Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp bredbåndsnettverk?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg en router av Telenor, merke THOMSON SpeedTouch 510i, og lurer på hvordan jeg skal sette opp nettverket i huset. Jeg har allerede to maskiner i nettverk med krysset nettverkskabel, og nå skal begge disse få bredbånd, i tillegg til å fortsatt kunne kommunisere med hverandre.

Hvordan kobler jeg så dette opp? Jeg regner med at jeg må kjøpe en ellerr annen billig switch, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal koble det opp. Kan noen hjelpe meg med å forklare hvordan de tre/fire enhetene (pc1, pc2, (switch) og router) skal kobles sammen?

Et spørsmål til: Jeg fikk med en linjesplitter i pakken. Er det essensielt at "LINE" blir kobles "først" på telefonlinjen? Må jeg med andre ord koble om kabler i huset for at alle telefoner skal kunne kobles til ut-linjen på splitteren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis routeren ikke her integrert switch, så anbefaler jeg at du kjøpe en billig switch i tillegg. Et alternativ er at du fortsetter å ha kabel mellom maskinene dine, og bruker Internet Connection Sharing (ICS) og to nettverkskort i den ene maskinen for å dele ut Internet. ICS har den ulempen at den maskinen som deler ut Internet må stå på for at den andre maskinen skal få tilgang til Internet. I tillegg er det tungvindt å administrere porter hvis dette er nødvendig. Med dagens priser på rimlige switcher, så er det lite å spare på å kjøpe ett ekstra nettverkskort, mot å kjøpe en billig switch.

Vil du gjøre det spesielt enkelt for deg selv, kjøper du en switch som har auto MDI/MDI-X på alle portene, som f.eks. denne. Da kan du plugge hvilken som helst type nettverkskabel til hvilken som helst port. Du vil da ganske enkelt plugge router og de to maskinene i switchportene uten å måtte tenke på om porten er en uplinkport, eller om du trenger en krysset kabel.

Det er svært viktig at alle telefonene er koblet til utlinjen på splitteren, ja. Hvis ikke vil bredbåndsforbindelsen brytes hver gang noen ringer ut/inn av huset. Husk at det er kan være ulike måter å løste dette på. Du er ikke avhengig av at splitteren står nær SpeedTouch'en. Plasserer du splitteren ved telefoninntaket i huset, så kan du ha Speedtouch'en et annet sted i huset, så lenge du bruker en separat kabel (opptil 100 meter) fra splitteren til Speedtouch'en.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare komme med en oppdatering: Bredbåndet er oppe! Telenor leverer hastigheten de lover (og litt til), og jeg er overlykkelig etter å ha måtte overlevd med modemtilkobling i årevis! Jeg trengte heller ikke rote med telefonnettet i huset; routeren trenger ikke være tilkoblet før telefon. Ellers takk for all hjelp...

Lenke til kommentar
Jeg trengte heller ikke rote med telefonnettet i huset; routeren trenger ikke være tilkoblet før telefon. Ellers takk for all hjelp...

Nåja, det er ikke alle telefoner som lager problemer men har du ikke koblet korrekt så kan det fort bli ustabil og støy.

Du kan sette en splitter på hver telefon hvis det er mye jobb og kable om i huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...