Gå til innhold

Ny harddisk fra MPX

Frekkas

Anbefalte innlegg

Det er et eksternt harddiskkabinett det er snakk om, mao ytelsen på disken er ikke så viktig da den i de alle fleste tilfeller er begrenset av USB eller FW.

Jeg ville valgt Seagate, dette pga. at den er en rolig disk og ikke produserer så mye varme. Etter det kommer Maxtoren. Har en slik i serveren min her, og den er overraskende lite støy fra den (men så har jeg Samsungdisker å sammenligne med, og DE er STILLE). WD ville jeg ikke valgt siden de blir varme og bråker. Jeg har to WD Caviar SE i maskinen jeg sitter på nå, og de vil jeg ha bort.

IBM/Hitachi har jeg ikke noe erfaring med.

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De diskene er jo notoriske. Deskstar er jo søppel enten de er fra hitachi eller ibm

Hva begrunner du dette med? Jeg har ikke sett tester eller rapporter som tyder på at Hitachi-diskene er av dårligere kvaltiet enn andre merker. Mine personlige erfaringer med Hitachi gir heller ikke grunn til å bekymre seg for kvaliteten. Jeg har >5 Hitachi disker (tidligere ytterligere 8 Hitachi-disker i RAID-5) og har aldri opplevd noe krøll. Syns gjerne du kan modere anbefalingene dine når du ikke har mer å fare med.

Til opplysning eier (har eid) jeg også WD, Maxtor og Seagate disker. Ingen problemer med disse heller. Husk dårlig kjøling kan ta knekken på diskene på 1-2-3.

Endret av durabit
Lenke til kommentar

Vel Durabit jeg bygger ganske mange pc`er, har kanskje bygd en 12-15 stykker i løpet av de tre siste årene så jeg har hatt muligheten til å teste endel forskjellige systemer og komponenter. I de siste pc`ene jeg har bygd har jeg brukt raptor som os disk og WD caviar eller som nå sist maxtor diamond max 10. Jeg setter disse kriteriene: 1ytelse, 2driftsikkerhet, 3støy. personlig så har min erfaring vist at i en pc som står på 24/7 så er det greit å bytte HD ca. vært andre år (better safe than sorry) Hva varme angår så bruker jeg KUN aluminiums kabinett og jeg har ALLTID en vifte som blåser kald kuft over HD`en. Har heller aldri vært plaget av problemer relatert til for høy system tempratur.

Så selv om jeg ikke er noen ingeniør så føler jeg meg ganske trygg på å sette sammen pc`er.

Forresten..........................GOD JUL :fun:

Lenke til kommentar

Jeg sier det for siste gang - jeg ville uansett valgt Western Digital 250GB. Det er en kvalitetsdisk og siden disken likevel skal stå i et løst harddisk-kabinett spiller det ingen rolle om den ikke er like stille som Seagate disken. Det kommer til å høres uansett og luftgjennomstrømmingen er ikke bra heller, temp kommer uansett til å være over 40 grader.

_

johanf - sa jeg at jeg anbefaler Western Digital? Ja, det ER verdt det.

Lenke til kommentar

På skolen her dør en Maxtor disk i uka - alle blir byttet ut med Western Digital disker. Alle diskene blir erstattet fra Dell på garanti. Dell sender altså ut WD disker som en erstatning OG forbedring istedenfor Maxtor.

Du kan tolke det som du vil. Selvfølgelig er ingen disker udødlige, men jeg har hørt om flere problemer med Maxtor enn noen av de andre merkene.

_

johanf

Lenke til kommentar

ene wd disken min begynner å bli rar... skal formatere å se om den blir mer normal.....

så langt har ene wd disken min død når den var såvidt over 2 år gammal....

den som er rar er llitt over 2 år gammal....

å de to siste wd diskene mine er nyere... så eg har vel rundt ett år å noe mer før de ryker...

alle disker har kjøling å er ikke spesielt varme... heller mer lunka til kald....

neste disk eg kjøpe er garantert ikkje wd...

Endret av Mr. Dark
Lenke til kommentar

Jeg har vel hatt til sammen 6-7 WDC80GB disker ... og 4 av dem har dødd på seg. Uheldigvis har jeg bare fått igjen en ny WDC80GB fra butikken, hver gang de har dødd.

Vi selger Maxtor på jobben ... og syns vi får tilbake ganske mange som dør på seg innenfor 1 år i forhold til antallet vi selger. Seagate har rotete garanti-ordninger.

Fritt valg fra øverste hylle? Samsung eller Hitachi...

Lenke til kommentar

Enda en stemme til Hitachi her. Hvorfor? Prisen.

De fleste merkene har jo garantier som er tre år eller mer, så med mindre man skal velge de diskene som har lengst garanti så ha dette lite å si.

Når da Hitachi-diskene er kjappe, støysvake og forholdsvis kjølige så synes jeg de er gode valg.

Byttet nettopp ut mine WD Caviar S-ATA disker med Hitachi-disker.

Disse som henger igjen i "IBM er dårlige disker"-alderen kan lese mitt innlegg i denne tråden.

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...