Gå til innhold

Skarphet - noen hjelpe ?


Anbefalte innlegg

Hei

Sliter litt med å få bildene skarpe.

Kamera: Canon EOS 300D

Objektiv: Canon EF 28/105 f 3,5/4,5 II USM ( Ikke forveklses med nesten samme uten II )

 

Litt usikker på hva jeg kan forvente - men syns ikke det er bra- legger ved 1 bilde.

org.jpg er et bilde tatt for å ilustrere hva jeg mener

Motivet er valgt fordi kaktusen sto lagelig til.

 

innrammet i rødt er fokusområdet

 

Her er brukt kamerablits men resultatet blir samme med ekstern blits ( Speedlite 450 )

 

kan noen si hva de mener ? er dette skarpt ?

post-65-1102675015_thumb.jpg

Endret av Kvisten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forsåvidt skarpt, men dybdeskarpheten blir liten når du bruker tele (105mm) og full blender (f:4,5).

 

Bruken av ISO400 kan medføre at bildet virker kornete og dermed virke uskarpt.

 

Du har også tatt bildet med 1/60s eksponering og blits.

Man skal være stødig på hendene for ikke å få uskarpe bilder med så lang tid.

Men hvis belysningen i rommet er dårlig, er det blitstiden som gjelder, og da blir bildet skarpt likevel.

 

Ser du bruker Adobe Photoshop Elements v. 3. Fulgte det med kamera?

Lenke til kommentar
lukker 1/60

f: 4,5

105 mm brennvidde

105mm brennvidde -> 1/100 sekund eller raskere lukkertid (hvis du tar bildene håndholdt uten blitz). Brukte du blitz på bildet?

Prøv å sette kameraet i et stativ og se hvordan det går da. Blir det skarpere?

Med stativ kan du også blende ned til f.eks. f/9 eller f/11 og få bedre dybdeskarphet.

 

 

Prøv:

- stativ

- f/11

- ISO100

- evt. blitz

 

Sjekk om resultatet blir bedre slik. Hvis det blir bedre, har du et bra utgangspunkt før du begynner med USM i Photoshop. Hvis du ikke vet hva USM er, tror jeg "skarsk" har en guide liggende et eller annet sted på akam.no.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
lukker 1/60

f: 4,5

105 mm brennvidde

105mm brennvidde -> 1/100 sekund eller raskere lukkertid (hvis du tar bildene håndholdt uten blitz). Brukte du blitz på bildet?

Prøv å sette kameraet i et stativ og se hvordan det går da. Blir det skarpere?

Med stativ kan du også blende ned til f.eks. f/9 eller f/11 og få bedre dybdeskarphet.

 

 

Prøv:

- stativ

- f/11

- ISO100

- evt. blitz

 

Sjekk om resultatet blir bedre slik. Hvis det blir bedre, har du et bra utgangspunkt før du begynner med USM i Photoshop. Hvis du ikke vet hva USM er, tror jeg "skarsk" har en guide liggende et eller annet sted på akam.no.

takker for nyttig info

ikke lett å være newbie alltid

 

sysn spes at dette med å lage meg huskeregler for blender / lukker osv er heftig - prøver å bruke manuell innstilling da jeg tror det på sikt og med øvelse gi bedre resultater

Lenke til kommentar

Tommelfingerregelen om 1/brennvidde, dvs. 105mm ~ 1/105 sekunders lukkertid, må ta hensyn til at kameraet har en 1.6x faktor på sensoren. Alle bevegelser som tommelfingerregelen skal kompensere for blir 1.6x så store på 300D som det ville blitt på et 35mm kamera med samme optikk osv så du må ha mer enn 1/170 sekunders lukkertid på 105mm.

 

Dvs. 1/200 eller høyere bør bli bra.

 

Adobe Photoshop Elements 3 er vel såpass nytt at det ikke følger med noe kamera ennå. Med mitt 300D fulgte versjon 2.

Endret av lassevk
Lenke til kommentar
Tommelfingerregelen om 1/brennvidde, dvs. 105mm ~ 1/105 sekunders lukkertid, må ta hensyn til at kameraet har en 1.6x faktor på sensoren. Alle bevegelser som tommelfingerregelen skal kompensere for blir 1.6x så store på 300D som det ville blitt på et 35mm kamera med samme optikk osv så du må ha mer enn 1/170 sekunders lukkertid på 105mm.

I tillegg må man naturligvis ta hensyn til at motivet kan bevege seg. En kaktus sitter som regel ganske stille, mens dyr, småbarn, idrettsutøvere og kjøretøy ofte beveger seg så fort at man må ta hensyn til det ved valg av lukkertid. Hvor rask lukkertid man må bruke finner man altså ut ved å prøve seg fram (det er ofte enklere enn å regne ut motivets hastighet i forhold til bildevinkel, avstand, brennvidde, oppløsning etc)

Lenke til kommentar

Har kjøpt Adobe Photoshop Elements 3 nettop- hadde versjon 2 fra før.

 

Helt supert med helintegreringen med Photoshop Album.

 

Tilbake til skarpheten. DEt er da å forstå slik at ved bruk av de nevnte finger regler - brennvidde = lukkerhatsighetx1,6 ( tilnermet) gir best resultat.

 

Så blir det da å øve og øve og øve vedr komb lukker /blender - ?

 

Her blir mye fotografering ser jeg - bra det.

Lenke til kommentar
Tilbake til skarpheten. DEt er da å forstå slik at ved bruk av de nevnte finger regler - brennvidde = lukkerhatsighetx1,6 ( tilnermet) gir best resultat.

 

Så blir det da å øve og øve og øve vedr komb lukker /blender - ?

 

Her blir mye fotografering ser jeg - bra det.

Hm, tror du misforsto. Prøv heller lukkerhastighet = 1/(1,6*brennvidde) for din 300D. Altså:

28mm: lukker 1/45 eller raskere

105mm: lukker 1/170 eller raskere

 

Det er ikke slik at den regelen "gir best resultat". Men det er slik at hvis tar bilder håndholdt (altså uten stativ) bør du bruke disse lukkertidene eller raskere om du vil unngå at bevegelse gjør bildene dine uskarpe..

Hvis du plasserer kameraet på et fast underlag, på en stol, på et biltak e.l. kan du bruke lengre lukkertider, fordi kameraet ligger mer stødig. Skal du derimot ta bilder av folk som løper forbi, må du bruke kortere lukkertider for å "fryse" bevegelsene.

 

Jeg anbefaler deg å kjøpe en enkel bok om fotografering, eller låne deg en bok på biblioteket, så er det lettere å komme i gang med fotograferingen.. Lykke til!

Lenke til kommentar
Prøv heller lukkerhastighet = 1/(1,6*brennvidde) for din 300D. Altså:

28mm: lukker 1/45 eller raskere

105mm: lukker 1/170 eller raskere

Et 28-105mm objektiv endrer ikke fysiske egenskaper når det settes på et kamera med mindre bildebrikke. Det er og blir et 28-105mm objektiv.

 

Det er bare bildevinkelen som blir annerledes. Utsnittet blir riktig nok som om du setter på et 45-168mm objektiv - intet annet.

Lenke til kommentar

Et 28-105mm objektiv endrer ikke fysiske egenskaper når det settes på et kamera med mindre bildebrikke. Det er og blir et 28-105mm objektiv.

 

Det er bare bildevinkelen som blir annerledes. Utsnittet blir riktig nok som om du setter på et 45-168mm objektiv - intet annet.

Dette stemmer!! Tenk logisk...

Lenke til kommentar
Prøv heller lukkerhastighet = 1/(1,6*brennvidde) for din 300D. Altså:

28mm: lukker 1/45 eller raskere

105mm: lukker 1/170 eller raskere

Et 28-105mm objektiv endrer ikke fysiske egenskaper når det settes på et kamera med mindre bildebrikke. Det er og blir et 28-105mm objektiv.

 

Det er bare bildevinkelen som blir annerledes. Utsnittet blir riktig nok som om du setter på et 45-168mm objektiv - intet annet.

Jeg har ikke skrevet at brennvidden endres. Utsnittet endres, som du sier.

Men i forhold til hvor langt en person beveger seg i bildet i løpet av et visst tidsrom, er det bildevinkelen som avgjør..

Ihvertfall er det sånn jeg forstår det.

Lenke til kommentar
Prøv heller lukkerhastighet = 1/(1,6*brennvidde) for din 300D. Altså:

28mm: lukker 1/45 eller raskere

105mm: lukker 1/170 eller raskere

Et 28-105mm objektiv endrer ikke fysiske egenskaper når det settes på et kamera med mindre bildebrikke. Det er og blir et 28-105mm objektiv.

 

Det er bare bildevinkelen som blir annerledes. Utsnittet blir riktig nok som om du setter på et 45-168mm objektiv - intet annet.

Sant det du sier, at objektivet ikke endrer fysiske egenskaper.

 

Men anderfo har rett.

 

Det er ikke objektivet alene som betemmer skarpheten; det er blandt annet størrelsen på det endelige bildet, betraktningsavstand, og så videre..

Det at "filmen" på 300D er mindre betyr at det må en større forstørrelse til for å komme opp til bildestørrelsen de gamle tommelfingerreglene er bygget på.

Lenke til kommentar

Nettopp. Det er vel forsåvidt sånn at hvis man har et billig dSLR med 6 megapixler og deretter kjøper seg et dyrt dSLR (f.eks. 1ds mkII) med 10-20 megapixler, så må man også endre "reglene" sine om man vil utnytte alle megapixlene like bra som før..

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Takk skal dere ha alle sammen for mye nyttig info.

Hadde skjønt hva du mente anderfo . men formulerte meg litt borti skodden.

Siden du nevner bok om fotografering - har du noen gode tips ?

Eller andre ?

Kjøpte nettopp en bok fra 1972, brukt fra www.alibris.com i USA for 118 kr inkl frakt...de har fortsatt flere bøker igjen tror jeg, så du kan gjøre et kupp.

Boka av Bryn Campbell heter "Exploring photography" og er veldig bra, synes jeg. Men den handler mer om motiv/motivvalg/komposisjon etc enn om fototeknikk. Genialt skrevet, og masse flotte bilder i s/h og farger. Boktipset plukket jeg opp i forumet på foto.no.

 

"Digital fotografi i praksis" av Magnar Fjørtoft er en bra innføring i teknikk. Fikk den til jul i fjor og leste den i løpet av 1. juledag. Ikke så dyptgående/grundig, men en lærerik gjennomgang som de fleste vil ha god nytte av. Kanskje det er mulig å låne den på biblioteket?

 

Jeg leter selv etter en grundigere bok om fototeknikk.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...