norge Dvs, hadde Østlandet blitt egen stat så måtte de klart seg uten oljepenger og fiskepenger. BLir ikke mye til overs til opera da EDIT: En ting til. Operaen ble godkjent av samtlige partier på stortinget...... Litt av et demokrati... Endret 11. desember 2004 av Dotten Lenke til kommentar
~Alex~ Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 PIKKABO Så når trådstarter sier at Oslo er et penge sluk som tar penger fra resten av landet blir det ikke helt treffende etter min mening.] Vel poenget er at grunnen til at vi eier havområdene som vi gjør er pga kyst Norge Dvs, hadde Østlandet blitt egen stat så måtte de klart seg uten oljepenger og fiskepenger. BLir ikke mye til overs til opera da EDIT: En ting til. Operaen ble godkjent av samtlige partier på stortinget...... Litt av et demokrati... 1. En opera er ikke bare som en kino, en ting du går inn i ser på og går ut å er gla. Det er et symbol på kultur (kanskje et ganske teit symbol, men fortsatt et symbol). Så det med at veldig få vil kunne bruke den er et litt rart argument (mener jeg). I sydney har de en stor og fin Opera som har blitt byens lande merke, jeg vil tro de hadde de samme diskusjonene som oss, men Operaen har blitt et moderne symbol på byen og landet. 2. Jeg kan være enig at for lite penger blir brukt på kultur i Nordnorge, men å si hypotetiske ting som at "Dvs, hadde Østlandet blitt egen stat så måtte de klart seg uten oljepenger og fiskepenger" er bare dumt. Kan svare hypotetisk jeg, HVA HVIS ØSTLANDET HADDE BLITT DEN DEL AV SVERIGE OG IKKE VI HADDE VÆRT EN DEL AV NORGE SÅNN AT VI IKKE HADDE STARTE OLJE BORING??? ELLER HVA MED AT VI KANSKJE IKKE VILLE VÆRT SÅ HELDIGE MED GRENSENE I NORDSJØEN????. Noen ting er som de er, de kan virke urettferdige på noen, men en ting er sikkert Oslo komune svømmer ikke i penger. Vi mange dårlige skoler, for lite barnehage plasser, mye fatigdom, lite politi osv. Så Norge sliter med fordelings spørsmål som alle andre land, men for å gjøre noe med de må man se det i en helhet ikke bare subjektivt som i denne tråden. Men Jeg vil legge til at Nordnorge får en del kultur støtte, "Norges kultur hovedstad" Tromsø ligger i Nordnorge og denne byen er en kultur perle. Jeg hadde ikke begynt å klage hvis Operaen hadde blitt bygd der, men at valget falt på Oslo er vel litt naturlig. Men neste gang vi skal ha showoff med stort bygg så mener jeg et konserthus eller noe lignende i Tromsø ville vært passende. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2004 Et saklig svar der ~Alex~. Men å bygge en Opera pga at vi vil ha et "symbol" er jo rimelig primitivt. Det er litt som gutta boyz som kjøper seg alt for dyre mobiler og råne biler som kompensasjon, eller det man kaller "penis forlenger" At politikerene gang på gang påpeker at man trenger mer midler til helse, politi osv men samtidig godkjenner en opera til flere milliarder. gjør ihvertfall for meg at politikerne mister integriteten sin. Prioritering er en viktig ting. Og å tro at man ikke ville borret etter olje i nordsjøen hvis østlandet tilhørte svenskene er nok noe vås. Men det er jo alltids morsomt med spekulering Og man kan jo stille spørsmål hvorfor Oslo har så utrolig mye større problemer med fattigdom, narkotika, kriminalitet osv enn andre deler av landet. Er det for lite penger, eller er det en holdning blant deler av befolkningen som er roten til "ondskapen". Min erfaring er uhvertfall at man generelt sett blir mer hjelpeløs jo mer penger og hjelp man er vant til å få. Men det kan jo være feil det også Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Opera og kultur er et nasjonalt anliggende, og det er naturlig å legge et slikt bygg i landets hovedstad og der i landet hvor det bor flest mennesker. At oljepengene bare går til Oslo er direkte latterlig, å fremsi sånne påstander vitner om lite kjennskap til faktiske forhold. Oslo får mindre igjen rent forholdsmessig i forhold til beskatning og verdiskapning, Oslo er ingen rik kommune. Noen her har problemer med tertiærnæring, men, guess what, en post-industriell stat kjennetegnes ikke ved råvareproduksjon. Verdiskapning lik den som er i Oslo er den vi skal leve av når oljen tar slutt. Og at vi "eier ditt og datt på grunn av kystnorge" blir kun semantikk, det betyr ikke at det er i de landsdelene verdiskapningen foregår, kontinentalsokkelen er nasjonal. Mindreverdighetskompleksene til enkelte landsdeler fører jo nå bl.a. til at flysikkerheten blir forverret. Distriktspolitikken er Norges største tapsprosjekt. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2004 (endret) Opera og kultur er et nasjonalt anliggende, og det er naturlig å legge et slikt bygg i landets hovedstad og der i landet hvor det bor flest mennesker. At oljepengene bare går til Oslo er direkte latterlig, å fremsi sånne påstander vitner om lite kjennskap til faktiske forhold. Oslo får mindre igjen rent forholdsmessig i forhold til beskatning og verdiskapning, Oslo er ingen rik kommune. Noen her har problemer med tertiærnæring, men, guess what, en post-industriell stat kjennetegnes ikke ved råvareproduksjon. Verdiskapning lik den som er i Oslo er den vi skal leve av når oljen tar slutt. Og at vi "eier ditt og datt på grunn av kystnorge" blir kun semantikk, det betyr ikke at det er i de landsdelene verdiskapningen foregår, kontinentalsokkelen er nasjonal. Mindreverdighetskompleksene til enkelte landsdeler fører jo nå bl.a. til at flysikkerheten blir forverret. Distriktspolitikken er Norges største tapsprosjekt. Poenget er ikke om hvor Operaen bør legges. Men om det er naturlig å bygge en opera før man ordner opp i andre viktigere forhold? Er ikke lenge siden man la marinen til kai fordi logistikkfolk i forsvaret(les:ikke sjøforsvaret) brukte så sinnsykt mye penger. Har forresten ikke fått med meg at noen her har påstått at alle oljepengene går til østlandet Angående flysikkerheten, så er det rart at ikke de titusener av arbeidstakerne som opp igjennom årene har måttet flytte fra resten av landet og til østlandet ikke pga at jobben ble flyttet, ikke la ned arbeidet i protest fordi de ble "akutt syke". Kanskje det går på holdninger? Nå ser det jo også ut til at politikerne skal frata Tromsø OL og sende det også tilbake til østlandet. Men å ha OL på nytt så snart er noe vås, men det er jo en annen sak. Angående mindreverdighetskompleks, så har jeg ventet på den påstanden. Det er typpisk arroganse som slenges ut med en gang en debatt om distriktspolitikk og verdifordeling finner sted. Slikt bør man unngå. Endret 11. desember 2004 av Dotten Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Ja til statsfinansiert folkekultur. Nei til statsfinansiert finkultur. /\ || || mitt syn Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 *snip* Der sa du det jeg ikke klarte å formulere. Takk. Lenke til kommentar
rlz Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Å diskutere hva som er best av Oslo og resten av landet er bare tåpelig. Kan heller konkludere med at Norge/Noreg er et flott land å bo i. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Poenget er ikke om hvor Operaen bør legges. Men om det er naturlig å bygge en opera før man ordner opp i andre viktigere forhold? Er ikke lenge siden man la marinen til kai fordi logistikkfolk i forsvaret(les:ikke sjøforsvaret) brukte så sinnsykt mye penger. Har forresten ikke fått med meg at noen her har påstått at alle oljepengene går til østlandet Angående flysikkerheten, så er det rart at ikke de titusener av arbeidstakerne som opp igjennom årene har måttet flytte fra resten av landet og til østlandet ikke pga at jobben ble flyttet, ikke la ned arbeidet i protest fordi de ble "akutt syke". Kanskje det går på holdninger? Nå ser det jo også ut til at politikerne skal frata Tromsø OL og sende det også tilbake til østlandet. Men å ha OL på nytt så snart er noe vås, men det er jo en annen sak. Angående mindreverdighetskompleks, så har jeg ventet på den påstanden. Det er typpisk arroganse som slenges ut med en gang en debatt om distriktspolitikk og verdifordeling finner sted. Slikt bør man unngå. Man kan ikke drive en stat fra sak-til-sak basis. Forsvaret mottar mange ganger mer hva enn Opera koster årlig. Tromsø-OL er en latterlig idé, av mange grunner. Det er ikke snakk om å "ta fra" Nord-Norge noe som helst. Paranoia, anyone? Om det ikke er mindreverdighetskomplekser, så er det hvertfall en string som røres når folk klager så avsindig over denne "milliardoperaen" i Oslo. Det var bred enighet på Stortinget om Operaen. Angående flyttingen av diverse offentlige etater så var de 100% (distrikts)politisk begrunnet med et samlet fagmiljø mot seg. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2004 Man kan ikke drive en stat fra sak-til-sak basis. Forsvaret mottar mange ganger mer hva enn Opera koster årlig. Tromsø-OL er en latterlig idé, av mange grunner. Det er ikke snakk om å "ta fra" Nord-Norge noe som helst. Paranoia, anyone? Om det ikke er mindreverdighetskomplekser, så er det hvertfall en string som røres når folk klager så avsindig over denne "milliardoperaen" i Oslo. Det var bred enighet på Stortinget om Operaen. Angående flyttingen av diverse offentlige etater så var de 100% (distrikts)politisk begrunnet med et samlet fagmiljø mot seg. Du har rett i at det var enighet om operaen på stortinget, alle partier stemte for. Som tidligere nevnt er dette besynderlig og det er overhodet ikke i tråd med velgernes ønsker. Det er jo helt naturlig å reagere når folk dør i helsekøen pga manglende midler, mens opera til mangfoldige milliardær kan man bygge. Det går fint ann å bygge en opera til gunstigere pris. Men kanskje er vi blitt så bortskjemte at vi vil spre om oss med rikdommen og vise oss frem for resten av verden? Slik at senere sivilisasjoner kan begeistret bivåne ruinene av vår sivilisasjon? Kanskje det, men det funket dårlig for romerne og egypterne, så vi er nok ikke særlig heldigere. Angående forsvarssaken så ble marinen satt til land pga et underskudd i forsvaret som helhet på rundt 170 mill hvis jeg husker rett. Man skrapte så sammen 30mill ved å flytte på penger innad i forsvaret(bl.a. ved å ta fra skolene noe som går ut over kompetansehevingen), selv om Devold da klarte å uttale at hun "fant" de 30 millionene. Det ville da vært en enkel sak å redusere budsjettet til opera med 1-2% slik at vi hadde et forsvar som fungerte optimalt.Men det er litt avsporing av debatten. Hele poenget er at det er for mye makt i Oslo. >Tidligere arb. minister V.D.Normann flyttet ut flere offentlige arbeidsplasser fra Oslo, og plutselig så forsvant han ut av politikken. Fyren gjorde jo en haug med tabber, men uansett er det andre som har vært like ille og sitter like trygt fortsatt (Devold er jo et fin eksempel.) Mon tro om han fortsatt hadde vært i regjeringen hvis han hadde vært litt mer pysete som sine forgjengere og latt østlandet få det som det vil. Men du har rett i at politikerne styrer alt for mye og driter i ekspertenes råd. Men så er det også vi som er dumme nok til å velge dem inn Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Dåkker e jo nån førrbainna tøvpeisa hele gjengen. Søringa et vi tell frokost! :!: Lenke til kommentar
Elwiz Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Denne tråden høres ut som den skriftlige versjonen av Holmgang Kommer ALDRI til å bli slutt på "nord-sør, Øst-Vest" diskusjonen.. Eneste jeg kan komme på å si om østlendinger er at jeg ikke klarer ta dem alvorlig når de blir sinna... Når det gjelder gloser og styggedom, høres en Bergenser eller nordlenning _mye_ mer truende ut. Men liker alle jeg, og prøver være mot andre slik jeg vil andre skal være mot meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå